Infiltraat linker long

06-08-2017 om 16:49 uur

Al 10 dagen ben ik wat kortademig, moe en zit niet goed in mijn vel. Na 4 dagen merkte ik dat kortademigheid verergde vooral bij praten en lopen. Diezelfde dag aan eind vd middag is de bekende scherpe pijn tussen mijn ribben plotseling weer aanwezig. Controle andere dag huisarts leerde me longinfiltraat linkerlong onderin.
Dat gebeurd me nog al eens, zeker 3-4 x per winterseizoen nu voor eerst midden in de zomer. Ik herken de pijn inmiddels goed. Doxicyline en of predinson zetten mijn lijf weer op juiste spoor vaak snel soms duurt weken voor ik me echt weer goed voel.

Tot nu toe werd dit altijd uitgelokt door infectie van neus/ keelholte. Nu had ik niks, voelde me aantal dagen onbestendig, had moeite met sporten ( oa loop ik hard om long conditie op peil te houden) daar bemerkte ik dat kortademig was. Zat ik stil ging prima. Maar bij praten of bewegen of inhaleren van medicatie merkte ik dat ik benauwd moest zijn.... ook heb ik last van mijn gewrichten. Eerst mijn knie, toen li- schouder, avonds 2 zeer pijnlijke polsen en nu vandaag is mijn andere schouder erbij gekomen. Donderdag bij HA geweest, stelde dus longinfiltraat vast en gaf me doxycicline. Ook drukte ze me op mijn hart contact met mijn longarts te zoeken als ik niet opknap. Doxy lijkt iets te doen, "long" pijn is nagenoeg weg. Maar toch ben ik er nog niet. Vooral pijn in gewrichten blijft heftig.
Nu heb ik aantal vragen.
1. Hoe kom ik toch steeds aan die longinfiltraten en valt me op dat dit heel vaak links onderin zit? Is dat kwetsbare plek geworden?
2. Passen gewrichts pijnen bij beeld longinfiltraat of speelt er een virus op de achtergrond mee? Maar hoe kom ik daar achter dan?
3. Hoe komt het dat ik niet zo goed "voel" dat ik benauwd ben. Merk wel altijd dat het niet goed gaat maar heb te kort aan lucht. En dat is niet mijn associatie met "benauwdheid" . Voel me ook altijd bezwaarlijk daardoor om naar LA of HA te gaan. Valt toch wel mee denk ik altijd. Bij contract valt dat soms dus tegen.
4 als ik hoest ontstaan er duidelijk zichtbaar net naast mijn borstbeen zachte/ weke bultjes. 1-3 cm. Precies tussen mijn ribben. Wat kan dat zijn. Longhernia, druk op bloedvat of zijn lymfeklieren?

Een jaar of 10 geleden kreeg ik nieuwe huisarts. Bij mijn eerste bezoek, voor iets anders overigens, hoorde ze me ook hoesten (al in de wachtkamer

Login of registreer om te reageren
06-08-2017 om 16:53 uur

Mist een stukje zie ik. Moest nog staan dat door doortastende nieuwe huisarts ik ineens een "relatie" heb met de longpoli en longarts

Login of registreer om te reageren
07-08-2017 om 07:41 uur

Beste Mum58,
Op dit moment zijn bijna alle longartsen op vakantie, daarom zal het langer duren voordat je een antwoord krijgt van de longarts. Dit willen we je even laten weten.
Met vriendelijke groet,
de Advieslijn

Login of registreer om te reageren
07-08-2017 om 18:44 uur

Thnx. Hield er al rekening mee :)

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
16-08-2017 om 16:45 uur

Ik ga proberen de vragen te beantwoorden.
1. Het is voor mij natuurlijk zo op afstand moeilijk te zeggen waar de infiltraten vandaan komen. Het is niet normaal om 3-4 keer per jaar deze klachten te hebben. Er is duidelijk wat aan de hand en terecht dat je huisarts je doorverwezen heeft naar de longarts. Is het steeds vastgelegd dat de infiltraten links onder zitten? Het lijkt mij een goed idee om een keer een CT scan te laten verrichten als dat nog niet gedaan is en een bronchoscopie te doen om te kijken of de luchtwegen naar links onder in de long er wel normaal uitzien. Verder vraag ik me af wat de diagnose is op het jaren lange hoesten. Is dat al netjes uitgezocht?
2. Gewrichtspijnen/spierpijnen zie je vaak bij een infectie, dit kan een virus of bacterie zijn. Je krijgt een grieperig gevoel bij een infectie. Dit wordt veroorzaakt door de stoffen die je afweercellen in je bloed uitscheiden.
3. Het niet voelen van benauwdheid zie je nogal eens bij mensen die vanaf kinds af aan al deze klachten hebben. Ze zijn er mee opgegroeid en hebben dat gevoel een andere plek gegeven. Als je deze patienten vragen stelt over benauwdheid bijvoorbeeld op de poli, krijgt je geen antwoord. Dit zijn ook de mensen die niet zo gouw naar de dokter zullen gaan.
4. De laatste vraag heb ik geen antwoord op. Ik heb zoiets nog nooit gezien en er nooit eerder over gehoord.

Login of registreer om te reageren
25-08-2017 om 06:57 uur
Reactie op mum58

Al 10 dagen ben ik wat kortademig, moe en zit niet goed in mijn vel. Na 4 dagen merkte ik dat kortademigheid verergde vooral bij praten en lopen. Diezelfde dag aan eind vd middag is de bekende scherpe pijn tussen mijn ribben plotseling weer aanwezig. Controle andere dag huisarts leerde me longinfiltraat linkerlong onderin.
Dat gebeurd me nog al eens, zeker 3-4 x per winterseizoen nu voor eerst midden in de zomer. Ik herken de pijn inmiddels goed. Doxicyline en of predinson zetten mijn lijf weer op juiste spoor vaak snel soms duurt weken voor ik me echt weer goed voel.

Tot nu toe werd dit altijd uitgelokt door infectie van neus/ keelholte. Nu had ik niks, voelde me aantal dagen onbestendig, had moeite met sporten ( oa loop ik hard om long conditie op peil te houden) daar bemerkte ik dat kortademig was. Zat ik stil ging prima. Maar bij praten of bewegen of inhaleren van medicatie merkte ik dat ik benauwd moest zijn.... ook heb ik last van mijn gewrichten. Eerst mijn knie, toen li- schouder, avonds 2 zeer pijnlijke polsen en nu vandaag is mijn andere schouder erbij gekomen. Donderdag bij HA geweest, stelde dus longinfiltraat vast en gaf me doxycicline. Ook drukte ze me op mijn hart contact met mijn longarts te zoeken als ik niet opknap. Doxy lijkt iets te doen, "long" pijn is nagenoeg weg. Maar toch ben ik er nog niet. Vooral pijn in gewrichten blijft heftig.
Nu heb ik aantal vragen.
1. Hoe kom ik toch steeds aan die longinfiltraten en valt me op dat dit heel vaak links onderin zit? Is dat kwetsbare plek geworden?
2. Passen gewrichts pijnen bij beeld longinfiltraat of speelt er een virus op de achtergrond mee? Maar hoe kom ik daar achter dan?
3. Hoe komt het dat ik niet zo goed "voel" dat ik benauwd ben. Merk wel altijd dat het niet goed gaat maar heb te kort aan lucht. En dat is niet mijn associatie met "benauwdheid" . Voel me ook altijd bezwaarlijk daardoor om naar LA of HA te gaan. Valt toch wel mee denk ik altijd. Bij contract valt dat soms dus tegen.
4 als ik hoest ontstaan er duidelijk zichtbaar net naast mijn borstbeen zachte/ weke bultjes. 1-3 cm. Precies tussen mijn ribben. Wat kan dat zijn. Longhernia, druk op bloedvat of zijn lymfeklieren?

Een jaar of 10 geleden kreeg ik nieuwe huisarts. Bij mijn eerste bezoek, voor iets anders overigens, hoorde ze me ook hoesten (al in de wachtkamer

Login of registreer om te reageren
25-08-2017 om 07:18 uur

Dr van Wolveren , dank voor uw reactie. Ik kan hier wel wat mee. Huisarts zit hier bovenop en ziet de "acute" fase altijd. Longarts ziet me later als AB /prednison al werkt. Maar mogelijk presenteer ik me daardoor ook te luchtig bij de longarts, vervelendste heb ik dan al gehad immers. Longarts heeft ook alleen over mijn Astma en luistert eigenlijk alleen naar mijn verhaal en bijna nooit naar longen, wat ik laatste tijd toch wel vreemd begin te vinden. Ik ga bij eerst volgende controle dit eens bespreekbaar maken. Vooral die bultjes die ontstaan bij hoesten wil ik weten waar dat weg komt.
Huisarts geeft me gezien nog altijd aanwezige gewrichtsontstekingen, nu 6weken dagelijks, naar reumatoloog gestuurd. (Denk zelf dat dat uit virus komt eigenlijk). Deze zet groots in met bloedonderzoek en foto's. Mijn vraag was of er link lag tussen longen en gewrichten, dat wordt nu dus onderzocht. Dat is fijn en zal vast duidelijkheid geven.

Login of registreer om te reageren