Nieuw hier

04-08-2017 om 17:40 uur

Goedenavond alle, ik zal mij even voorstellen, ik ben Carla, 45 jaar jong en woensdag te horen gekregen dat ik hoogstwaarschijnlijk longemfyseem heb, dit na aanleiding van een apneu en longfunctie test. Binnenkort moet ik een scan laten maken en dan krijg ik te horen wat de schade is. Het dringt nog niet echt tot mij door, zit een beetje in de ontkenningsfase, ik hoest echt niet vaak. Ben wel kortademig, maar voor mijn gevoel is dat het. Maar ja, testen zeggen iets anders. Uiteraard moet ik stoppen met roken en dat gaat echt nog wel even een ding worden, echt idioot, dat iets wat je ziek maakt, je er eigenlijk geen afstand van wil doen, maar wil nog even mee, dus gaan bedenken hoe ik het ga aanpakken.

Hoop hier informatie/ tips te vinden om nog lang normaal te kunnen functioneren.

Groetjes Carla

Login of registreer om te reageren
04-08-2017 om 18:00 uur

Het is best schrikken als je opeens hoort dat je copd hebt of longemfyseem, je moet nog de scan afwachten en zelf nog wennen aan de diagnose, wat ook normaal is.
Ik kan alleen mijn eigen ervaring vertellen en dat is dat stoppen een proces is maar het is het beste cadeau wat je je zelf kunt geven.
Wat mij hielp was: dat bij elke sigaret die ik opstak mij toch erg schuldig voelde en eigenlijk rookte ik nooit meer als voorheen, (ontspannen roken werd gespannen roken en dommig hopen dat ik vanzelf stopte)
Vanzelf stoppen gebeurt nooit, je moet het echt zelf doen maar...er zijn zoveel hulpmiddelen,een afspraak bij de huisarts of longverpleegkundige maken en vraag hulp erbij die jou past.
En nogmaals , ik ben er al heel veel jaren af, mijn longen zijn slecht maar het roken mis ik als kiespijn, echt probeer het zo vlug mogelijk want je kunt zelfs nog een stuk verbeteren en doorroken betekent meestal een vlugge achteruitgang.
En ga sporten of in ieder geval bewegen, zoveel mogelijk naar buiten dan denk je niet eens aan roken, adem gewoon de frisse lucht in alsof je rookt, werkt nog ontspannend ook en is een stuk gezonder :), en ik at veel lolly's ;)
Sterkte en groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
04-08-2017 om 18:25 uur

Beste Carlala,
Het is inderdaad schrikken, de diagnose copd.
De ontkenningsfase is heel herkenbaar voor mij, maar als je je ziekte geaccepteerd hebt
kun je verder met je leven, er is leven na de diagnose, er is ook een leven met copd.
Uit eigen ervaring weet ik dat .
Stoppen met roken is belangrijk, maar gun jezelf de tijd hiervoor.
Bij mij duurde het 9 maanden om zover te komen om te kunnen stoppen en daarna was het stoppen
niet moeilijk meer. Het is een heel individueel proces, dat stoppen met roken.
Heel veel sterkte met alles, best een heftige tijd.
Joop60

Login of registreer om te reageren
05-08-2017 om 13:43 uur

Zoals @joop60 als zegt: Neem de tijd om te stoppen met roken en zet jezelf niet onder druk.
Als je dat doet dan zal de stress je snel weer dwingen om te gaan roken en dat kan niet de bedoeling zijn.
Bereidt je goed voor op welke manier en eventueel met welke hulpmiddelen je wilt gaan stoppen.
Helaas bieden wilskracht en cold turkey niet zo'n geweldige resultaten en zijn ook niet in de winkel te koop of op doktersrecept verkrijgbaar.
Wel schijnen er met Zyban en Champix redelijke resultaten te worden geboekt.
Niet om je te ontmoedigen maar van alle stoppogingen slagen er maar +/- 10%.

Een groot misverstand omtrent roken is dat velen veronderstellen dat nicotine de grote boosdoener is en extreem verslavend zou zijn. Niets is minder waar. Uit vele klinische onderzoeken (niet roken gerelaterrd) blijkt dat nicotine niet kankerverwekkend is, geen hoge bloeddruk veroorzaakt, geen luchtwegproblemen veroorzaakt en nauwelijks tot niet verslavend is.
Nicotine stimuleert het functioneren van de neurotransmitters in de hersenen op ongeveer dezelfde wijze als cafeïne. Als werkzame stof valt nicotine ook in deze categorie.
Mocht je kiezen voor een NRT (Nicotin Replacement Therapy-Nicotinevervanger) dan is het raadzaam het nicotineniveau niet te snel (of helemaal niet) af te bouwen. Dat wel doen verhoogt nl. de kans op "hervallen" zoals onze Belgische vrienden zo mooi zeggen.
Het is ook geen probleem om langdurig nicotine te gebruiken omdat zoals hierboven aangegeven, het nauwelijks kwaad kan.

Lees jezelf goed in en stel hier je vragen voordat je bepaald hoe je gaat stoppen met roken.
Behalve advies kunnen we je hier alleen maar veel succes wensen.

Login of registreer om te reageren
05-08-2017 om 13:58 uur

Gewoon uit belangstelling ; Als nicotine niet verslavend is, waarom zijn dan na het stoppen met roken met de kauwgom en zuigtabletten zoveel mensen daar weer verslaafd aan geraakt. Sommige mensen kauwen al 2 jaar kauwgom. Ik snap het ook niet om niet te snel het nicotine niveau af te bouwen als het toch niet verslavend is...
Volgens mij heeft er nog nooit iemand beweerd dat nicotine kankerverwekkend is of wel? Want dat is het natuurlijk niet...

carlala neem je tijd en maak jezelf geen verwijten want daar schiet je niets mee op! Succes!

Login of registreer om te reageren
05-08-2017 om 14:54 uur

Eigenlijk wil ik nog niks over emfyseem weten/ lezen, maar pff, haal me van alles in mijn hoofd. Ik ben telefoniste bij een taxi bedrijf waar veel oudere gebruik van maken, ik keek bij een klant naar gaar leeftijd en zag dat ze 87 is, toen schoot door mijn hoofd, dat ga ik nooit halen, gelijk paniek. Hoop snel meer duidelijkheid na longarts te krijgen

Login of registreer om te reageren
05-08-2017 om 15:22 uur
Reactie op Stefanie

Gewoon uit belangstelling ; Als nicotine niet verslavend is, waarom zijn dan na het stoppen met roken met de kauwgom en zuigtabletten zoveel mensen daar weer verslaafd aan geraakt. Sommige mensen kauwen al 2 jaar kauwgom. Ik snap het ook niet om niet te snel het nicotine niveau af te bouwen als het toch niet verslavend is...
Volgens mij heeft er nog nooit iemand beweerd dat nicotine kankerverwekkend is of wel? Want dat is het natuurlijk niet...

carlala neem je tijd en maak jezelf geen verwijten want daar schiet je niets mee op! Succes!

Er zijn ook nog al wat mensen die echt een kop koffie nodig hebben om überhaupt te kunnen functioneren.
Daar doen we toch ook niet moeilijk over, toch?
Daar is toch ook nooit een hele stoppen-met-koffiedrinken industrie omheen gebouwd?

Nicotine is evenals cafeïne een genotsmiddel. Niet meer en niet minder.

Login of registreer om te reageren
05-08-2017 om 15:23 uur

Makkelijker gezegd dan gedaan maar niet in paniek raken, het kan best meevallen en daarnaast is het nog niet het einde van de wereld, er zijn mensen oud geworden met emfyseem... je kunt alles krijgen ook als je geen emfyseem hebt, en "moet" sowieso bij de dag leven en per dag genieten zoveel als je kunt, ook als je gezond bent. En als ik heel eerlijk ben, zou ik de 87 niet eens willen halen... Maar eerlijk is eerlijk, je moet wel stoppen met roken al is dat heel moeilijk... Het komt echt goed al geloof je er nu nog niet in.

Login of registreer om te reageren
05-08-2017 om 15:57 uur

@carlala, ik snap je angst en bezorgdheid maar je kunt ook met copd/longemfyseem oud worden.
Je moet nu eerst nog veel afwachten aan uitslagen waaronder de scan, misschien heb je het nog heel matig wanneer je dan stopt hoeft het niet achteruit tegaan en kun je nog jaren mee, niemand weet van ons met of zonder longziekte hoe oud we worden.
Dit is ook een stuk acceptatie, een stukje angst hoort daarbij, ook omdat je nog niet alles weet.
Eerst de uitslagen maar afwachten, alleen stoppen is gewoon met elke longziekte hard nodig, de tijd nemen daarvoor kan maar neem niet teveel tijd.
Sterkte, Jolien

En nicotine is wel degelijk verslavend, alleen zitten er in tabak veel meer stoffen welke ook verslavend zijn en heel veel slechts doet.
Daarom is nicotine in hulpmiddelen altijd net iets beter dan tabak zolang je daarna maar met het hulpmiddel stopt natuurlijk

Login of registreer om te reageren
05-08-2017 om 16:12 uur
Reactie op goudvisje

En nicotine is wel degelijk verslavend, alleen zitten er in tabak veel meer stoffen welke ook verslavend zijn en heel veel slechts doet.
Daarom is nicotine in hulpmiddelen altijd net iets beter dan tabak zolang je daarna maar met het hulpmiddel stopt natuurlijk

http://www.stoprokenvandaag.nl/nicotine/nicotine-weinig-verslavend-andere-factoren-bepalend-bij-rookverslaving/

http://www.stoprokenvandaag.nl/nicotine/wetenschappelijk-onderzoek-gevaar-nicotine-nauwelijks-tot/

http://www.stoprokenvandaag.nl/stop-met-roken/nicotine-en-verslaving-wetenschappelijke-studies-addiction-research/

En alles op een rijtje en nog veel meer:
http://www.stoprokenvandaag.nl/?s=nicotine+verslavend

Login of registreer om te reageren
05-08-2017 om 16:35 uur

Och balling, ik ga echt al die linkjes niet aanklikken en lezen hoor, ik heb al een goed boek;), ik schrijf hier voor Carlala!
En niet om iets te bewijzen, ik heb niet zo'n bewijsdrang namelijk.
Volgens mij zijn we het zowat eens, roken is ongezond, door van alles wat er in zit.
Alleen tijdelijk een hulpmiddel met nicotine is zeker beter dan tabak.
Hoe slecht of verslavend nicotine is weet ik niet, ben nl. geen wetenschapper.
Kan alleen uit ervaring putten en dat is deze:ik heb zo ong. alle hulpmiddelen gebruikt en bij mij was de nicotine in hulpmiddelen wel verslavend want ik vond het moeilijk om te minderen en ermee te stoppen, merkte het echt ook lichamelijk.
Mij is het gelukt met champix.

Login of registreer om te reageren