3 keer longontsteking in half jaar tijd

16-08-2017 om 08:07 uur

Beste longarts,

Afgelopen halfjaar heb ik drie keer een longontsteking gehad, waarvan de eerste keer ook pleuritis. Mijn huisarts zegt dat dit normaal is en wil nog geen verder onderzoek doen, waar ik mee akkoord ga.
Nu zag ik in de bijsluiter van de Nasacort neusspray die ik gebruik dat één van de bijwerkingen irritatie/ontsteking van de luchtwegen is. Zou dit de oorzaak van de steeds terugkerende longontstekingen kunnen zijn? Ik gebruik deze neusspray overigens in verband met neuspoliepen.
En nog een vraag: we hebben een valkparkiet in huis, kan deze invloed hebben? Uit allergie-onderzoeken is gebleken dat ik geen allergie heb, echter op specifiek valkparkiet kan niet getest worden...

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Groetjes,
Loes

Login of registreer om te reageren
16-08-2017 om 13:19 uur

Een buurman van ons had een tortelduifje in huis. Hij kreeg na enkele jaren ernstige longproblemen, ook een recidiverende longontsteking. Hij bleek geen allergie voor vogels te hebben op zich, echter, op aanraden van de longarts moest de tortelduif uit huis. En dat bleek de oorzaak te zijn.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
21-09-2017 om 07:00 uur

Wat betreft je eerste vraag: ik denk dat het onwaarschijnlijk is dat de Nasacort de oorzaak is voor de herhaalde longontstekingen. Het is wel belangrijk om te weten of het longontstekingen (koorts, en afwijkingen op de longfoto) zijn geweest of "gewone" luchtweginfecties. Als het echt longontstekingen geweest zijn, dan is er wel degelijk reden om verder onderzoek te doen naar de oorzaak.
Van vogels kun je als mens inderdaad ziek worden: allergische reactie of longontsteking. Op die specifieke longontsteking kun je wel testen.

Login of registreer om te reageren
21-09-2017 om 12:21 uur

Bedankt voor uw antwoord.
Het waren inderdaad longontstekingen, afwijkende longfoto' en koorts, eerste keer icm longvliesontsteking, dit was te horen en te zien op de foto.
Helaas wilde de huisarts me niet verwijzen naar een longarts, ze vond dit normaal en ik moest maar afwachten. Er is wel een controle foto gemaakt, waarop geen afwijkingen te zien waren.

Login of registreer om te reageren