Barbecuen

27-05-2017 om 14:57 uur

Met dit warme weer wordt er weer veel gebarbequied, ik kan niet tegen die lucht en krijg het erg benauwd, doe dan maar de deur dicht, in de winter heb ik last van de lucht van open haarden.
Ik heb 50 jaar gerookt, ben toen ik hoorde dat ik copd heb meteen gestopt en ben ook fysiotherapie gaan doen.
Hebben meer mensen met copd dit probleem, je kan niemand iets verbieden, kan het longfonds hier iets aan doen?

Login of registreer om te reageren
Moderator
29-05-2017 om 21:50 uur

Hi tillie56

Het longfonds kan hier niet direct iets aan doen maar misschien kan je een mailtje naar hen wagen met jouw verhaal, wellicht is het een idee voor een volgend spotje oid?
Wat je zegt je kan niemand iets verbieden maar wel informatie verstrekken, veel mensen weten gewoon niet dat dit een probleem kan zijn.
Daarnaast naar je buren stappen en je "probleem" uitleggen kan uiteraard ook helpen!

succes

Login of registreer om te reageren
29-05-2017 om 22:28 uur

Je kan je buren niet verbieden om te barbecuen (tenzij het door de VVE verboden is) maar misschien kan je ze wel vragen om je te waarschuwen zodat je op tijd je ramen dicht kan doen en misschien kunnen ze hun barbecue zo neerzetten dat de rook minder jouw kant op komt.

Login of registreer om te reageren
30-05-2017 om 09:40 uur

Bedankt voor jullie reactie, misschien stuur ik wel een mailtje aan het longfonds, dit kunnen ze misschien een keer gebruiken voor een campgne.

Login of registreer om te reageren
30-05-2017 om 18:19 uur

Ik woon in de tropen en BBQ dus geregeld. Blijft een dingetje hoor die rook, maar ik ga altijd boven de wind zitten. Tijdje geleden toen er geen wind was had ik wel veel moeite met de rook, ga er dan van hoesten en dan komt de benauwdheid. Inhalers dus bij de hand... maar zorg dat de mensen met wie je BBQt weten van je longproblemen, dan kunnen ze rekening houden met je, door beter na te denken over de locatie van de BBQ of je waarschuwen als de rook de verkeerde kant op waait!

Login of registreer om te reageren
30-05-2017 om 22:06 uur

Denk dat je wel aan voorlichting kan doen, het informeren van je buren en daar een goed contact mee opbouwen. Laat zien hoe kwetsbaar je soms bent door het aspect dat je last van de bbq hebt zonder verwijtend, dwingend of te direct over te komen. Bedenk dat het niet altijd makkelijk is om de juiste toon van een gesprek te bepalen maar met stroop is het makkelijker vliegen vangen. Jouw houding en uitstraling bepalen mede de toon. Kan het ook niet altijd.

Login of registreer om te reageren
31-05-2017 om 08:21 uur

Ik ben het helemaal met je eens, maar ik vind dit heel moeilijk om dit van andere mensen te verlangen en al zeg je het heel vriendelijk je kan niet verwachten dat mensen stoppen met bbc.

Login of registreer om te reageren
31-05-2017 om 09:48 uur

Misschien is een motivatie om niet te bbq'n dat gerookt en gegrild vlees darmkanker kan veroorzaken.

Login of registreer om te reageren
31-05-2017 om 18:28 uur

Verlangen dat mensen stoppen is idd lastig, maar als ze weten dat je er zo benauwd van wordt kunnen ze je misschien wel waarschuwen. Als ze niet weten dat je er last van hebt kunnen de mensen er ook niets aan doen...

Login of registreer om te reageren
31-05-2017 om 19:08 uur

Dag Tillie, het is inderdaad moeilijk om je buren te verbieden te barbecueën. Ik ken je buren en de exacte situatie niet, maar uit ervaring weet ik dat mensen vaak wel open staan voor realistische aanpassingen. Ik denk aan verplaatsen bbq, afscherming zodat je minder rook hebt, je op voorhand waarschuwen,... Kleine dingen, maar ze maken je leven misschien wel eenvoudiger.

Succes!

Tamia

Login of registreer om te reageren
01-06-2017 om 09:07 uur

Ik wil iedereen die gereageerd heeft met goede raad bedanken en ik denk ook dat het een goed idee is dat het longfonds hier ook eens aandacht aan kan besteden, om de mensen bewust te maken dat mensen met een longziekte hier veel ongemak van ondervinden.

Login of registreer om te reageren