Richtlijnen kinderartsen

10-10-2017 om 13:26 uur

Hoe zit het met de richtlijnen van de ka bij kinderen met astma aanvallen. Er staat bijv bij minder dan 94% zuurstof geven. Nou weet ik dat het richtlijnen zijn en dat vaak 92% als ondergrens word gezien. Ook dat de toestand van het kind zelf mee telt dus de ademhaling en alertheid.

Nou is mijn zoontje (3.5jr) altijd alert ook als hij heel ziek is. (1 keer niet alert geweest maar dat was na 8 dagen 41gr koorts en toen pas volgende opname) maar wel bijv een hartslag van boven de 160 en een ademhaling frequentie van boven de 65. Laatsye keer was na vernevelen wel wat rustiger maar binnen een uur zat hij weer op 89-90% saturatie en hartslag en frequentie ooo weer omhoog. Toch zagen ze geen reden tot opname. Omdat hij alert was.

Nu is het zo dat mijn ka zegt dat een lage saturatie niet bewezen is dat het slecht is en dat zuurstof geven niet bewezen is dat het goed is. Ook word er gezegd dat het dus niet uitmaakt od zijn saturatie nou 79% ofzo is dat zolang hij alert is en niet uitgeput het eigenlijk niet uitmaakt en om die reden dus ook naast 1 a 2 x vernevelen niets word gedaan. gewoon thuis puffen zoveel als hij nodig heeft al is het elk uur 8keer. Alleen als hij niet meer alert i of veel erger gaat hoesten enzo.

Richtlijnen zijn er neem ik aan niet voor niks en dat het dan overal wat anders is snap ik maar er zal toch ergens een grens getrokken moeten worden? Wand als ik mijn zoontje dagenlang een marathon zie rennen met hoe benauwd hij is vind ik het soms ongelooflijk dat er word gezegd in de situatie hierbovdn meer dan puffen kunnen we ook niet doen...

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-10-2017 om 14:59 uur

beste mayLiaEm,

een lastige vraag, een richtlijn is geen algemene waarheid; over het algemeen wordt een saturatie van >990-92% aangehouden, daaronder is er reden tot zorg, indien de meting betrouwbaar is en passend bij 'het klinisch beeld'. Tijdens benauwdheid is de arbeid die een kind moet leveren van groot belang; hoe snel is de ademhaling, is er sprake van 'neusvleugelen', zijn er 'intrekkingen', hoe is de houding. De beoordeling van de ernst is in feite een optelsom van vele factoren waarin ademarbeid, saturatie en alertheid allemaal een rol spelen. De beoordeling kan niet op enkel een getal. Bij een saturatie <90% (of zelfs 79% zoals u noemt) en tekenen van verhoogde ademarbeid zal in vrijwel alle gevallen extra medicijnen gegeven worden (vernevelen) en bij uitblijven van voldoende effect zal een kind opgenomen worden. Belangrijk is een goede/betrouwbare registratie van de saturatie (gedurende langere tijd, eventueel nog aan andere vinger/teen gemeten, dus niet een enkele dip)

Het is heel goed dat u uw vraag hier stelt en kritisch bent over de beoordeling van al die metingen: u kunt dit gerust met uw behandelend arts bespreken.

veel succes!

PS een hoge hartslag is een bekende bijwerking van de verneveling en deze zegt daarom op dit momenten niet altijd wat.

Login of registreer om te reageren