tergukeerende longklachten na plak operatie

10-10-2017 om 09:44 uur

Hallo, ik heb twee jaar geleden een spontane klaplong gehad aan de rechterkant -die is na de 2de keer 'geplakt'. Nu ervaar ik, als ik intensiever sport en/of een lange 'stressvolle'werkweek heb gehad , dat het 'spiermassa' onder mijn oksel pijnlijk gevoelig wordt en dat je een 'pijnlijn' helemaal kan doortrekken naar mijn schouderblad. En soms dat het ook zich uit aan de voorkant van mijn rechterborst - dat je bewijze van spreken aan de buitenkant kan drukken op de gevoelige gebied. En dan bij diep ademen, een sort spannings/rek pijn over de rechterkant. Een paar keer zeker in het eerste jaar ben ik terug voor extra controle maar de fotos waren goed. De enige manier om het te laten zakken lijkt het gewoon rustig aan te doen, gas terug te nemen. Bijkomstigheid is dat het lijkt dan al mijn energie dan wegtrekt. Ik ben 43 jaar, rook niet, heb een goede fysieke conditie, zelfs 30% meer longcapaciteit dan de gemiddelde persoon. Is dit herkenbaar? Valt hier iets aan te doen? Het lijkt mijn achilleshiel te zijn geworden in dan in een dalende lijn......

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-10-2017 om 07:28 uur

Het komt helaas vaak voor dat na een operatie dat lang daarna pijnklachten blijven bestaan. Dit kan te maken hebben met littekenweefsel dat van binnen zit, op het longvlies, waar geopereerd is. Je kan door de pijn andere spieren gaan gebruiken of je spieren anders gebruiken waardoor je verkrampt en wat de klachten nog erger maakt. Dit gaat onbewust. Soms kan de fysiotherapie hier wat aan doen. Verder kan je pijnstillers innemen. Echt een oplossing is er niet voor. Op de langere termijn is het meer leren omgaan met de klachten en het inpassen in uw leven zonder dat het teveel uw leven nadelig beinvloed.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen

Login of registreer om te reageren