even voorstellen

08-09-2017 om 07:15 uur

Hallo,
Mijn naam is Hans de Wit, 55 jaar. Heb met tussenpozen 25 jaar gerookt. Ik ben in november 2016 op de fiets aangereden door een auto. 4 gebroken ribben en vocht achter mijn linkerlong. Omdat uit de röntgenfoto's bleek dat er eind februari 2017 een toename i.p.v. afname van vocht was, is d.m.v. een pleurapunctie een liter 'oud' bloed verwijderd. De benauwdheid en vermoeidheid bleef. Longembolie werd na scan uitgesloten. Bij 2 verschillende longartsen in Reinier de Graaf Delft onder behandeling geweest en na een week zonder resultaat Ventolin te hebben gebruikt, ook nog een stootkuur Prednison gekregen. Dit heeft ook niet geholpen. In april 2017 een uitgebreide longfunctietest gedaan waaruit bleek dat ik 20% verminderde longcapaciteit heb. Volgens de longarts niet zozeer omdat ik gerookt heb maar nog steeds door het ongeluk. Op 16 oktober aanstaande heb ik opnieuw een uitgebreide longfunctietest om vast te stellen of uit te sluiten dat mijn longproblemen chronisch zijn. . Ik rook nu al 10 maanden niet meer maar voel me nog steeds moe en heb het vaak benauwd, vooral traplopen en snel lopen is heel erg vermoeiend. Sporten (tennissen) kan ik ook niet meer. Ik heb de eerste 2 maanden van 2017 voornamelijk thuis gewerkt en ben daarna i.o.m. de bedrijfsarts van 3 uur per dag inmiddels 6 uur per dag aan het werk. Ik hoop uiteraard niet dat ik COPD heb, maar dit zou mij wel meer duidelijkheid geven en misschien meer gerichte medicatie voorgeschreven krijgen.

Login of registreer om te reageren
09-09-2017 om 17:01 uur

@HansdeWit
Welkom op het Longforum.
Even afwachten wat er uit de test op 16 oktober komt, dan kunnen we je bericht op de juiste plaats neerzetten (b.v. COPD of Astma) zodat meer gebruikers het lezen. Het enige dat ik weet is dat het euforische gevoel na het stoppen met roken (meer lucht) al snel weer verdween en dat mijn kortademigheid en constante vermoeidheid weer terugkwam. En dat terwijl mijn longarts zegt dat hij lichte vooruitgang ziet. Hou ons op de hoogte en aarzel niet om vragen te stellen naar aanleiding van je komende onderzoek.

Login of registreer om te reageren
18-09-2017 om 13:03 uur

Hoi Hans,

Wat een verhaal zeg, maar goed even afwachten nog en dan kun je gericht aan herstel werken.

Hoop dat je wat aan dit forum hebt, ik in ieder geval wel.

Sterkte

Login of registreer om te reageren