Wat is aftrekbaar voor chronisch zieken?

03-08-2017 om 12:14 uur

Hoi allemaal,

Ik kom er eigenlijk net pas achter dat je als astma/copd patiënt bepaalde dingen kan opgeven aan de belastingdienst. Maar weet iemand precies wat?

Ik kreeg bijvoorbeeld gisteren mijn rekening van de zorgverzekeraar waarop staat dat ik mijn verschillende puffers gewoon zelf betaal, de periodieke longfunctietesten, in april een aanval gehad met o.a. prednison en een longfoto waar ik ook allemaal geheel of gedeeltelijk zelf voor betaal. En ik hoorde zelfs dat je een bedrag van 300 euro kan aftrekken voor kleding en beddengoed die wij als longpatiënten vaker er heter moeten wassen ivm allergien.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Groet,
Wendy

Login of registreer om te reageren
03-08-2017 om 12:48 uur

Bedoel je je eigen risico? Dat is sowieso niet aftrekbaar

Login of registreer om te reageren
03-08-2017 om 13:31 uur

Het is heel verwarrend. Want ik las ook onderstaande, al mijn medicijnen van puffers tot prednison en antibiotica zijn toch voorgeschreven medicijnen....?

Eigen risico zorgverzekering aftrekbaar in 2017?

Ook dit jaar is het eigen risico niet aftrekbaar. Maar er zijn wel zorgkosten die je kunt aftrekken van de belasting. Dit noemt de Belastingdienst ‘specifieke zorgkosten’. Voorbeelden aftrekbare kosten zijn genees- en heelkundige hulp, voorgeschreven medicijnen, hulpmiddelen, vervoer, dieetkosten, extra gezinshulp, extra kleding en beddengoed en reiskosten voor ziekenbezoek.

Login of registreer om te reageren
03-08-2017 om 14:27 uur

Sommige voorgeschreven medicijnen worden vergoed en andere niet.
Maar voor zover ik weet zijn er geen puffers die niet vergoed worden, prednison wordt ook vergoed, dus ik vermoed dat je de rekening van het eigen risico verward met het begrip zelf betalen.

Login of registreer om te reageren
03-08-2017 om 14:44 uur

Thanks Stefanie. Ik zit nu op mijn werk en lees inderdaad de verwarring over eigen risico en eigen bijdrage.

Login of registreer om te reageren
03-08-2017 om 15:09 uur

Oke. Mocht je meer willen weten over wat wel en niet aftrekbaar is kun je ook op de site van de belastingdienst kijken. Er is sowieso een grens waar je overheen moet komen en ik dacht dat dat 500 euro is.

Login of registreer om te reageren
03-08-2017 om 15:31 uur

Ik heb de stelregel: alles wat door de arts is voorgeschreven en je zorgverxekering niet betaald zet ik bij de lijst voor de belastingdienst. (Bij twijfel nog even nazoeken).

Je eigen risico kun je niet opgeven

Beddegoed idd vergoeding bij allergie

Reiskosten huisarts tandarts fysio apotheek worden ook vergoed

Login of registreer om te reageren
03-08-2017 om 15:53 uur
Reactie op Stefanie

Er is sowieso een grens waar je overheen moet komen en ik dacht dat dat 500 euro is.

Nope... Er wordt ieder jaar opnieuw een drempel ingesteld op basis van verzamelinkomen en een bepaalde formule. Is dus voor iedereen anders. Zoek bij de belastingdienst naar drempel 2016...

Login of registreer om te reageren
03-08-2017 om 18:26 uur
Reactie op emsepems

Ik heb de stelregel: alles wat door de arts is voorgeschreven en je zorgverxekering niet betaald zet ik bij de lijst voor de belastingdienst. (Bij twijfel nog even nazoeken).

Je eigen risico kun je niet opgeven

Beddegoed idd vergoeding bij allergie

Reiskosten huisarts tandarts fysio apotheek worden ook vergoed

Reiskosten worden alleen vergoed van/naar een arts of ziekenhuis, niet naar fysio en andere zorgverleners.

Het beste kan je gewoon in het aangifteprogramma kijken en overal op de vraagtekens doorklikken naar de site van de belastingdienst. Het is elk jaar anders.

Login of registreer om te reageren
03-08-2017 om 18:58 uur

Hogere vervoerskosten door ziekte of handicap is aftrekbaar.
Door naar de fysio te moeten, of naar de apotheek is dat aftrekbaar.(al woont het bij mij in de buurt dus ik doe dit nooit)

Ook vaak aftrekbaar is dieet

Login of registreer om te reageren