Longleeftijd

29-09-2017 om 05:55 uur

Goedemorgen allemaal!

Ik ben nieuw hier... Mijn naam is Debbie en ben 41 jaar.
31 Augustus is mijn moeder overleden aan COPD. Al haar broers en zussen zijn ook hieraan overleden. Omdat ik als kind astma heb gehad en nu regelmatig bronchitis, adviseerde haar longarts, om een longfunctieonderzoek aan te vragen bij mijn huisarts. Een jaar later overleed mijn moeder en dacht ik ineens weer aan zijn advies...
Nu heb ik gisteren een spirometrie bij de huisarts gehad. Volgens de praktijkverpleegkundige heb ik geen COPD of Astma. Maar wel een longleeftijd van 58 jaar. Dit zou komen door de astma die ik als kind heb gehad. Daar hoefde ik me geen zorgen over te maken. Nu zit het me toch niet helemaal lekker...
Ik ben pas 41 jaar, rook niet en wandel iedere dag een flink stuk met de hond. Verder een normaal gewicht. Heb vroeger wel gerookt, maar niet veel en lang. Rook inmiddels al 16 jaar niet meer.
Kan ik mijn longleeftijd verbeteren? En hoe komt het dat deze zo hoog is?

Vriendelijke groetjes,

Debbie

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
03-10-2017 om 09:47 uur

Beste Debbie,

Ik ben vaker dit soort verslagen tegen gekomen en veelal is deze uitspraak moeilijk op waarde te schatten.

Soms is het mogelijk om bij twijfel (iom je huisarts) via het ziekenhuis vrijblijvend een longfunctie te blazen. Deze wordt dan op de apparatuur van het ziekenhuis geblazen en afgenomen door de longfunctie analisten, met nadien een oordeel van de longarts die op schrift naar je huisarts gaat. Informeer eens of dat tot de mogelijjkheden behoort.

Groet, Peter MB van Tilburg

Login of registreer om te reageren
04-10-2017 om 19:51 uur

Hartelijk dank voor de reactie. Ik ga er zeker naar informeren!!

Login of registreer om te reageren