Aanval na sporten; Hoe te voorkomen?

17-09-2017 om 19:48 uur

Hallo,

Sinds 1,5 jaar weet ik dat ik niet-allergisch astma heb. Ik had vooral last van hoesten, wat na intensieve sport zware hoestbuien werden. Op de medicatie (2x ventolin 2x salbutamol per dag) reageerde ik goed, uit de longfunctie bleek dat het van 14% naar 2% was gedaald. Het hoesten is ook weg. Aangezien ik niet heel erg van de medicatie ben, ben ik terug gegaan naar 1x ventolin en 1x salbutamol. Bij voorkeur houd ik dat ook zo.
Alleen blijven de zware hoestbuien na het sporten. Er zit voor mij totaal geen logica in wanneer ik dit krijg. Wel vaker aan het begin van het hockeyseizoen ( dus wanneer mijn conditie nog iets minder is). Vandaag was het weer raak, ik voelde het al toen ik de eerste keer gewisseld werd (op het veld heb ik het nooit door). Terwijl er vorige week niet zoveel aan de hand was. Vaak heb ik ook last van vastzittend slijm en als ik erg last heb ook misselijk.

Wie herkent dit en weet wat helpt? Ventolin er voor of erna? Langer warm lopen?
Nu loop ik heel even warm, neem dan 1 puf ventolin en vervolgens ga ik verder warm lopen.

Het vreemde is dat ik het na een training haast nooit heb? Loop ik dan in de wedstrijd te hard/snel van stapel?

Ik hoor graag jullie ervaringen en tips!

Login of registreer om te reageren
17-09-2017 om 21:15 uur

Zeker ventolin nemen voor het sporten, als je dan last krijgt, kan je na het sporten eventueel ook nog nemen maar mijn ervaring is dat het dan sneller helpt en je sneller weer van je klachten af bent. Vanmorgen was het ook mistig, dat kan het ook triggeren.

Login of registreer om te reageren
18-09-2017 om 02:53 uur

Hoi, ik zou ook ventolin nemen voor het sporten, kijken of dat helpt.
Ventolin en salbutamol is het zelfde. Salbutamol is de stofnaam van de ventolin.
Misschien een ontstekingsremmer erbij vragen?
Sterkte groetjes leonie

Login of registreer om te reageren
18-09-2017 om 19:33 uur

Bij mij maakt een goede opwarming een heel groot verschil. Een standaardopwarming in groep werkt voor mij niet. Mijn techniek is om tijdens de opwarming heel goed naar mijn lichaam te luisteren en dan gecontroleerd de inspanning op te drijven. Meer medicatie nemen is uiteraard eenvoudiger, maar bij mij werkt dit gewoon veel beter dan extra ventolin en het is ook stukken gezonder dan enkel de aanval af te wenden met extra medicatie. En daarmee bedoel ik echt niet dat medicatie overbodig is.

Veel succes met het zoeken naar een oplossing die voor jou goed werkt!

Login of registreer om te reageren
20-09-2017 om 17:18 uur

Bij een wedstrijd zit je meer in het spelverband, en (de meeste in ieder geval) willen dan graag winnen. En hierdoor ga je onbewust meer je best doen, maar jezelf dus ook meer inspannen. Wat natuurlijk geen probleem is, maar wel heel vervelend. Ik herken het zelf ook heel erg. Maar als je er echt veel last van hebt moet je misschien 2x een pufje nemen voordat je aan een wedstrijd begint. En misschien ook even met je coach/trainer overleggen. Misschien weet hij/zei nog iets.

Login of registreer om te reageren
01-12-2017 om 08:20 uur

Een goede warming up doen. En zorg dat je na afloop van een training of wedstrijd direct je ademhaling weer zo rustig mogelijk maakt. Ik werd vroeger ook benauwd na een wedstrijd squash. Wanneer na een wedstrijd of training zit of loopt uit te hijgen verlies je te veel koolzuurgas, en dan verkrampen je longen.

Succes,

Dick Kuiper
Buteyko Therapeut

Login of registreer om te reageren