copd of niet?

06-10-2017 om 10:33 uur

Goedemiddag. ik heb hier een hele tijd geleden al eens een topic geplaatst over jarenlange klachten van ademhalingsmoeilijkheden, met tijden ook in rust , extreme uitputting enz. Al jarenlang neemt mijn huisarts me niet serieus en wordt alles op hyperventilatie gegooid . Nu vermelde een ziekenhuis in duitsland in 2015 dat ze een emphyseemaspect zagen op thoraxfoto en iets van prominente hili, meen ik me te herinneren. Hier op het forum werd me vervolgens aangeraden een longfunctietest te laten doen bij de longarts. Na lang aandringen mocht ik van de huisarts naar de longarts. Daar is weer een thoraxfoto gemaakt en een longfunctietest gedaan. Naderhand kreeg ik meegedeeld dat er niets gevonden was en de longfunctietest goed was. Nu heb ik mijn dossiers opgevraagd met uitslagen van röntgenonderzoeken. Op een thoraxfoto van 2012 wordt vermeld : emfyseem. Verder geen nieuwe afwijkingen hart en longen in vergelijking ...(datum).
Op een thoraxfoto van 2015 wordt vermeld : longveldtekening binnen het normale, geen infiltraten, decompensatie of andere pathologie aantoonbaar. In vergelijk met het onderzoek uit 2012 is er een ongewijzigd aspect. Vervolgens zie ik op een thoraxfoto van 2016, toen ook de longfunctietest is gedaan, staan : Ter vergelijk het onderzoek van 2015. Laagstand van de diafragmakoepels en ijle longvaattekening, passend bij COPD. Conclusie : beeld passend bij COPD.
Alle keren hebben ze niets gezegd over afwijkingen op de thoraxfoto . Er wordt gezegd dat er niets aan de hand is en het wordt iedere keer op hyperventilatie gegooid. Is het mogelijk COPD te hebben met toch een goede longfunctietest? En andersom: is het mogelijk een veranderd afwijkend beeld van longen te hebben , nu dus laagstand van de diafragmakoepels en ijle longvaattekening, zonder oorzaak? Ben nog steeds vreselijk uitgeput en last met ademen enz...en krijg dus geen behandeling of medicatie..
Mvg Lind
Bij voorbaat dan

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
30-10-2017 om 16:02 uur

De longfoto is een hele slechte manier om emfyseem vast te stellen. Het komt vaak voor dat op grond van de foto emfyseem wordt vermoed, maar dat dit later toch niet het geval blijkt te zijn bij longfunctieonderzoek. Als de longfunctie goed is, heeft u geen COPD. Iets anders is dat u wel ernstige klachten heeft die linksom of rechtsom toch een oorzaak moeten hebben. Ik ben nieuwsgierig wat er dan aan de hand is, als uw longfunctie normaal is. Er zijn wel degelijk andere onderzoeken mogelijk (denk aan een fietsproef bijvoorbeeld) die hierop antwoord kunnen geven.

Login of registreer om te reageren