Even voorstellen

08-08-2017 om 13:32 uur

Beste allemaal,
Ben niet echt nieuw meer, maar wil mij toch kort voorstellen aan jullie.
Vorig jaar de diagnose Astma met daarbij ook COPD kenmerken gekregen.
Ik had maandenlang gehoest en terugkijkend zijn de klachten al veel eerder begonnen.
Op dat moment dacht ik daar verder niet over na en ging dus ook niet naar de HA.
Bij mijn bezoek aan de longarts vertelde hij dat stoppen met roken doorslaggevend zou zijn bij de
behandeling met medicijnen. Hij zei ronduit dat ik de medicijnen zou gebruiken om te kunnen blijven roken.
Op 1 februari 2017 ben ik inderdaad gestopt met roken, is best een grote stap die ik goed voorbereid heb.
Sindsdien hoest ik als nooit tevoren, alle ontwenningsverschijnselen heb ik gehad.
Bovendien in een depressie gekomen, mijn werk gedeeltelijk kwijtgeraakt, ik ben zzp-er en verdien
dus nu een stuk minder.
Blijkbaar is dit mogelijk, dat de longen zoveel tijd nodig hebben om zichzelf "schoon" te maken.
Op dit moment is het voor mij nog steeds erg moeilijk.
Ik zou heel graag positiever in het leven willen staan en werk daaraan.
Joop60

Login of registreer om te reageren
08-08-2017 om 14:17 uur

Beste joop60.
Allereerst welkom hier op dit forum. Een vergaarbak van antwoorden op vragen professioneel ondersteund door artsen en moderatoren en een tsunami aan ervaringen van lotgenoten.

In een ander draadje wat je al gestart hebt, hebben we het er al uitgebreid over gehad.
Er is zoiets wat "rokersrouw" genoemd wordt. Helaas is het iets waar je doorheen moet.
Weinig aan te doen. Volgende cliché: Tijd heelt alle wonden. Wat overigens niet waar is maar dat geheel terzijde.

Depressieve gevoelens als gevolg van stoppen met roken is een bekend probleem maar wordt gemakshalve vaak niet genoemd bij de "voordelen" van stoppen met roken.
Ondanks het feit dat ik enkele jaren geleden ben gestopt met roken middels dampen (e-sigaret) en dus een alternatief had (heb), heb ik die depressieverschijnselen ook mogen ervaren. Blijkbaar zit er dus iets in de verbrandingsgassen van tabak wat je mist.
En ja, natuurlijk zijn er veel voordelen als je stopt. Vroeg of laat zul je die gaan ervaren.
Dus:
"Hals und Beinbruch"
"Break a leg"
"casser une jambe"
"هالس كسر في ساقه".
Het gaat je lukken.

Login of registreer om te reageren