Verhuizen door ( drugs ) overlast; waar naar toe ?

22-07-2017 om 16:53 uur

Al eerder had ik hier mijn verhaal gedaan, maar toen ging het om rookoverlast. Dit keer vond ik het wederom fijn om mijn verhaal te delen.

Ik woon afgerond al 14 jaar aan mijn huidige adres in Groningen. Vanaf het moment dat ik er woon is er al sprake van overlast. Ik heb een arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Uiteindelijk kon ik het niet meer bolwerken en werd het mij echt teveel. Dit is inmiddels een aantal jaren geleden. Er zijn twee partijen geweeest ( de Gemeente Groningen en een maatschappelijk medewerker ), die met de woningstichting om de tafel hebben gezeten met het verzoek om mij te helpen met het zoeken naar een nieuwe passende woonruimte.
Ook was ik het niet eens met een huursverhoging; als ik ga verhuizen ( door toedoen van een ander ), dan moet ik voor exact dezelfde woning ineens ca. 100,- per maand meer betalen. ( Dat is minimaal 1200,- per jaar extra. )
Ik was het hier dus niet mee eens.

Dit gesprek, waar ik helaas niet bij mocht zijn, heeft wederom tot niks geleid. De woningstichting wilde niks doen om mij te helpen. Ook vertelde de maatschappelijk medewerkster mij, dat bijzondere bijstand aanvragen heel moeilijk zal worden.

Er is toen iets in mij geknapt !

Na enige tijd, accepteeerde ik uiteindelijk 'mijn lot'.
Mijn gedachten: ik kom hier nooit meer weg, mijn inkomen is te laag, 'ik krijg het geld voor een verhuizing nooit bij elkaar' en 'ik ben niet van plan om minimaal 100,- per maand meer te betalen voor exact dezelfde woning door toedoen van een ander. Bovendien heb ik nu net een extra slaapkamer en als ik ga verhuizen dan ben ik die extra slaapkamer kwijt. Ik heb katten, dus voor mij is die extra kamer belangrijk en ook om mijn spullen kwijt te kunnen.
Dus.........voor de zoveelste keer probeerde ik maar weer om mijn huis 'gezellig te maken' en heb ik weer veel verf e.d. gekocht. ( Vanaf het moment dat ik hier woon, ben ik voortdurend bezig geweest met schilderen en opknapwerk. )

Maar nu is de maat echt vol. Ik kan het niet meer bolwerken en ik ben in paniek.

Dit jaar is er een nieuwe bovenbuurman komen wonen en vanaf dat moment zit er voortdurend een enorme drugslucht in mijn huis. Ik kan niet meer normaal diep ademhalen, wordt misselijk ( ging een paar keer bijna mis ), ik krijg hoofdpijn, keelpijn, last van mijn oren en ik heb last van mijn neus. Daarnaast heb ik het zowieso al snel benauwd. Ook word ik duizelig van de drugslucht. Ook mijn kleren ruiken naar zijn drugslucht. Ik schaam mij als ik in de winkel sta, omdat ik er gewoon naar stink.

De woningstichting besloot om dit keer wel iets te doen. Er was via de politie nog een melding binnengekomen over deze man en dus hebben ze tijdens hun huisbezoek mijn melding 'meegenomen'. ( Hij was 2 a 3 weken geleden ook betrokken bij een schietincident in de straat. )
Hij heeft toegegeven dat hij inderdaad drugs gebruikt en heeft zich verotschuldigd t.o.v. de woningstichting.
Hij zal proberen er rekening mee te houden.

De woningstichting komt langs om de meterkast dicht te kitten / te maken en ook heb ik ze gevraagd om de openingen in de voorraadkast te dichten. Hier komt veel drugslucht door heen. Twee lucht ventitaltieroosters heb ik al dicht gemaakt en wellicht moet ik de rooster in mijn badkamer ook nog dichtmaken.
Eigenlijk is het te gek voor woorden, dat ik er weer werk van heb en ik zometeen geen ventitlatie meer in mijn huis heb. Lekker smerig. Dat zal eigenlijk andersom moeten.

Ik moet het hier minimaal een jaar volhouden, totdat ik hopelijk voldoende geld bij elkaar heb gespaard voor een verhuizing en dan is het maar de vraag of ik wel voldoende woonpunten bij elkaar heb gespaard voor betreffende woning en/of mijn budget toereikend is.

Ook word ik sinds korte tijd weer door iemand lastiggevallen ( terwijl het 6 jaar rustig was geweest ) en wil ik straks ook echt onvindbaar zijn voor die persoon / personen.

Het liefst zoek ik een woning buiten Groningen. Ik zal best wel ergens anders in Nederland willen wonen, maar ik heb geen auto en dus wil ik ook niet te ver van een stad af wonen. Ook met het oog op toekomstig werk.

Gisteren vroeg iemand mij of ik niet gewoon landelijk wilde wonen ? Het liefst woon ik in een rustige omgeving, in een rustige straat en met veel natuur om mij heen. Daarnaast heb ik ook nog katten en zal ik het leuk vinden als ze eens naar buiten zouden kunnen. Ik wil dus graag een kleine tuin. ( Ze hebben nu een voliere op het balkon. )

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen en waar ik naar toe kan ? Ik denk dat ik overal jaren moet wachten op een woning, maar zo lang houd ik het niet meer vol. Ik wil zo graag iets anders. Ik wil zeker geen onderburen meer en ik wil niet langer in een flat / appartement wonen. ( Ik vrees dat ik geen andere optie heb. ) Ik ben helaas wel afhankelijk van huursubsidie.

Is er iets wat ik kan doen, zodat ik het hier nog minimaal een jaar vol kan houden ?

Login of registreer om te reageren
22-07-2017 om 17:07 uur

In krimpgebieden (oa noordoost Groningen, zuid Limburg, Zeeuws-Vlaanderen) krijg je makkelijk(er) en goedkoper een huis maar daar zijn minder voorzieningen en dat wordt waarschijnlijk alleen maar minder. Maak je gebruik van voorzieningen van de gemeente? Dan kan je niet altijd zomaar naar een andere gemeente verhuizen. Misschien eens een weekendje weg/nachtje weg gaan in diverse regio's die je wel wat lijken.

Login of registreer om te reageren
22-07-2017 om 17:43 uur

Alles gelezen en wat denk je om eens een woningruil te proberen?
Als je van woning ruilt, moet de ander alles overnemen, dus hoef je de woning niet in oude staat te herstellen. Je bent ook niet verplicht te vertellen dat de buren stinken!!
Omdat je een uitkering hebt, mag je gewoon verhuizen... in sommige gemeenten moet je een woonvergunning vragen maar die worden nagenoeg altijd gegeven. Je kunt versteld staan hoeveel mensen willen ruilen.
O.a. op de site woningruil.nl kun je je inschrijven. Voordeel van ruilen is dat je in een al bewoond huis terecht komt dus grote kans dat je er niet veel aan hoeft te doen. Je huurtoeslag verhuist gewoon met je mee. Dus ; Nee heb je, ja kun je krijgen.

Login of registreer om te reageren
24-07-2017 om 18:08 uur

Ik denk dat de gebieden van Daantje wel wat zijn. Ik kan Zeeuws-Vlaanderen aanraden. Kom er regelmatig. Rustige mooie omgeving en goede mentaliteit. En Oostburg en Terneuzen hebben een ziekenhuis, in Oostburg geen groot maar wel goed! En voorzieningen, hoeveel heeft een mens nodig? Deze 2 plaatsen hebben beide goede zorg en goedkope supermarkten.

Login of registreer om te reageren
01-08-2017 om 18:49 uur

Hartelijk dank voor jullie reacties en ideeën. Ik voel mij nu iets opgewekter. ;)

Nu de paniek weer iets is gezakt, ben ik me er wederom van bewust dat ik eigenlijk al in een hele mooie omgeving woon, waar alles zo'n beetje op fiets- en wandelafstand zit. Bovendien zit ik al op een locatie met heel veel groen / natuur om mij heen.

Als je echt landelijk wilt gaan wonen of in een plaats buiten de stad, dan wordt het wel moeilijker als je geen auto hebt ( zoals in mijn geval ). Dat kan in de toekomst altijd nog.

Toch is het denk ik niet verkeerd om eens rond te kijken en te vragen. Via Internet en via de woningstichtingen.
Er zijn ook andere wijken aan deze kant van Groningen, die er goed uitzien.

Ik denk dat de meeste mensen ( net zoals ik ) in de stress en/of paniek schieten, als ze met zoveel stankoverlast te maken krijgen. Al helemaal als je er lichamelijk ziek van word. Dat doet veel met mijn emoties.

De woningstichting is gisteren langsgeweest. Ze hebben het e.e.a. dichtgemaakt en vervangen, maar helaas kan niet alles dicht i.v.m. ventilatie. Ik kan niet echt goed beoordelen of het echt veel heeft uitgemaakt, aangezien het hier nog steeds stinkt. Ik weet inmiddels wel dat de geur lang rond blijft hangen in huis, dus ik moet nog even geduld hebben. Ook heb ik zelf recentelijk nog geklust, dus misschien dat dit ook wat uitmaakt.

Ik denk dat het een kwestie van loslaten en acceptatie is m.b.t. de enorme prijsverhogingen door corporaties. Dit is volgens mij al ca. 10 jaar het geval; de forse verhogingen zodra een woning vrij komt.. Zo te merken gebeurt dit overal in Nederland.

Is dit fenomeen bij jullie bekend en hebben jullie hier ook ervaring mee ?

Ik heb mij een aantal jaren geleden nog ingeschreven voor woningen in Zeeland, maar volgens mij sta ik nu niet meer ingeschreven. De omgeving ken ik niet echt en er zo even heen rijden gaat moeilijk; voor als ik bijvoorbeeld eens een woning zou moeten bekijken etc. Jammer eigenlijk.

't Is ook zo frustrerend, dat als ik zometeen moet verhuizen, ik wellicht in een kleiner appartement terechtkom dan nu. De prijzen zijn zo opgeschroeft, dat het voor mij erg moeilijk gaat worden om hetzelfde formaat woning te krijgen............en dat met meerdere katten ( wordt krap ). Balen.

Login of registreer om te reageren
01-08-2017 om 19:06 uur

Het huis naast me stond laatst te huur voor 15 euro meer per maand dan wat ik aan huur betaal (ik woon er sinds 2009) dus dat valt hier heel erg mee.

Login of registreer om te reageren
01-08-2017 om 19:25 uur

Je zegt dat je huurtoeslag krijgt dus ik snap het probleem van hogere huur niet, als de huur hoger wordt gaat je huurtoeslag omhoog.

Login of registreer om te reageren
01-08-2017 om 20:56 uur
Reactie op Stefanie

Je zegt dat je huurtoeslag krijgt dus ik snap het probleem van hogere huur niet, als de huur hoger wordt gaat je huurtoeslag omhoog.

Tot aan de 1e aftoppingsgrens wel ja. Daarna vervalt het recht op huurtoeslag... Tegenwoordig (regeling passend toewijzen) mogen de woco's niet meer klakkeloos de huren aanpassen bij mutatie.
Ik zit al jaren in het bestuur van een HBO (huurders belangen organisatie) en zit zodoende regelmatig met de directie, raad van commissarissen en de betrokken wethouder aan tafel.

Login of registreer om te reageren
02-08-2017 om 05:45 uur

Mijn neef woont in Oldehove. Het is daar fijn en voor jou niet ver. Geschikt voor katten.
Het is een dorp met sociale controle en deels christelijk. Ik geloof niet dat je daar de kans krijgt zo aso te zijn als jouw buren.
Ga eens praten over het verschil in huur. Valt hier niet over te praten, bel die maatschappelijk werker eens.

Login of registreer om te reageren
06-08-2017 om 17:56 uur

Hartelijk dank voor jullie reacties. Fijn dat jullie hebben gereageerd.
@Daantje; dat is inderdaad bijzonder. Hier gooien ze de prijs direct omhoog zodra een woning vrijkomt. Voor exact 'dezelde woning' moet ik 105,- per maand meer betalen, dan mijn huidige huurprijs.

@Vonjot; hartelijk dank voor uw toelichting. Fijn dat u het e.e.a. heeft toelicht. Ik heb het een aantal weken geleden gecheckt en mijn huurtoeslag loopt niet direct mee met de nieuwe huur. Dit houdt in, dat ik er tussen de 30 - 40 euro netto in de maand op achteruit ga. ( Ik moet het dus uit eigen zak betalen. )
Daarnaast is het ook zo, dat als ik straks wel weer een baan heb, ik wel even meer dan 1200,- per jaar op moet 'hoesten' en dat is veel geld.
Ook houd ik er rekening mee dat de prijzen geleidelijk door gaan stijgen en dan zal ik ook steeds meer bij moeten leggen uit eigen zak.

@Kariboe; mijn ervaring is ook zeer slecht als het gaat om de verschil in huur. ( De vorige keer hebben 2 mensen ( van de Gemeente en een maatschappelijk werker ) nog een gesprek gevoerd met de woningstichting m.b.t. langdurig overlast en nog steeds wilden ze niks doen: geen nieuwe woning voor mij willen zoeken en geen prijsovername. )
Nu dus weer overlast ( naast het feit dat ik al zoveel ellende en overlast heb gehad ) en ik zie de bui al hangen ! Ik ben blij dat je iets over het verschil in huur heb genoemd ( dat er niet over te praten valt ), want automatisch merk ik dat ik weer positief ga denken, ondanks het feit dat ik eigenlijk wel weet hoe de vork in de steel zit. Ik vind het zelf niet meer dan normaal, dat als ik zal moeten verhuizen vanwege de drugsoverlast, ik de prijs mee kan verhuizen, maar klaarblijkelijk leef ik in een andere wereld.

Vrijdagnacht de politie aan de telefoon gehad. Ik was o.a. bang om de controle te verliezen.
De drugsstank was enorm. Ik heb hun aanbod om langs te komen afgeslaan en daar heb ik nu enigszins spijt van. Gelukkig heb ik veel aan het gesprek gehad en voelde ik mij erg gesteund.
Ze hebben aangegeven dat ik het moet blijven melden, zodat ze een dossier op kunnen bouwen. Ook kan ik ze weer bellen, zodat ze langs komen.
Volgende week komt een andere medewerker van de woningstichting langs ( op mijn verzoek ). Ik laat hem dan o.a. mijn dichtgebunkerde woning zien.
Ik 'mag' de ventilatierooster niet dichtmaken, maar daar komt juist zo ellendig veel stank doorgeen. Ziek worden is echter ook geen optie. Benieuwd hoe ze dit op gaan lossen..............want waarom zal dit mijn probleem moeten gaan worden.

Ik denk dat ik zoveel mogelijk aan de politie over moet laten ( zij registreren ook alles ) en niet aan de woningstichting. Ook nu merkte ik dat ze dingen zeiden die niet klopten ( ik zal geen drugslucht in mijn huis kunnen krijgen via het raam, omdat de buurman boven mij woont ) en dit veroorzaakt weer allerlei emoties, gevoelens.

Mijn ervaring is, dat ze helemaal niks of zeer weinig voor je willen doen, zodra er sprake is van overlast. Ook reageren ze niet op e-mails. Toch weet ik niet hoe ze zijn als het gaat om drugsoverlast, maar tijdens de 1e melding werd er wel positief op gereageerd.

Login of registreer om te reageren