Mag ik vliegen met acute bronchitis?

29-07-2017 om 09:59 uur

Hoi,
Vorige week ben ik met een lichte verkoudheid het vliegtuig ingestapt en dat is uitgelopen op een acute bronchitis, aldus de dokter hier op Sicilië. Ik ben gevoelig voor longontsteking, wat ik de laatste jaren vaak heb. Eerlijk gezegd, weet ik niet zo goed of het dit keer nou bronchitis is of een longontsteking. Het voelt bijna hetzelfde, behalve dat ik iets beter kan ademhalen. Maar goed, mijn vraag: morgenavond hebben we een vlucht geboekt. Deze duurt maar 50 minuten, maar ik weet niet of het verstandig is om te gaan. Ik ben nu al vijf dagen aan de antibiotica en prednison, maar hoest nog steeds groen/gele slijm op. Morgen zou de laatste dag vsn de kuur moeten zijn, maar ik ben er nog niet. Wie kan mij adviseren? Wel of niet vliegen? Maatregelen nemen bij het vliegen? Wat js bijvoorbeeld de beste plek, ivm airco? En zijn er bacterie dodende middelen die kan nemen? Of volstaat de antibiotica. Ik heb eventueel nog twee extra antibiotica pillen.

Ik hoor graag jullie reacties. Heel fijn als je kunt helpen. Alvast bedankt,

Roos

Login of registreer om te reageren
29-07-2017 om 10:53 uur

Dat is heel lastig want wij kennen jou niet en de voorgeschiedenis, leeftijd enzovoort. Dit kan je beter aan de arts vragen daar...

Login of registreer om te reageren
29-07-2017 om 18:55 uur

Beste klaproos, ik kan alleen vertellen wat mij div keren is geadviseerd na spoedcontact met mijn eigen ziekenhuis in Nederland. Net voor het vliegen heb ik verneveld en Otrivin genomen, naast de prednison en/of AB. Of het verstandig is geweest tja, de laatste keer werd ik een dag later 's nachts spaans benauwd met spoed opgenomen. Wens je S6 en een veilige vlucht

Login of registreer om te reageren
30-07-2017 om 03:33 uur

Mijn reactie zal te laat zijn maar misschien helpt dit anderen in de toekomst. Vooropgesteld dat de techniek goed werkt is de lucht in een lijnvliegtuig schoon en arm aan bacteriën. Maar doordat de passagiers op elkaar gepakt zitten is de kans op besmetting toch erg groot. Op de kruishoogte van ca. 10 km is de lucht wel erg droog. Er wordt gezegd dat de cabinedruk gelijk staat aan de druk op een hoogte van 2 km. Door de lagere luchtdruk bevat een ademteug minder zuurstof, wat extra benauwdheid kan geven. Zelf heb ik met COPD Gold II op 4 km hoogte gevlogen in een vliegtuigje zonder drukcabine. Ik heb nergens last van gehad, ook niet op gewone lijnvluchten. Risico's voor longpatiënten zijn dus onvoorspelbaar, er zijn geen vaste regels die stellen onder welke condities vliegen veilig of gevaarlijk kan zijn. Ga dus nooit alleen af op adviezen of ervaringen van anderen die je op internet vindt. Ben je longpatiënt en ga je vliegen, vraag dan altijd om advies van je behandelend arts. Kijk ook hoe de luchtkwaliteit is op je bestemming op of langer durende tussenstops.

Login of registreer om te reageren
31-07-2017 om 08:48 uur

Beste klaproos,

We lezen je vraag vandaag pas (dus te laat). We hopen dat je geen last hebt gehad op de vlucht en je je snel weer wat beter voelt.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn.

Login of registreer om te reageren
31-07-2017 om 13:37 uur

Bedankt voor jullie reacties. Uiteindelijk voor het vliegen een aantal keer een anti bacteriële neusspray gebruikt, en een mondkapjes opgedaan. Gister leek het een stuk beter te gaan, maar helaas vandaag weer veel geel slijm aan het ophoesten. Morgen opnieuw naar de dokter hier. Hartelijk bedankt voor al het meedenken en voor de adviezen, ook voor volgende keren handig om te weten.

Fijne dag,

Roos

Login of registreer om te reageren