is dit astma allergie

16-10-2017 om 07:59 uur

hallo,

Ik heb een vraag. Twee jaar geleden moest ik erg hoesten waarschijnlijk virus. Toen de huisarts naar mijn longen luisterde
zei ze dat alles erg piept en kraakt. Ze vroeg of ik astma heb. Maar dat heb ik niet. Heb toen een seretide diskus gekregen en moest dit als kuur voor 20 dagen innemen. Daarna kon ik ermee stoppen mijn longen klonken schoon. Maar zodra ik stopte kreeg ik na een week benauwdheidgevoel. Vooral tijdens lopen en praten tegelijk en bij inademen klonk soms een piepje en als ik lachte komt er slijm omhoog.Bij bellen was ik snel benauwd. Ook t inademen voelde niet goed . uitademen ging goed. Inademen was soort van stroef of zo. Dus ik terug naar huisarts. Ik moest longfunctie test doen heb ik gedaan maar gebruikte wel de seretide alleen die ochtend niet. Daarna moest ik bloedprikken daar kwam uit dat ik huisstofmijt allergie heb. Dus kreeg ik etiket astma allergie. Ik betwijfel dit omdat ik niet hoest geen jeuk aan ogen heb en ik ook niet nies eigenlijk alleen benauwd na die virus. Dit was t dus volgens haar en klaar. Ik vraag mij ook af of een antibiotica kuur misschien het proberen waard omdat ik slijm hoest als ik lach. Er zit toch slijm en waarschijnlijk ben ik daar benauwd van.Heb daar nooit antibiotica voor gehad.
Heb ook nooit longfotos gemaakt. Wat is uw advies.

Login of registreer om te reageren
16-10-2017 om 08:00 uur

Je hoeft geen bacteriƫle infectie te hebben om slijm te hebben, dat kan ook bij astma horen en dan helpt de antibiotica niet maar de seretide wel.

Login of registreer om te reageren
16-10-2017 om 09:40 uur

Ook hoeft het niet zo te zijn dat je ogen jeuken. Allergie kan zich op verschillende manieren manifesteren. Ook de mate van ernst is variƫrend.
Blijkbaar zag je huisarts in de cijfertjes van de longfunctietest terug dat je astma hebt.
Dus ga die Seretide weer inhaleren en kijk of dan de klachten weer minder worden.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
16-10-2017 om 10:06 uur

Beste Karin

Het klinkt allemaal wel aslof dit de verklaring is, maar jij zet er begrijp ik wat vraagtekens bij.
Voor wat betreft de allergie zou je een huidtest kunnen doen.
Als je huisarts bij die longfunctie al kon zien dat je duidelijk verbeterde op een luchtwegverwijder (meer dan 12% en 0.2 liter) dan past dat bij astma.
De klachten van jeuk en dergelijke zie je vaker bij "hooikoorts" waarbij je allergisch reageert op pollen en dergelijke.
Slijm behandelen met antibiotica is niet zinvol, een foto zou ik opnemen met mijn huisarts. Dit is niet altijde perse nodig!

groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren
16-10-2017 om 12:23 uur

dank u wel voor uw antwoord alleen tijdens het longfunctie onderzoek reageerde ik niet op ventolin

Login of registreer om te reageren