Ervaring met peppen?

27-06-2017 om 08:20 uur

Zojuist heb ik te horen gekregen dat er voor onze zoon van bijna 1 jaar een PEP masker wordt aangevraagd. Natuurlijk wel gegoogled en zo, maar heeft er hier iemand ervaring? Wat zijn jullie bevindingen?

Login of registreer om te reageren
27-06-2017 om 11:54 uur

Nee niet met een pep masker maar wel met de flutter deze zorgt ook voor weerstand bij uitademen zodat de lucht achter het slijm kan komen en de longen langer en beter open blijven. Heb er veel baat bij.

Het is niet niks als je zoontje van één nu al aan een pep masker moet, op die leeftijd lag ik in een stoomtent. Denk je ook goed aan jezelf anders kan je er niet goed voor je zoontje zijn, heel veel sterkte en succes met je zoontje.

Login of registreer om te reageren
27-06-2017 om 12:19 uur

Ja Kim, het was elke ochtend en elke avond peppen.
Voor een kind dat snel afgeleid is, is het afzien denk ik. Het kost nl. best tijd en concentratie.
Het kan in het begin voor een kind benauwd aanvoelen. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik je aanraden om de eerste keer te oefenen met een fysiotherapeut, bekend met PEP, bijv. in het ziekenhuis.
En hij is nog klein, lees ik, dan kun je het een kind niet echt uitleggen.
Moet je hem ook laten sprayen?

Login of registreer om te reageren
29-06-2017 om 18:20 uur

@marcus: dank je wel, af en toe is het best pittig allemaal. Inmiddels heeft Mees 7 opnames achter de rug, waarvan er 5 langer dan 2 weken hebben geduurd. Dat hakt er aardig in. Wat we alleen het moeilijkst vinden, is dat we nog niet precies weten wat hij heeft. De onderzoeken lopen, maar toch.. je wilt gewoon snel antwoord.

@thirza: onze fysiotherapeut die aan huis komt, heeft gelukkig ervaring met PEP. Ben benieuwd hoe hij reageert. Op zich kent hij het principe van een masker in je gezicht (puffen, sprayen) inmiddels heel goed. Maar dit is natuurlijk wel weer een heel ander verhaal. Maar goed, we gaan het zien.

De redenen dat hij steeds in het ziekenhuis beland zijn trouwens recidiverende brionchiolitis, pneumonieën, een atelectase en een spanningspneumothorax. Daarbij heeft hij een ontzettend slechte conditie, maar dat is ook niet gek als je weet wat hij heeft meegemaakt.

Inmiddels heeft hij een onderhoudskuur azitromycine sinds februari, 2x daags Qvar en en regelmatig 8x per dag 5 pufjes ventolin. Ivm een exacerbatie heeft hij op dit moment drie dagen prednison. Sinds februari heeft hij een maagsonde omdat hij onvoldoende in staat is om genoeg te drinken terwijl hij extra calorieën nodig heeft ivm zijn ademarbeid.

Ik hoor dat de ervaringen met PEP over het algemeen heel goed zijn, dus ik heb er wel vertrouwen in!

Login of registreer om te reageren
29-06-2017 om 20:45 uur

Heftig, Kim. Hopelijk gaat je mannetje er vaat bij en ontdekken ze ook snel wat hij precies heeft. Sterkte!

Login of registreer om te reageren
30-06-2017 om 10:20 uur

sterkte en hopelijk gaat het hem helpen

Login of registreer om te reageren
30-06-2017 om 10:24 uur
Reactie op kim87

@thirza: onze fysiotherapeut die aan huis komt, heeft gelukkig ervaring met PEP. Ben benieuwd hoe hij reageert. Op zich kent hij het principe van een masker in je gezicht (puffen, sprayen) inmiddels heel goed. Maar dit is natuurlijk wel weer een heel ander verhaal. Maar goed, we gaan het zien.

De redenen dat hij steeds in het ziekenhuis beland zijn trouwens recidiverende brionchiolitis, pneumonieën, een atelectase en een spanningspneumothorax. Daarbij heeft hij een ontzettend slechte conditie, maar dat is ook niet gek als je weet wat hij heeft meegemaakt.

Inmiddels heeft hij een onderhoudskuur azitromycine sinds februari, 2x daags Qvar en en regelmatig 8x per dag 5 pufjes ventolin. Ivm een exacerbatie heeft hij op dit moment drie dagen prednison. Sinds februari heeft hij een maagsonde omdat hij onvoldoende in staat is om genoeg te drinken terwijl hij extra calorieën nodig heeft ivm zijn ademarbeid.

Ik hoor dat de ervaringen met PEP over het algemeen heel goed zijn, dus ik heb er wel vertrouwen in!

Ach ach, wat een narigheid al. Onze ervaring met de PEP was zeker positief. Het kostte wel tijd en daarna moeten ze toch slijm op- en uithoesten he. Ik moest hem toentertijd zelf betalen, kostte 120 gulden herinner ik me.
Veel later kwam de flutter en had de fysio inmiddels een effectieve HUFF techniek aangeleerd. Die pas ik zelf ook toe als ik diep slijm moet uithoesten.
Sprayt hij weleens met slijmverdunners Kim? (Pulmozyme) of een a.b?
Ik hoop dat je goede resultaten boekt met het PEPmasker.

Login of registreer om te reageren
02-07-2017 om 09:53 uur
Reactie op Thirza
Reactie op kim87
@thirza: onze fysiotherapeut die aan huis komt, heeft gelukkig ervaring met PEP. Ben benieuwd hoe hij reageert. Op zich kent hij het principe van een masker in je gezicht (puffen, sprayen) inmiddels heel goed. Maar dit is natuurlijk wel weer een heel ander verhaal. Maar goed, we gaan het zien.

De redenen dat hij steeds in het ziekenhuis beland zijn trouwens recidiverende brionchiolitis, pneumonieën, een atelectase en een spanningspneumothorax. Daarbij heeft hij een ontzettend slechte conditie, maar dat is ook niet gek als je weet wat hij heeft meegemaakt.

Inmiddels heeft hij een onderhoudskuur azitromycine sinds februari, 2x daags Qvar en en regelmatig 8x per dag 5 pufjes ventolin. Ivm een exacerbatie heeft hij op dit moment drie dagen prednison. Sinds februari heeft hij een maagsonde omdat hij onvoldoende in staat is om genoeg te drinken terwijl hij extra calorieën nodig heeft ivm zijn ademarbeid.

Ik hoor dat de ervaringen met PEP over het algemeen heel goed zijn, dus ik heb er wel vertrouwen in!

Ach ach, wat een narigheid al. Onze ervaring met de PEP was zeker positief. Het kostte wel tijd en daarna moeten ze toch slijm op- en uithoesten he. Ik moest hem toentertijd zelf betalen, kostte 120 gulden herinner ik me.
Veel later kwam de flutter en had de fysio inmiddels een effectieve HUFF techniek aangeleerd. Die pas ik zelf ook toe als ik diep slijm moet uithoesten.
Sprayt hij weleens met slijmverdunners Kim? (Pulmozyme) of een a.b?
Ik hoop dat je goede resultaten boekt met het PEPmasker.

In het verleden heeft hij wel pulmozyme gehad ivm een atelectase die niet vanzelf oploste, verder niet standaard. Begreep dat dit een behoorlijk paardenmiddel is, zeker bij baby's?

Het PEP masker wordt nu volledig vergoed met een verklaring van de kinderlongarts. Dus dat scheelt weer. Wat is eigenlijk een flutter en dan met name het verschil met PEP?

Ik hoor weinig over baby's en peppen, ben vooral erg benieuwd hoe het werkt met ophoesten daarna e.d. Zoals ik het begrijp via internet huffen de meeste patiënten na het peppen. Maar dat wordt met een baby een lastig verhaal natuurlijk.

Login of registreer om te reageren
10-07-2017 om 10:39 uur

Pulmozyme zou ik geen paardenmiddel willen noemen. Als er een hoger risico is voor longbloedingen, wordt het soms (tijdelijk) gestopt.
Een flutter ziet eruit als een scheidsrechterfluitje.
http://www.medilong.eu/flutter
Volgens de peppers voelt het wat minder benauwd, je mond en neus zitten dan niet in een masker.
Ik heb zelf geen ervaring met baby's die peppen, mijn kinderen waren ouder toen ze hiermee begonnen.
En in de loop van de jaren is er zoveel veranderd.
Mijn baby werd nog geklopt bijvoorbeeld.

Login of registreer om te reageren
10-07-2017 om 16:07 uur

Hallo allemaal,

Ook ik heb geen ervaring in het gebruik van een PEP masker bij baby's. Wel heb ik geoefend met een flutter en een Acapella. Deze heeft dezelfde werking als een flutter maar ik vond deze makkelijker in het gebruik. Je kunt de weerstand instellen(in overleg met de fysiotherapeut) en je kunt de Acapella ook liggend gebruiken. Er is een model voor kinderen en 1 voor volwassenen.
In verband met taai slijm lukt het me niet vaak om na het gebruik van de Acapella en huffen slijm op te hoesten. De fysio zei dat ik het apparaatje toch gewoon dagelijks moest blijven gebruiken omdat de werking ervan wel tot 24 uur invloed kan hebben. En het slijm dus uiteindelijk toch komt.

Kim87 Ik hoop dat het peppen je zoontje verlichting zal gaan geven.

Groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren