beclomethason en glicopirronio

21-08-2017 om 10:16 uur

Hallo, ben 68 jaar en heb mijn hele leven al last gehad van astma - astmatische bronchitis. Wat het nu precies is weet ik ook niet. Ben nog nooit naar een longarts doorverwezen - wat ik overigens ook wel vreemd vind. Als kind kreeg ik de meest vreselijke oplossingen voor mijn benauwdheid en het hielp niet echt. Later gebruikte ik theofiline tot een apotheker mij erop attendeerde dat er veel betere geneesmiddelen bestonden. Toen kreeg ik van de huisarts een ontstekingsremmer Beclometason en Salbutamol als luchtwegverwijderaar (steeds in andere vormen maar de laatste jaren in de vorm van een pufje. De laatste 5 jaren woon ik in Spanje aan zee en eigelijk heb ik erg weinig last van astma. Zo af en toe maar dan neem ik een pufje. De salbutamol heb ik altijd bij mij. De ontstekingsremmer gebruik ik niet meer. De laatste keer gaf mijn Spaanse huisarts mij glicopirronio met een inhalator. Hij vond dit een beter middel dan de salbutamol (vond hij slecht).
Gisteren kreeg ik een behoorlijke astma aanval. Ik had alle energie nodig om nog wat zuurstof binnen te krijgen. De glicopirronio en de salbutamol (beetje uit paniek) heb ik beiden gebruikt.
Ik vraag mij nu af welke medicatie nu echt goed is om te gaan gebruiken. Is die glicopirronio (in het Nederlands wordt het anders geschreven) nu echt beter?

Login of registreer om te reageren
21-08-2017 om 10:28 uur

huisartsen kunnen tegenwoordig goed inschatten wat je astma inhoudt en hoe dat behandeld moet worden. daar hoef je niet voor naar de la. alleen als je astma niet goed onder controle komt is de longarts een goede optie.

welk medicijn het beste voor je is? dat is erg afhankelijk van de arts, en ook van jezelf. De ene reageerd beter op een medicijn dan een ander. Salbutamol wordt in nl veel voorgeschreven en is een prima medicijn. glicopirrionio ken ik niet

ik hoop dat je je weer wat beter voelt!

Login of registreer om te reageren
21-08-2017 om 12:31 uur

Als aanvulling op Emsepems wil ik nog zeggen, een arts kiest op basis van ervaring en klachten van de patiënt een bepaald middel. Zo kan het dat een arts liever Bricanyl voorschrijft. De mijne ook, maar daar kon ik helemaal niet tegen, ik kreeg het daar juist benauwd van!
Met goed ingestelde astma hoef je idd niet naar een longarts, die komt meekijken als de boel niet onder controle komt of als er andere ernstige klachten bij komen.
Mocht je nu toch vaker astma- aanvallen krijgen, is het misschien verstandig om toch maar wel die ontstekingsremmer te nemen.
Hielp de salbutamol wel meteen?

Login of registreer om te reageren
21-08-2017 om 13:05 uur

Glycopironio heet in Nederland glycopyronium, merknaam Seebri

Login of registreer om te reageren
21-08-2017 om 20:51 uur

Dank voor de reactie. Of salbutamol heeft geholpen weet ik niet. De hele dag de longen wat schoongehoest en ik dacht dat het over was. Tot vanavond de hoest begon en weer een astma aanval kwam. Direct die glycopyrronium geïnhaleerd (het is een poedervorm in capsules). Duurt vrij lang voordat ik wat sputum kan ophoesten maar de benauwdheid en piepende ademhaling blijft. Probeer nu salbutamol om te merken of dit beter resultaat geeft. Mogelijk heeft de stof glycopyrronium niet het gewenste resultaat en moet ik een afspraak maken met de huisarts of hij mij het recept voor beclomethson wil geven. Het zou zo maar kunnen dat het toch weer een ontsteking is. Kan de plotselinge opkomst van die astma aanvallen anders niet verklaren. De salbutamol geeft na zo ongeveer 10 min. verlichting. Maar helemaal over is het niet.
Weet iemand hoevaak je salbutamol mag inhaleren? Ik dacht altijd één keer per dag - en dat was normaal ook voldoende voor mij.

Login of registreer om te reageren