Lastige periode

30-05-2017 om 18:11 uur

Ik heb sinds een maand last van diverse astma opstoten.
Ik heb daarvoor in een korte periode twee keer in het ziekenhuis gelegen.
Vandaag een nieuwe opstoot weer medrol, atrovent, univair ( van bepaalde puffers krijg echt een hartslag van 120)
ik ben een drie weken afwezig geweest op het werk. Gisteren een dag gaan werken, vannacht weer een opstoot. Balen dus.....
Vraag: werk en astma ervaringen?
Noodplan? Wat doen jullie?

Login of registreer om te reageren
31-05-2017 om 21:43 uur

Wat vervelend. Het is lastig als je van 1 dag werken al zo'n reactie krijgt. Had je dat vaker?

Wat je kan doen is overleggen met een bedrijfsarts of leidinggevende. Zijn er dingen waarvan je weet dat je daar allergisch voor bent? Zie je die op de werkvloer? Dan kan je proberen of er iets bedacht kan worden om dat te vermijden. Denk bijvoorbeeld aan huisstofmijt allergie. Als je in een kantoor bijvoorbeeld vloerbedekking hebt liggen, is dat al iets wat weer voor verergering van de klachten kan zorgen. Samen met de bedrijfsarts kan er gekeken worden naar bijv een aparte kamer zonder vloerbedekking. Ben je allergisch voor bloemen dan kan je misschien afspreken in samenspraak met leidinggevende dat er geen bloemen op kantoor mogen staan enz. Je werkgever zal dit op prijs stellen, want als je daardoor minder vaak ziek bent...

Verder moet je kijken naar signalen die zich voorafgaand aan een opstoot voor doen. Ik merk het bijvoorbeeld aan een hoge en onregelmatige hartslag en heel moeizaam de trap op komen. Dan ben ik al extra op mijn hoede, omdat mijn longen dan al erg geprikkeld zijn en alles dan voor extra klachten kan zorgen. Ik heb altijd ruimte om 1 pufje naar 3x daags ipv 2x daags te doen en de ventolin volop erbij te pakken. De ventolin doe ik ook al uit voorzorg zeker als ik noodgedwongen naar een prikkelrijke omgeving ga (al is het maar buiten willen zitten op een terras. Rokende mensen = extra prikkel op al geïrriteerde longen = opvlamming klachten).

Let op signalen van je lichaam. Je lichaam geeft het aan als je teveel vraagt van jezelf, maar luister ook naar de signalen. Vaak wil je te snel weer alle werkzaamheden oppakken en ga je over je eigen grenzen heen, omdat je niet onder wil doen voor je collega's. Zorg eerst dat je vrijwel klachtenvrij bent, want anders val je sneller terug en ben je uiteindelijk langer ziek thuis. Advies: ga en wil soms niet te overhaast.

Zelf ben ik inmiddels al 1 jaar niet op de werkvloer geweest. Over 2 weken ga ik proberen het weer op te pakken.

Login of registreer om te reageren
Moderator
01-06-2017 om 05:37 uur

Best Spannend om weer aan het werk te gaan @Boterbloempje!

Login of registreer om te reageren
01-06-2017 om 06:26 uur

Ja, vind ik ook. Ben benieuwd, maar heb er wel heel veel zin in. Hoop dat het goed komt. Wel opstarten met 2x 1 of 2 uurtjes per dag, dus heeeeel sloom, haha.

Login of registreer om te reageren
Moderator
01-06-2017 om 08:23 uur

:) aja beter sloom dan niet heel goed hoor dat je iig weer start!
Laat je weten hoe het gaat?

Login of registreer om te reageren
08-06-2017 om 16:47 uur

Zal ik doen! Het heeft alweer enige vertraging opgelopen (door ziekenhuisopname), maar hopelijk kan het over 2 weken. ;)

Login of registreer om te reageren
25-06-2017 om 05:48 uur

@Gwenny Mijn eerste 4 uurtjes heb ik inmiddels gewerkt. Het was, ook al was alles nieuw, heel erg leuk. Ik werd ingewerkt door een vroeger klasgenootje van mij (waar ik de eerste 3 jaar van mijn opleiding mee in de klas zat), dus dat was wel heel leuk! Ik vond het super om er weer te staan! Al snel merkte ik dat ik toch al het voortouw wilde nemen en zo iets had van: Oh, dat kan ik wel even doen. Oh, die aanvraag verstuur ik wel. Dat zit zo en zo, dus kunnen we dit en dat het beste doen enz. Dat was wel leuk. Ook al ben ik er bijna 1 jaar uitgeweest, wist ik toch nog een hoop dingen. ;) En ik kon mijn eigen ervaringen gebruiken en meenemen in het werk. Ik vond het wel moeilijk om na die 2 uur dan weer van de afdeling af te gaan. Het liefst wilde ik door blijven gaan. Het is zo lastig om dan alles "te laten vallen" en weg te lopen. Ik bikkelde juist altijd door, maar wel goed dat ze van hogere hand gezegd hebben zoveel uurtjes werk je die week en dan kijken we in die week of je uit kan breiden. Anders zal ik mezelf wel voorbij lopen denk ik.

Login of registreer om te reageren