Een dochter van moeder met COPD eindfase

10-06-2017 om 06:39 uur

Beste allemaal,

Ik ben Anja en dochter van een moeder COPD in de laatste fase.
Waarbij ik gelijk de vraag heb hoe lang de laatste fase kan duren ? Ik lees hier wisselende berichten over ? Mijn moeder staat er opzicht open voor om medicinale wiet te gebruiken, maar al zoekende is het voor mij een wirwar van info en weet niet waar ik moet beginnen om dit professioneel aan te pakken ?
Mijn moeder gebruikt nu 5 mg prednison, 3 verschillende puffers
Zij heeft ook een lekkende hartklep.
Was de laatste tijd veel afgevallen, tegen het anorexia aan, krijgt nu bijvoeding.
Ze is nog mobiel met goede en slechte dagen.
Iets over mijzelf, ben gettrouwd, heb 4 kinderen en werk 36 uur in de GGZ.

Vriendelijk groet

Login of registreer om te reageren
11-06-2017 om 07:03 uur

Welkom Johanna,

Ik ben ook een dochter van....heb 3 jaar geleden mijn moeder verloren aan COPD en nu zit mijn vader in de laatste fase.
Bij mijn moeder heeft het destijds nog 2 jaar geduurd voor zij overleed,ze woog nog 23 kilo!!
Ze heeft jarenlang prednison gehad en allerlei puffers,in de laatste weken zijn we overgegaan op morfine en toen ging het heel erg snel.
Mijn vader heeft inmiddels morfine pleisters en ook bij hem kunnen ze geen tijdsbestek geven,het is bij iedereen anders en maar net hoe het lichaam erop reageert en of ze het aankan.
Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd,het is erg zwaar voor zowel de patiƫnt als hun naaste.
Denk ook aan jezelf en je verdriet.
Een dikke knuffel van mij.

Login of registreer om te reageren
11-06-2017 om 07:17 uur

Wat een lief bericht Posi.
Wat heftig beide ouders die COPD hebben. Hoe sla je je daar doorheen ?
Ik denk aan mezelf en ook weer niet altijd, maar soms bij lezen van de berichten hier komen er tranen.
We gaan proberen om voor aanstaande vrijdag een afspraak te maken met de huisarts om een soort van toekomstig beleid af te spreken met mijn moeder, wat wil ze nog, wat kan ze nog. Zuurstof wil ze pertinent niet, staat nog wel open voor longrevalidatie en gebruik medicinale wiet. Mijn moieder is aan het afvallen, maar probeert ze te ondervangen met nutridrank en nog een een of ander drankje wat ze niet om te drinken vindt. Ook is mijn vader er nog die ook niet in al te beste gezondheid verkeerd. Gelukkig sta ik er niet alleen voor, mijn man is er, mijn broer en zijn vrouw en mijn oudste dochter die veel voor mijn ouders doen.
We gaan zien wat de aankomende tijd ons gaat bieden.
Van mij ook een hele dikke sterkte knuffel

Login of registreer om te reageren
11-06-2017 om 10:59 uur

Hoi Johanna,

Mijn moeder is 27 jaar terug aan COPD en osteoporose, met nog geen liter long inhoud overleden. Ze had toen al jaren wel zuurstof en vele medicamenten. Heb het van nabij mee gemaakt, het is voor jullie allemaal een zware tijd en wens jullie allen veel kracht en sterkte. Het is precies wat Posi ook zegt denk op vele momenten ook aan jezelf.

Groet, Marcus

Login of registreer om te reageren
11-06-2017 om 11:16 uur

Er zijn heel veel verschillende soorten drink- en bijvoeding dus als je moeder het niet te drinken vindt, overleg of er andere opties zijn. Vaak kan je een proef pakket krijgen. Succes!

Login of registreer om te reageren
12-06-2017 om 17:48 uur

@JoJohanna
Medicinale wiet kan je op doktersvoorschrift via de apotheek krijgen, alhoewel mijn huisarts zegt dat het van overheidswege verstrekte spul vaak zwak en van matige kwaliteit is. Even bij de huisarts van je moeder informeren. Bij een coffeeshop kan je legaal 5 gram per dag kopen als ik me niet vergis. Ik heb alleen geen idee hoeveel je moet gebruiken of wat je dan precies voor soort moet vragen. Een kennis kocht ooit voor haar moeder in de eindfase een druppelflesje THC-olie via Stichting Mediwiet maar die schijnen dat niet meer te leveren. Meer weet ik er helaas niet van.
Veel sterkte met je moeder!

Login of registreer om te reageren
13-06-2017 om 06:59 uur

Dank voor jullie reacties.
We hebben aanstaande vrijdag een afspraak met de huisarts om onze vragen te stellen. Gisteravond was het programma "Anita wordt opgenomen" wat over COPD ging en waar gesproken werd over longventielen wat een beetje hoop geeft.
Verder is mijn moeder aangemeld voor longrevalidatie-.

Login of registreer om te reageren