Conditie

30-07-2017 om 14:51 uur

Hallo allemaal, ik ben Lea

Ik heb sinds een half jaar astma. Ik weet zelf niet welke astma ik heb, maar dat interesseert mij eigenlijk ook niet.
Vroeger had ik een uitstekende conditie. Ik kon het snelste rennen van de klas, en bij de piepjes test (shuttle run test) was ik meestal als laatste nog bezig. Maar nu ik astma heb ben ik al heel snel buitenadem. Als ik thuis de trap op ren moet ik op mijn kamer al even gaan zitten omdat al buitenadem ben.

Ik zit al 9 jaar op kunstschaatsen en dat is al die tijd prima gegaan. Tot vorig december. Ik kon de trainingen niet meer volhouden, en mijn kür (dat is de dans die we op het ijs doen) al helemaal niet. Mijn kür duurt maar 2 minuten en daarna moet ik elke keer bijna het ijs worden afgesleept omdat ik een astma aanval krijg. Mijn aanvallen bestaan uit: minuten (soms zelfs wel eens 2/3 uur) hoesten en hyperventileren. Dit is natuurlijk niet normaal. En dit komt dus omdat mijn astma mijn conditie bijna letterlijk opvreet (oké misschien niet helemaal goed verwoord, maar ik hoop dat je het snapt).

Hierdoor moet ik dus aan mijn conditie gaan werken zodat ik in oktober/november weer wedstrijd kan gaan schaatsen. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat moet gaan doen. Je zult waarschijnlijk denken: ga dan hardlopen, nou dat is dus probleem twee, ik heb een knie probleem. Als ik mijn knie te veel belast gaat hij pijn doen. Ik kan hierdoor niet rennen/hardlopen.

Ik zat zelf te denken aan:
Fietsen (op de racefiets)
Touwtjespringen (op 1 been)

Als iemand nog iets anders weet ben ik je echt dankbaar! Want ik weet op dit moment niet echt waar ik moet beginnen.

Groetjes, Lea

Login of registreer om te reageren
30-07-2017 om 15:14 uur
Reactie op Stefanie

Zwemmen?

Kan ik ook niet te lang achter elkaar doen i.v.m m'n knie. Heb er al wel over na zitten te denken om een keer in de week ofzo te gaan zwemmen. Wel een goed idee!

Login of registreer om te reageren
30-07-2017 om 15:19 uur

Zwemmen kan eventueel ook met 1 been en de ander wat laten hangen, dan wat meer met je armen werken.
Misschien trampoline springen?

Login of registreer om te reageren
30-07-2017 om 15:25 uur
Reactie op Stefanie

Zwemmen kan eventueel ook met 1 been en de ander wat laten hangen, dan wat meer met je armen werken.
Misschien trampoline springen?

Met een been zwemmen is wel een goed idee inderdaad! Maar trampoline springen is geen optie, weer iets wat ik niet kan met me knie.

Login of registreer om te reageren
30-07-2017 om 16:18 uur
Reactie op Stefanie

Hoe doet de knie het met schaatsen dan?

Best wel , maar daardoor werk ik nu meer met mijn rechter knie. Alleen bepaalde sprongen en pirouettes moeten op mijn linker knie. Die skip ik, of ik heb een goede dag en dan kan ik ze even doen, maar niet te lang. Ik heb alleen een voordeel dat ik niet met al mijn gewicht op mijn knie land, want dat moet gelukkig op rechts. En volgens de fysio is het wel goed om wat dingen te doen, alleen niet te veel. Ik moet hem wel gewon blijven trainen met squats en lunges enzo (weet niet of je dat kent)

Login of registreer om te reageren
30-07-2017 om 17:33 uur

Een ijshal is ook niet zo'n goede omgeving voor iemand met astma vanwege de kou en droge lucht. Het hoeft niet alleen aan je conditie te liggen.

Login of registreer om te reageren
30-07-2017 om 17:42 uur

Geen idee ( Squats en lunges ).
Lijkt me allemaal inderdaad ook wel knie belastend en wat Daantje zegt zou ook kunnen.

Je zegt dat het je niet interesseert welke astma je hebt maar het zou toch van belang kunnen zijn het wel te ( willen ) weten.
Bijvoorbeeld allergische astma, inspanningsastma, of een combi.
Je kunt dan ook je medicatie beter afstemmen met bijvoorbeeld allergie medicijnen.
Ventolin voor het sporten.
Meer of minder ontstekingsremmers enzovoort.
Heeft de arts niet gezegd wat voor soort astma het is?

Login of registreer om te reageren
30-07-2017 om 18:29 uur
Reactie op Daantje

Een ijshal is ook niet zo'n goede omgeving voor iemand met astma vanwege de kou en droge lucht. Het hoeft niet alleen aan je conditie te liggen.

Ik doe het juist wel goed in een ijshal, doe het weer minder goed in een zwembad....
het zal per persoon verschillend zijn

Login of registreer om te reageren
30-07-2017 om 18:34 uur

Wat ik zou doen? Een fysiotherapeut met sportaantekening bellen en met hem haar overleggen.

en voor het sporten een puf ventolin, kijken wat dat doet bij je tijdens het sporten.

oja, het is wel goed om te weten om welke vorm van astma het gaat....dus overleggen met je arts.

Login of registreer om te reageren