Toch geen astma. Wat dan wel?

28-09-2017 om 16:37 uur

Ik ben 30 jaar, verder gezond, nooit gerookt en heb sinds februari last van benauwdheid. Verder niks, geen hoesten, geen piepen, soms voelt het wel alsof er slijm achterin m'n keel zit, maar ik kan niks ophoesten. Na een aantal weken is ook mijn neusslijmvlies geïrriteerd geraakt. Ik kan geen specifieke prikkel aanwijzen waardoor de benauwdheid ontstaat. Het is er gewoon 24/7, soms meer, soms minder.

De benauwdheid begon in een periode van stress op het werk, dat was ook mijn eerste gedachte qua oorzaak. Maar toen de stress al lang en breed weg was, bleef de benauwdheid. Ik ben twee keer bij de huisarts geweest, allebei de keren kon ze niks aan mijn longen horen en ook saturatie en hartslag waren normaal. De salbutamol die ik meekreeg gaf geen verbetering.

Er is een rontgenfoto gemaakt, daar was niks bijzonders op te zien. De longarts heeft het daarna overgenomen. Ik heb een spirometrie en een CO-diffusietest gedaan. De diffusietest wees niks uit, alle scores waren boven de 100%. De spirometrie gaf een FEV1 van 86% voor ventolin en 92% na. De kenmerkende 'kuil' in de grafiek bij uitblazen (MEF25-75 van 66%).

Als kind heb ik regelmatig bij de huisarts gezeten met bronchitis. Dat volgde altijd op een verkoudheid. Ik had medicijnen, volgens mij een combinatie van ontstekingsremmers en luchtwegverwijders (de oude rotadisks, blauwe). Als ik niet verkouden was, had ik nergens last van en hoefde ik de medicijnen ook niet te gebruiken. Sinds mijn twaalfde heb ik nooit meer klachten gehad, zelfs uberhaupt nauwelijks ziek geweest.