Morfine

03-06-2017 om 10:51 uur

Hallo beste mensen,

Ik heb een vraagje,ik heb het de laatste twee dagen erg moeilijk door het feit dat ik zo een opgeblazen gevoel heb in de buikstreek door het moeilijk kunnen uitblazen van lucht,is het waar dat hier morfine kan bij helpen dit tegen te gaan,en is men dan nog genoeg bij bewustzijn?heeft hier iemand ervaring mee aub en hoeveel morfine geeft men dan,alvast bedankt voor de reactie's!

met vriendelijk groeten

patrick(jumperpat)

Login of registreer om te reageren
03-06-2017 om 14:17 uur

Hiervoor moet je toch naar je behandelend arts of huisarts.

Morfine in algemeen krijg je dan Oxycodon maar remt de stoelgang erg, meestal krijg je dan ook Macrogol erbij voorgeschreven. Je hebt lang werkende (vertraagde afgifte) en kort werkende. Van de anesthesist mag ik wat spelen met allerlei pijnstillers hij is daar wat makkelijker in dan bijvoorbeeld de huisarts die daarin nogal verkrampt in optreed. De anesthesist heeft de stelling je neemt die pijnstillers niet voor je plezier en zal je ook geen jaren slikken.

Login of registreer om te reageren
03-06-2017 om 18:17 uur

Dag marcus,

Wederom bedankt voor je reactie,uiteraard ga ik dat met mijn huisarts bespreken,dat had ik al gedaan,maar zij antwoorde mij dat men dan zulke hoge dosis morfine moet geven dat je niet echt meer bij bewust zijn zou zijn,maar ik meende hier op het forum gelezen te hebben dat sommige copd patienten toch morfine krijgen,of ben ik nou verkeerd wat best mogelijk is, want ik ben eerlijk gezegd de laatste dagen ook wat in de war vind ik,is dit door het zuurstof gebrek?of door het feit wat mij te wachten staat(eunathasie)dat houd me natuurlijk bezig hè marcus ,ik weet het dus zelf niet zo goed hoor.Zo toch leuk voor je reactie hoor :-)..

Groetjes patrick

Login of registreer om te reageren
05-06-2017 om 06:01 uur

Natuurlijk houdt het je bezig het is ook niet niks.

Elke patiënt en verloop van ziekte is weer anders, ook de mate waarin iemand COPD heeft kan meespelen. In jouw geval valt het denk ik onder de palliatieve zorg, heb je geen stervensbegeleiding of iets dergelijks?

Weet dat morfine van invloed kan zijn op de ademhaling en er in algemeen niet heel hoge dosis gegeven wordt hoewel ik soms 3 - 4 x 10 mg en 3 - 4x 5 mg, plus paracetamol erbij op een dag heb gehad. Het heeft zeker een invloed op het bewustzijn op zulke dagen zweefde ik meer ergens in de slapende sferen en was ik me soms van niks bewust en hallucineerde ik ook wel eens. Begon ook wel soms slaperig hele gesprekken met ... tja ... niemand en had ik in die tijd soms ook wel een nachtmerrie. Het zal bij welk medicijn dan ook altijd een afweging zijn van de voordelen en de nadelen ... wat is beter ... pijn of de bijwerkingen van de morfine.

Login of registreer om te reageren
06-06-2017 om 05:35 uur

dag marcus,

sorry dat ik nu pas antwoord hoor,nee heb geen begeleiding,ik heb een vriendin die me bij staat en een buurvrouw,en daar heb ik genoeg aan,wat betreft je antwoord over morfine,ik ga toch maar geen morfine vragen zolang ik het kan uit houden op de manier zoals ik het nu doe,ik wil toch het laatste stukje van mijn leven hier bewust leven,natuurlijk als het echt niet mee kan dan moet het maar.

grt pat

Login of registreer om te reageren
07-06-2017 om 05:20 uur

Hallo Patrick,
Wat zit je in een zware tijd,diep respect heb ik voor je!
Mijn vader uitbehandeld COPD patiënt heeft afgelopen vrijdag morfine pleisters gekregen 12ugl,ze zouden wat verlichting moeten geven zonder suf te worden misschien is dat iets wat je kan helpen.

Lieve groet Posi

Login of registreer om te reageren
09-06-2017 om 08:42 uur

dag posi,

Sorry dat ik wat laat reageer hoor,ik vind het echt jammer voor jou van je vader en ook voor hem uiteraard,ik hoop dat hij het niet te moeilijk heeft en dat de morfine helpt,ik heb zelf nog geen morfine heb wel iets anders gekregen voor het opgeblazen gevoel te minderen die door het slecht kunnen uitademen veroorzaakt word namelijk Imnogas en spasmomen 40mg en het helpt me,dus zolang ik geen morfine nodig heb wacht ik tot de dag dat van eunathasie deze gaat normaal door op 25 jullie om drie uur...Sterkte iedereen en een dikke zoen van mij :-)!xx ik kan deze medicatie trouwens aanraden want het helpt mij om weer wat beter te ademen!

lieve groetjes patrick

Login of registreer om te reageren
09-06-2017 om 09:55 uur

Lieve Dappere Patrick.

Dikke warme knuffels voor vandaag :-*

lieve groetjes
roos 48.

Login of registreer om te reageren
09-06-2017 om 12:24 uur

Ik gebruik 4 x 10 mg Morfinesulfaat en 8 paracetamol per dag weet dat je op de stoelgang moet letten en je bent iets suffer zeg ik maar, gebruikte jaren tramadol die hielpen niet meer en ibrufen mag ik voor de nieren niet meer gebruiken, ben door o.a. de morfine iets benauwder maar heb minder pijn gevoelens .
Groetjes Patrick en succes

Login of registreer om te reageren
12-06-2017 om 10:59 uur

hoi A3

Het is fijn dat je minder pijn hebt maar dat je dan weer benauwder bent is weer wat minder natuurlijk,het is afwegen voor ieder van ons denk ik waar we ons het best bij voelen,hierboven heb ik al gezegd dat ik recent medicatie gebruik omdat ik zo moeilijk kan uitblazen en me zo gespannen voelt in mijn buik en maag daardoor maar nu gaat het beter en ben er blijk om,sterkt A3 dat meen ik,gezonde mensen beseffen niet hoe gelukkig ze moesten zijn met wat ze hebben,namelijk gezond zijn.

groetjes patrick

Login of registreer om te reageren