Gevoelige longen

28-09-2017 om 07:08 uur

Hallo iedereen,

Als ik alle verhalen lees, lijkt het nog redelijk mee te vallen. Toch heb ik redelijk moeite met mijn situatie.

Al sinds mijn 6e heb ik astma. Een lange tijd is dit stabiel geweest en heb ik alles kunnen doen. Zo'n drie jaar terug heb ik weer voor het eerst prednison gekregen voor mijn astma. Al waren mijn klachten vaag en niet te stromen met de medische wetenschap. Toen het op zijn ergst kon ik geen 200m lopen zonder uit te rusten. Ik was bijna bang dat ze zouden zeggen dat het psychisch was, terwijl mijn klachten serieus waren.

Het probleem werd opgelost bij de kno-arts: vergrote neusslijmvliezen die zijn platgebrand. Na deze had ik weer het gevoel dat ik lucht kreeg. Conditioneel was ik flink verbeterd, maar nooit meer op het punt gekomen zoals het was. Daarnaast heb ik veel meer last van omgevingsluchtjes, zoals mensen die gerookt hebben en parfum gebruiken.

Sinds ongeveer 2,5 week ben ik flink achteruit gegaan. Na 10 dagen prednison en verhogen van mijn medicijnen, heeft de ha een versnelde afspraak geregeld bij de la. Mijn saturatie, longfoto en longfunctie waren goed. Aan mijn witte bloedcellen kon hij zien dat ik een infectie had gehad. Conclusie: gevoelige longen en een lichaam die een lange hersteltijd nodig heeft. Medicijnen zij nog steeds verhoogd en paracetamol voor de druk op mijn borst ivm nachtelijk hoesten.

Hoewel stil zitten niets voor mij is, en mijn zittende beroep, werk ik nu halve dagen. Daarna ben ik moe en moet ik rusten. Gezien mijn eerdere ervaringen weet ik dat het herstel vaak langer duurt, dan mij lief is.

Via dit forum wil ik graag te weten hoe jullie om gaan met bepaalde zaken. Zoals mensen die je het niet uitgelegd krijg, een conditie die in een hele korte termijn zakt naar een dieptepunt, dingen niet kunnen doen en de omgevingsluchtjes die niet te ontwijken zijn.

Liefs Marsha

Login of registreer om te reageren
29-09-2017 om 21:58 uur

Hallo Marsha, ik heb niet echt een advies. Heb zelf pas opnieuw onderzoeken gehad. Maar wil je gewoon welkom heten en sterkte wensen.

Login of registreer om te reageren
02-10-2017 om 18:36 uur

Hallo Elisan,

Dankjewel voor je reactie. Hoe waren de uitslagen?

Login of registreer om te reageren
06-10-2017 om 21:20 uur

Hoi Marsha. De uitslagen komen eind volgende week pas. Ik heb o.a. een histamine provocatietest gehad. Tenminste dat denk ik. Er stonden een stuk of 20 flesjes. Dan moet je inhaleren en uitademen. Ik voelde al na 2 of 3 flesjes dat m'n keel werd dichtgeknepen en kreeg toen 4 x een luchtwegverwijder. Dat hielp meteen (thuis helpt dat bij mij zelden). Toen was die test klaar. Ik heb normaal gesproken nagenoeg nergens last van. Maar de perioden van hoesten en benauwd zijn komen ieder jaar vaker en houden langer aan. Er was al eerder allergie voor konijnen en hyperreactieve luchtwegen geconstateerd. Ik laat het wel weten.
Groetjes Elisan

Login of registreer om te reageren
18-10-2017 om 22:15 uur

Hoi Marsha, vandaag de uitslagen; Bloeduitslagen waren allemaal goed. Longfoto's waren ook goed. De hyperreactiviteit van m'n luchtwegen was wel erger geworden. Het was trouwens een methacholinetest (als ik het goed verwoord), dus geen histaminetest. Er werd gesteld dat ik te weinig resultaat had omdat ik niet genoeg inhalatie gebruik. Het beeld is Astma en dat het hoesten bij mij meer op de voorgrond staat dan het benauwd zijn. Ik heb nog een afspraak voor volgende maand. Dan zal ik daarover evt. niet meer bij Even voorstellen reageren maar b.v. bij Astma. Nu Foster i.p.v. Alvesco voorgeschreven gekregen 2 x per dag i.p.v. 1 x per dag en een neusverstuiver ook 2 x per dag.
Groetjes Elisan

Login of registreer om te reageren