wie kan me helpen?

09-06-2017 om 17:41 uur

ik heb astma ,ik had vorige week een longfuntietest en die was minder goed van vorige keer..

ik ben 34 en 1.60 m, over een paar weken moet naar de longverpleegkundige en daarna na de la
wie weet wat deze cijfers nou betekenen? voor mij is het chinees :)

FEV1(l) FEV1 %PRED FVC(L) FVC%pred VCMAX(L) VCMAX%PRED
2,20 72,4 2.50 68.8 2.59 77.2

Mean value 2.38 78.0 2.83 77.8 3.01 88.9
standard dev 0.16 5.1 0.23 6.1 0.24 6.8
var.coeff.[%] 6.80 6.50 7.95 7.81 7.99 7.60

alvast dank julliewel

Login of registreer om te reageren
09-06-2017 om 21:44 uur

Hey,

FEV1(l) = uitgeademde lucht in eerste 1s
FVC(l) = totaal uitgeademd volume (bij geforceerde ademhaling)
VC(l) = uitgeademd volume (bij langzame ademhaling)

FVC en VC geven dus aan hoe groot het deel van je longen is dat je kan gebruiken. ...%pred vergelijkt jou met een standaardpatiƫnt.

FEV1 geeft een maat voor de obstructie van je longen. Meestal wordt naar de verhouding FEV1/FVC gekeken.

Ik hoop dat dit het minder chinees maakt. Laat maar weten als je nog iets wil weten. Ik ben geen arts, maar heb zelf wel al heel wat longfunctietesten geblazen.

Groetjes,
Tamia

Login of registreer om te reageren
10-06-2017 om 06:42 uur

Dankje , dit had ik al gevonden .. Maar wat zegtvdit over mijn longfunctie ? Wat zijn normale waarden

Login of registreer om te reageren
10-06-2017 om 07:00 uur

Het % pred geeft weer hoeveel procent je geblazen hebt vergeleken met een groep gezonde controles. Grofweg beschouwen we 80-120% als normaal.

Login of registreer om te reageren
10-06-2017 om 07:19 uur

Dag Brendasmurf, in normale omstandigheden moeten alle %pred rond de 100 liggen.

Voornamelijk je bruikbaar longvolume, lijkt mij, relatief laag. Longvolume verschilt volgens mijn longarts van persoon tot persoon, dus het kan wel zijn dat je van nature een klein longvolume hebt. Je zou kunnen kijken op je vorige longfuncties hoeveel deze waarde toen was. In het ziekenhuis kunnen ze hiervoor ook extra testen doen.

FEV1 is ook te laag, maar als je een kleine FVC hebt, kan FEV1 nooit hoog zijn. FEV1/FVC zou rond de 80% moeten zijn. Da's bij jou zelf hoger.

Zo, en verder raad ik je toch aan dit zeker met een arts te bespreken die het totaalplaatje kan bekijken! Spijtig dat je nog zo lang moet wachten vooraleer je je longarts kan zien. Ik hoop dat je binnenkort een goed gesprek met hem kan hebben!

Groetjes,
Tamia

Login of registreer om te reageren
10-06-2017 om 10:35 uur

Dankje tamia ! Het is aanzienlijk minder dan vorige jaar.. Het lijkt ook steeds slechter te gaan .. Ik krijg wel extra controles nu.. Mijn moeder is bang dat ik geen astma maar copd heb

Login of registreer om te reageren
10-06-2017 om 10:56 uur
Reactie op Tamia

Dag Brendasmurf, in normale omstandigheden moeten alle %pred rond de 100 liggen.

Voornamelijk je bruikbaar longvolume, lijkt mij, relatief laag. Longvolume verschilt volgens mijn longarts van persoon tot persoon, dus het kan wel zijn dat je van nature een klein longvolume hebt. Je zou kunnen kijken op je vorige longfuncties hoeveel deze waarde toen was. In het ziekenhuis kunnen ze hiervoor ook extra testen doen.

FEV1 is ook te laag, maar als je een kleine FVC hebt, kan FEV1 nooit hoog zijn. FEV1/FVC zou rond de 80% moeten zijn. Da's bij jou zelf hoger.

Zo, en verder raad ik je toch aan dit zeker met een arts te bespreken die het totaalplaatje kan bekijken! Spijtig dat je nog zo lang moet wachten vooraleer je je longarts kan zien. Ik hoop dat je binnenkort een goed gesprek met hem kan hebben!

Groetjes,
Tamia

Ik zie bij mij staan 72,4 % bij FEV1 . waar staat die hoge dan ? Ik zie wel bij mean value 88.9 Max bedoel je dat die wel hoog is ? Ik had een foto van de uislag gemaakt maar foto lukt niet om te plaatsen

Login of registreer om te reageren