Luchtoverschot

01-08-2017 om 12:03 uur

Goedemiddag,

Volgens mijn longarts heb ik een luchtoverschot van 165% als gevolg van ernstig allergisch astma (onvoldoende kracht lucht terug te laten stromen, iets met obstructies) en is dit de oorzaak van veel klachten die mij momenteel hinderen.
Ik kan op internet niets vinden over een teveel aan lucht en wat dit voor iemand kan betekenen, kunt u mij meer vertellen?

Vr groet Britt

Login of registreer om te reageren
01-08-2017 om 12:12 uur

Ik ben natuurlijk geen longarts maar ik denk dat het gaat om (dynamische) hyperinflatie van de longen, er blijft teveel lucht achter in de longen dan pomp je je als het ware op en kun je minder lucht erbij inademen omdat er nog veel "oude"lucht zit
Dit komt veel voor bij copd maar ik denk bij astma ook, nu er een obstructie aanwezig is
Groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
01-08-2017 om 13:12 uur

Ik sluit bij Jolien aan, her gaat waarschijnlijk om het zgn 'Air trapping'.
Misschien levert je dat meer info op als je dat als zoekwoord gebruikt?
Maar info aan je arts vragen gaat altijd boven zelfs googelen!

Login of registreer om te reageren
03-08-2017 om 08:17 uur

Hartelijk dank. Mijn longarts is niet zo scheutig met informatie, vandaar. Ik heb al meer informatie kunnen vinden. Mocht er nog een longarts kunnen reageren, heel graag.

Login of registreer om te reageren
14-08-2017 om 08:02 uur

Beste Britt81h,

Op dit moment zijn de longartsen op vakantie. Je vraag is wel doorgezonden, maar het kan enige tijd duren voordat je antwoord krijgt.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
14-08-2017 om 08:35 uur

Ik begrijp je opmerking niet. Maar voor de volledigheid is het goed om te weten dat de longartsen vragen voor ons op vrijwillige basis beantwoorden tussen hun overvolle agenda's door en zoals eerder gezegd nu vakantie hebben.

Login of registreer om te reageren
14-08-2017 om 10:34 uur
Reactie op Longfonds Advieslijn

Beste Britt81h,

Op dit moment zijn de longartsen op vakantie. Je vraag is wel doorgezonden, maar het kan enige tijd duren voordat je antwoord krijgt.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Vriendelijk bedankt!
Groet Britt

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
30-08-2017 om 19:51 uur

je moet het zo zien: tijdens je uitademing lukt het je niet goed om alle lucht die je hebt ingeademd er ook weer uit te ademen doordat je luchtwegen obstructief zijn, een beetje nauw. de lucht blijft dus deels achter in je long. Als er lucht achter blijft dan neemt dat ruimte in: die ruimte kan je niet meer gebruiken bij je ademhaling, dat kan met name tijdens inspanning problemen opleveren en klachten geven.
groet

Login of registreer om te reageren
31-08-2017 om 16:05 uur

Tijdens de spirometrie krijg ik altijd het verwijt dat er nog lucht in zit en dat ik beter moet uitademen. Terwijl ik voel dat ik niet meer lucht naar buiten kan persen. Mogelijk is dat ook een soort "Air trapping". Het uitademen gaat bij mij sowieso veel zwaarder dan het inademen. Kennelijk komt dit dus vaker voor. COPD Gold II.

Login of registreer om te reageren