Jong kind voor de derde winter op rij een aanval

02-10-2017 om 22:47 uur

Beste allemaal,

Ik weet niet of ik het nu helemaal op de juiste plek plaats, maar het volgende is aan de orde.

Onze zoon van nu (net) 3 jaar heeft van het weekend zijn derde longaanval gehad. De eerste keer was toen hij 1 jaar oud (feb-mrt 2016) was, toen volgde er een opname van vier dagen in het ziekenhuis.
De tweede keer (nov 2016) en nu de derde keer (eind sept 2017) mochten we hem na een paar keer vernevelen *gelukkig* mee naar huis nemen. We herkenden de signalen nu een stuk sneller.
Na de opname en vorig jaar kregen we flixotide voorgeschreven voor de hele rest van het 'virusseizoen' zoals de kinderarts het omschreef. Beide keren mocht hij in mei afbouwen en waren er in de zomer überhaupt geen longgerelateerde klachten.

Maar nu mijn vraag: In hoeverre is het noodzakelijk om de hele winter flixotide te gebruiken als hij slechts een paar keer een aanval heeft gehad?
Ik vraag me dit mede af omdat we binnenkort gaan verhuizen naar een groenere omgeving met een gesaneerd huis.
Zou het in dat geval het proberen waard zijn om eerder dan mei af te bouwen met de flixotide?
Ik vraag het me ook af, omdat we elke keer een dip in zijn groei en in zijn eetlust zien vanaf het moment van aanval/start medicatie.

Wat is wijsheid? Ik verneem het graag.

Veel dank voor uw tijd en reactie alvast.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-10-2017 om 14:48 uur

Beste Happy010,
De genoemde behandeling is een astmabehandeling, met een ontstekingsremmend medicijn. Dit medicijn is bedoeld om de bij astma aanwezige ontsteking van het slijmvlies in de luchtwegen af te remmen / te onderdrukken. Een rustiger slijmvlies is minder prikkelbaar en geeft minder klachten wanneer er blootstelling aan prikkels is (zoals een infectie/verkoudheid/allergische prikkel). Het medicijn heeft alleen zin als het gedurende langere tijd consequent gebruikt wordt; sporadisch of periodiek geven heeft geen zin.
Ik raad jullie aan om samen met jullie behandelend arts een keuze te maken: wel of niet geven, indien je het wel geeft kun je afspreken dat het voor een periode van 8-10 weken is waarna jullie het effect evalueren en beslissen of jullie doorgaan of niet. Ten aanzien van de dip; het is natuurlijk de vraag waardoor dat komt, in de regel is het de verergering van de klachten die voor de dip zorgt en niet het medicijn.

veel succes!

Login of registreer om te reageren
15-01-2018 om 10:14 uur

Geachte heer Roukema,

Hartelijk dank voor uw antwoord. Het is inmiddels al een tijd terug dat ik deze vraag stelde. In de tussentijd zijn we wel gewoon doorgegaan met de medicatie. We gaan nu wel binnenkort naar de kinderarts om dit alles te bespreken.
Hoewel we inmiddels verhuisd zijn, zie ik nu niet direct de mogelijkheid om af te bouwen. Onze zoon is nu behoorlijk verkouden en heeft ondanks de flixotide ook een beetje ventolin nodig.

Hartelijke groet,
Happy010

Login of registreer om te reageren