Gevoel vastzittend slijm/geen zuurstof.

02-08-2017 om 11:19 uur

Beste allemaal,

Ik heb een vraag,
Een week of 6 geleden na een lange periode van vage en rare klachten werd na een histamine test duidelijk dat ik na 2mg histamine nog maar een longcapaciteit heb van 50%.
Mijn longen zijn verder niet blijvend beschadigd(was roker, sinds 2 maanden gestopt).
En moest starten met foster 100/6 2x2 pufjes op een dag.
Hiervan kreeg ik behoorlijke spierkrampen , en ben ik sinds 3 weken bezig met Relvar 84/122 1 puf per dag.
Opzich kwa bijwerkingen een goede verbetering.
Maar vaak na een dag of drie in de week kreeg ik het zo raar benauwd, wat niet weg gaat met ventolin, kan dan ook nauwelijks slapen. Het gevoel te ademen en lucht binnen te krijgen zonder zuurstof.
Of het lijkt net of mijn longen dicht zitten met slijm ofzo, dat er niets door opgenomen wordt.
Echter heb ik dus zeer gevoelige longen,maar heb geen ruis of piep in de longen, en ook hoest ik zelden.
Soms vraag ik me af of je juist zou moeten kunnen hoesten om alle slijm/rommel er uit te kunnen krijgen.
Niets wat ik op dat moment doe werkt, enige wat ik kan doen is zo rustig mogelijk doen en hopen dat het zsm weg gaat. Echter duurt het vaak 24 tot 48 uur voordat het weer iets beter gaat.

Herkent iemand deze klachten mischien?
Of weer iemand mischien een oplossing.

Ps al ik heel veel moeite doe met geluk en zelf probeer te hoesten komt er vaak wel wat bruin slijm uit de longen, maar dat gaat er niet van harte uit.

Alvast bedankt!

Login of registreer om te reageren
03-08-2017 om 12:26 uur

Beste Hopeloosje,

Je geeft niet aan welke longziekte je hebt. Slijm in de keel kan een gevoel van benauwdheid geven, het gevoel dat de luchtstroom wordt belemmerd.

De longen zijn zacht en sponsachtig: dat maakt ze erg kwetsbaar. Om ze te beschermen zijn keel, neus en mond bedekt met een slijmvlies. Als we bij het ademen schadelijke stoffen en bacteriën binnen krijgen, blijven die voor een groot deel kleven aan het slijmvlies. Ook de bronchiën en de longen zelf zijn aan de binnenkant bedekt met een slijmvlies. De zogenaamde trilhaartjes in het longslijmvlies vervoeren het vuil dat er toch is gekomen naar de keel. Daar wordt het slijm opgehoest of ingeslikt (ingeslikt slijm gaat met de ontlasting naar buiten). Zo proberen de longen zichzelf schoon te houden en irritaties te voorkomen.

Als je er zo’n last van hebt is het is toch raadzaam om naar de huisarts te gaan. Soms schrijft een arts slijmverdunners voor. Slijmverdunners lossen je keelslijm en longslijm op zodat de slijmerigheid vloeibaarder wordt. Het dunnere c.q. verdunde slijm is gemakkelijker op te hoesten, waardoor je er misschien sneller vanaf komt. Of misschien kan longfysiotherapie verlichting geven.

Je mag ook altijd even bellen met de Advieslijn 0900-2272596. We willen verder graag met je meedenken.

Beterschap.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren