Blaastest

10-07-2017 om 09:38 uur

Ik heb een spirometer de PIKO-6 en daarop blaas ik FEV1=1,51 ,FEV1/FEV6=0,56, FEV6=2,56.
Mijn leeftijd is 85 jaar, lengte 1,72 kg, gewicht 71,0 kg. Ik wil graag weten wat de normale waarde is van iemand zonder astma. Ik weet niet of de waarden die ik blaas goed, slecht, matig of normaal zijn

Login of registreer om te reageren
10-07-2017 om 10:10 uur

Wat heb je dan aan zo'n ding als deze voor een leek niet te interpreteren is? Geeft hij ook geen longfunctie in % aan zoals in een ziekenhuis wel het geval is?

Login of registreer om te reageren
10-07-2017 om 11:50 uur

Je moet toch vergelijken met je persoonlijke beste waarde?

Login of registreer om te reageren
10-07-2017 om 11:59 uur

Daantje deze meter meet ook de 1 - seconde waarde zoals in een ziekenhuis ( longfunctietest ) en dan is het toch zinloos als je de % niet weet of kan vergelijken met gezonde mensen.

Login of registreer om te reageren
10-07-2017 om 21:41 uur

Ik probeer een verband te vinden tussen deze waarden en de longcapaciteit in %. Tot nu toe niet kunnen vinden. Huisarts kan het mij ook niet vertellen. Ik zal een vriend van mij : zelfde leeftijd maar geen astma, eens laten blazen dan weet ik wat het verschil is.

Login of registreer om te reageren
11-07-2017 om 08:58 uur

Als jij je goed voelt bij deze waarden zou ik niet teveel erachter zoeken en testen. Je schiet er niks mee op! T gaat om jouw gevoel. Als je opeens slechter gaat blazen en je slechter voelt kan je aan de bel trekken.

Login of registreer om te reageren
11-07-2017 om 10:17 uur
Reactie op jaimita

Ik probeer een verband te vinden tussen deze waarden en de longcapaciteit in %. Tot nu toe niet kunnen vinden. Huisarts kan het mij ook niet vertellen. Ik zal een vriend van mij : zelfde leeftijd maar geen astma, eens laten blazen dan weet ik wat het verschil is.

Het heeft niet zoveel zin om jouw waarde te vergelijken met die van iemand anders. Je bent 85 jaar?
Dan ben je al tot de leeftijd van de zeer sterken gekomen.
Percentages zeggen niet alles, er zijn mensen die een relatief kleine longinhoud hebben en toch nog veel doen.
En blazen met astma is altijd een momentopname, die sochtends en savonds kan verschillen!
Maar ik ben ook benieuwd wat de dokter gaat vertellen over een longcapaciteit op deze hoge leeftijd.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
27-07-2017 om 15:08 uur

Beste Jaimita
Bij de longfunctie apparatuur hoort een softwarepakket te zitten, die de door jou geblazen waarde vergelijkt met de normaalwaarde voor jou geslacht, leeftijd, lengte en gewicht. De normaalwaardes zijn door heel veel mensen longfunctie te laten blazen ontstaan. Ze heten GLI waarden. Je kan kijken of er een software pakket is voor jou longfunctie apparatuur. Zonder dat zijn de getallen die hebt aangeleverd niet goed te interpreteren.
Met vriendelijke groet,
Serge van Wolferen, longarts.

Login of registreer om te reageren