Hallo, ik ben Irene2110

17-10-2017 om 09:31 uur

Irene2110
PH Hallo, ik ben Irene2110 en weet sinds vrijdag dat ik TI matig + pulmonale hypertensie heb. Het kwam als een bom binnen, zeker omdat ik in 2010 een openhartoperatie heb gehad met 2 omleidingen en na een half jaar zat hij alweer dicht. Werd daarna alsmaar zwaarder, kreeg ook nog een schildklieraandoening tussendoor, totdat ik 2015 de maat vol was en ik morbide obesitas had en mijn ha mij doorverwees naar BOZ voor een maagverkleining.Die heb ik toen idd gekregen en viel in 1 jaar tijd 74 kilo af, vorig jaar nog een galblaasoperatie gehad, die is verwijderd , had galstenen en daardoor ook tot 2 keer toe een alvleesklieronsteking erdoor, kreeg op de koop toe nog een flinke nabloeding wat bijna mijn dood werd, 3 wkn op bed gelegen en langzaam daar weer uitgekrabbeld. Had ondertussen kortademingheidsklachten, vooral met de trap op gaan en als ik naar de zolder moest, dus 2 trappen dan was het helemaal niet prettig voor mij, ha natuurlijk gevraagd wat het kon zijn en kreeg als antwoord dat ik geen konditie had, aannemelijk natuurlijk ;-) had ik ook niet. Er kwamen ander klachten bij, 's nachts soms wel om het half uur eruit omdat ik moest plassen, kwam niet meer aan mijn slaap toe.....ha dacht dat het door het afvallen kwam. Kreeg af en toe blauwe vingers, had het ook ijskoud ...och zal wel door het afvallen komen. Tot ik op gegeven moment bemerkte dat ik dikke benen kreeg, ik hield vocht vast, klopte ook kon overdag soms maar 2 keer plassen.Ik terug naar de ha, kreeg plastabl en ze zei kan een verlate complicatie zijn van de GBP (maagverkleining), ze had nog zo'n patiënte in de praktijk. Ok dat kon totdat ik ineens pijn op mijn borst kreeg, uitstralend naar mijn kaken ....er gingen bij mij belltjes rinkelen ,het zou toch niet mijn hart zijn, het kwam te pas en ten onpas, dus ook in rust en alleen morfine9 oxycodon) en panadol erbij hielpt/helpt daar tegen. Ik terug naar de HA, zijn slokdarmklachten, ha kan het mijn hart niet zijn, nee had ze reden toe om dat te denken dus ik kreeg domperidon en nu maar hopen dat het zou gaan helpen, niet dus. Zo ineens kreeg ik toen ik in bed ging liggen het heel erg benauwd, piepen niet normaal en hoesten natuurlijk.....kon op gegeven moment alleen nog maar even op mijn li zij liggen, de volgende ochtend, kortademig en hoesten, ik weer terug naar de ha. Diagnose was astma en copd, heb flink gerookt tot aan mijn haroperatie, dus ik reageerde goed op de seretide, die weer gekregen en ze opperde een longtest. Daar kwam uit dat ik astma had en het de praktijondersteuner vond het zo vreemd dat ik zo kortademig bleef terwijl ik tussendoor ventolin kreeg, ik had voor mijn gevoel echt wat mee adem maar de test wees het niet uit. Na de test gelijk seretide gepakt en toen ging het weer prima. Ik moest een paar dagen erna bij mijn ha komen, die maakt voor mij een verwijsbrief naar de longarts want astma en copd moeten apart worden ingesteld maarrr zei ze ik doe toch ook even een hartecho....die vorige week maandag gehad en had zoiets van, ach dat kan het niet zijn, ziet HA toch geen reden toe? en longen, er zijn meer mensen met astma dus ook ik kan daar mee leven totdat ik vrijdag toch te horen kreeg dat ik een lekkende hartklep en PH heb , mijn wereld storte in, ik was zo goed met mijn gezondheid bezig , hoe kon dit nou ????Heb de pijn en angsten van mijn hartoperatie nooit goed kunnen verwerken en loop daarvoor nu bij een psych in Breda :-( Nu vraag ik mij af, als ik aan die lekkende hartklep word geopereerd gaat mijn PH dan ook weg?? Ik heb vrijdag de man van mijn HA aan de telf gehad maar die was zo kortaf en werd er niet wijzer van, vroeg of die pijn op mijn borst daardoor kwam, kreeg ik als antwoord, weet ik niet....ja daar zakt mijn broek vanaf en heb dus gezegd dat ik voldoende wist en opgehangen pfff kan daar zo slecht tegen, ze zijn nu een week op vakantie maar heb het er met mijn eigen HA nog wel over dat ik dit niet echt prettig vind. Lang verhaal maar moet het ff kwijt en ben best wel bang, dus zou graag willen weten of iemand dus weet of de PH weg gaat als de lekkende hartklep word gerepareerd of als er een andere klep inkomt. Groetjes Irene

Login of registreer om te reageren
17-10-2017 om 10:54 uur

Welkom hier Irene, wat heb je al veel meegemaakt en nu deze uitslag er nog bij.
Ik snap dat je angstig bent, het is ook wel veel allemaal
Ik wil je veel sterkte wensen, antwoorden heb ik niet voor je, misschien bij vraag het aan de longarts je vraag stellen?
Groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
17-10-2017 om 11:17 uur

Hallo goudvisje,

Dank je wel voor je reaktie.Ik ga de vraag eens bij de longarts neerleggen...even kijken hoe dat werkt haha. Groetjes Irene

Login of registreer om te reageren
19-10-2017 om 20:11 uur

Welkom Irene. Zó heftig wat jij allemaal heb moeten doormaken, sterkte!

Login of registreer om te reageren
20-10-2017 om 08:28 uur

Dank je wel Mieoma......ja het is niet niks :-/ en dan nu dit weer pfff....het is allemaal moeilijk te bevatten!

Login of registreer om te reageren