Baby met longproblemen

29-05-2017 om 05:33 uur

Hallo allemaal,

Ik zal me even in het kort voorstellen. Ik ben JV en ben 26 jaar. Ben moeder van 2 lieve kindjes van 2 jaar en 6 maanden.

De reden dat ik mij ingeschreven heb op het longforum is omdat mijn dochter last heeft van haar longen.

Toen zij 10 dagen oud was, is ze 10 dagen opgenomen geweest vanwege het RS virus. Dit was behoorlijk schrikken. Nu 6 maanden later is ze nog geen dag zonder snottebellen geweest. Ook is ze al veel ziek geweest. Nu zijn we vorige week bij de kinderarts geweest.

Omdat hij vertelde dat ze een vergrote kans op astma heeft, ben ik best wel ongerust. Haar vader heeft als kind astma gehad, in een vrij heftige variant.

De kinderarts adviseerde haar volledig rookvrij te laten opgroeien. (Dat gebeurde al, alleen gaan wij nog wat scherper zijn) om de kans op astma zo veel mogelijk te verkleinen.

Wat ik me nu afvraag is, zijn er nog meer maatregelen die ik kan nemen om de kans op astma te verkleinen. De kinderarts had het nu alleen over het rookvrij opgroeien. Maar zijn er nog meer dingen die ik kan aanpassen?

En hoe gaan jullie andere ouders er mee om?

Ps. Ventolin hebben wij al via de huisarts en gebruik ik incidenteel wanneer het nodig is. Dat is niet dagelijks, maar wel wekelijks.

Met vriendelijke groet,

JV

Login of registreer om te reageren
29-05-2017 om 10:07 uur

Hoi JV,
welkom op het forum.
Dat is zeker schrikken! Mijn jongste werd opgenomen toen ze pas 13 dagen was en na een test bleek dat ze het RS virus had. Heel gevaarlijk bij zulke jonge kindjes, vanwege kans op adem- en/of hartstilstand.
Onze kinderarts zei destijds, we weten niet of zij hieraan gevoelige of slechtere longen zal overhouden, of dat zij al gevoelige longen heeft en daarom het RS virus zo hard kan toeslaan. De tijd zal het moeten leren.
Ze is inmiddels jong volwassen en heeft geen longproblemen eraan overgehouden. Tot nu toe althans.
Ik kreeg zelf ook pas astma toen ik 36 jaar was.
Opgroeien in een rookvrije omgeving is voor ieder kind beter.
En misschien ook beter om een gladde vloer in de kinderkamer te nemen?

Login of registreer om te reageren
22-07-2017 om 13:52 uur

Pfff met 10 dagen je kleintje in het ziekenhuis, dat is heftig zeg... Mijn dochtertje kreeg luchtwegklachten toen ze 3 maanden oud was, maar werd "pas" een jaar later opgenomen. Tot die tijd veel prednison en vernevelingen in het ziekenhuis, maar geen opnames. Toen kreeg ze rs en konden we het niet meer zelf opvangen. Ook dat was heel heftig, maar ik denk opeen andere manier heftig. Ik zou er vooralsnog niet van uitgaan dat ze astma ontwikkelt. Het kan, maar je kan ook je benen breken of andere ziektes ontwikkelen. Wat voor ieder mens belangrijk is, is zorgen voor goede hygiƫne, gezond en gevarieerd eten (dat gaat nu pas voor de jongste beginnen natuurlijk) en voldoende beweging. Ventileer je huis genoeg en probeer stof te vermijden. Meer dan dat kan je eigenlijk niet doen, behalve ervan bewust zijn dat er een kans is. Ik wens jullie alle goeds en hoop dat jouw kinderen beiden vrij blijven van astma.

Login of registreer om te reageren
25-07-2017 om 00:06 uur

Ahh, wat een zorg he, die kleintjes! Hier ook moeder van een kindje (nu 1 jaar) met longproblemen vanaf z'n geboorte (oa spanningspneumothorax waarvoor thoraxdrain en beademing, atelectase door RS virus en 7 langdurige ziekenhuisopnames ivm ernstige benauwdheid, helaas weten we de onderliggende oorzaak nog niet). Je onzekerheid is herkenbaar.

Is het mogelijk dat je dochter KNO problemen heeft? Ik herken dat van onze tweede zoon, bij hem is z'n neusamandel verwijderd toen hij 14 maanden was. Dat gaf een hoop verlichting in z'n verkoudheden.

Login of registreer om te reageren