Luchtwegverwijder in tabletvorm

02-08-2017 om 08:21 uur

Beste longarts,

Via via kom ik tot de ontdekking dat er toch een luchtwegverwijder in tabletvorm bestaat genaamd
theofylline,
Ik wist dit niet en volgens mij mijn huisarts bijvoorbeeld ook niet. In de tijd dat ik nog geregeld schimmelinfecties had ( Nu gelukkig nooit meer ) heb ik wel eens gevraagd is er niet een tabletje. Het antwoord was nee.
Hier is volgens mij ook niemand die dat gebruikt.
Kunt u mij er wat meer over vertellen?
Het lijkt me eigenlijk best makkelijk om een tabletje te nemen.

Dank alvast.

Login of registreer om te reageren
02-08-2017 om 08:44 uur

Ik (en nog wel meer mensen hier) gebruik theolair. Het wordt niet veel meer voorgeschreven omdat de dosering zeer nauw komt, bij te weinig werkt het niet en bij teveel wordt je erg ziek. In het begin moest ik regelmatig bloed laten prikken. Het is ook regelmatig niet leverbaar. Ondanks dat ben ik er blij mee. Het gaf mij wat ruimte om de atrovent af te bouwen zodat ik weer de mogelijkheid heb van zo nodig medicatie.

Login of registreer om te reageren
02-08-2017 om 08:48 uur

Nee, theofylline is de werkzame stof in theolair.

Login of registreer om te reageren
02-08-2017 om 09:19 uur

Ja hoor, idd bestaat theofilline. Het is een oud middel, moeilijk in te stellen en geeft meer bijwerkingen dan de nieuwere pufjes.
Vandaar dat ik nu pufjes heb, en tabletjes bijna niet meer gegeven wordt.

Login of registreer om te reageren
02-08-2017 om 09:23 uur

Theolair wordt nog wel voorgeschreven, maar in zeldzamere gevallen, niet in plaats van een pufje, maar juist omdat de puffen niet voldoende helpen.
Ik doe t al 17 jaar met Theolair en kan niet zonder. Idd moet geregeld de spiegel gecontroleerd worden. Ik ben goed ingesteld gelukkig.

Login of registreer om te reageren
02-08-2017 om 09:28 uur

Ik heb het ook niet in plaats van mijn puffers maar erbij.

Login of registreer om te reageren
02-08-2017 om 10:52 uur

Daarbij is t zo dat theophyline niet als noodmedicatie werkt. Het is een middel dat je 2x per dag moet slikken maar dus niet helpt bij acute klachten, zoals ventolin wel doet. Het is echt een onderhoudsmedicijn.

Login of registreer om te reageren
02-08-2017 om 12:56 uur

Helemaal waar dames.
Superfijn dat t bij jullie goed werkt!

Login of registreer om te reageren
03-08-2017 om 09:31 uur

Beste Stefanie,

Fijn dat je al zoveel goede reacties hebt gehad op je vraag. Ik denk dat een arts niet veel meer kan toevoegen. Momenteel zijn bijna alle longartsen op vakantie. Vind je het erg als we je vraag niet doorsturen aan de longarts? Laat maar even weten. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren