Wanneer verbetering voelen van medicatie.

13-08-2017 om 23:45 uur

Beste,

Ik heb bhr bronchiale hyperactiviteit.
Longcapaciteit bij histaminetest was nog maar 50% bij 1,5 Mg histamine.

Gebruik inmiddels 7 weken Relvar, 1 puf per dag in de ochtend . Dosis 184/22.
En daarbij ventolin discus indien nodig.
Echter merk ik eigenlijk nog maar heel weinig verschil.
Nog steeds veel benauwdheid, wat zelfs niet altijd weg gaat met ventolin.
Slap gevoel in spieren.
Conditie die met de dag achteruit gaat.
Ben zelfstandige in de bouw, maar het lukt me haast niet meer om te werken,en als het me lukt is het maximaal 2 dagen.
Wat nu ook de nodige financiƫle problemen begint te geven, aangezien het circa 3/4 jaar heeft geduurd voor mijn astma was ontdekt.
Als ik echter twee dagen heb gewerkt, heb ik de rest van de week nodig om bij te komen.
Als ik naar de supermarkt ga , worden mijn benen vermoeid van het lopen .
Oftewel, ik merk geen vooruitgang.
Is dit normaal? Of zou ik na 7 weken toch al zeker en hele verbetering moeten merken?

Kan het echter ook zijn dat mijn lichaam/astma niet genoeg rust hebben /onder controle zijn en daardoor mijn medicatie niet genoeg zijn werk kan doen?

Lees namelijk op het forum dat een prednisonkuur hierin soms kan helpen, weet niet of dit een oplossing kan zijn?

Verneem het graag ,

Alvast bedankt voor de reacties.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
21-09-2017 om 07:09 uur

Het kan soms langer duren voordat u maximaal effect hebt van de inhalaties, soms duurt het wel 3 maanden.
Op zich zou je na 7 weken wel enige verbetering verwachten. Als medicatie niet goed werkt kunnen er een paar zaken aan de hand zijn: 1. Komt de medicatie wel op de goede plek aan? (heeft u inhalatieinstructie gehad en is dit gecontroleerd?) 2. er zijn nog allerlei prikkels die de hyperreactiviteit in stand houden; dit kunnen zowel allergische als niet-allergische prikkels (rook, warmte-koude overgang, allerlei stoffen, enz) zijn. 3. er zijn andere oorzaken voor de prikkelbare luchtwegen; problemen in het KNO gebied zijn een bekende oorzaak 4. De huidige behandeling is onvoldoende; dan kan toediening van de inhalaties via een voorzetkamer helpen of desnoods een prednisonkuur inderdaad

Login of registreer om te reageren