Astma en chronische hyperventilatie

25-07-2017 om 21:21 uur

De laatste tijd merk ik dat de combinatie chronische hyperventilatie en astma niet erg prettig is... Ventolin en Seretide lijken de afgelopen weken niet heel veel uit te halen. Mijn benauwdheid is overdag vooral nogal aanwezig. Huisarts heeft vorige week naar de longen geluisterd en niets geks geconstateerd. Hij vermoedt verergering door allergieën (ben allergisch voor pollen, huisdieren en stof). Heb nu neusspray (Mometasonfuroaat Teva 50 mcg) en dat zou moeten helpen. Dat doet het niet. Gebruik het al vijf dagen. Ik weet niet zo goed wat ik nu het beste kan doen. De benauwdheid is héél erg vervelend en beheerst mijn halve dag. Ik wil ook niet steeds naar de huisarts rennen, die nu trouwens ook op vakantie is... Graag uw advies.

Met vriendelijke groet,

Arjen

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
26-07-2017 om 12:49 uur

Beste Arjen

Van belang is dat de diagnoses chronische hyperventilatie en astma kloppen en met name jij leert te differentieren tussen wat klachten zijn van astma, allergie, neusklachten of hyperventilatie. Spil hierin is de arts die je begeleidt, daar kun je het best de vraag neerleggen. Het is onmogelijk dit op papier te beantwoorden. Indien je een fysiotherapeut hebt die je begeleidt bij je ademhaling zou ik daar zeker ook de vraag neerleggen.

Succes, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren