Bang voor longfunctietest

19-05-2017 om 01:11 uur

Ha allemaal,

Ik heb al heel vaak longfuctietesten gehad, maar de laatste is geweest voor de zware exacerbaties de afgelopen tijd. En nu wil de longarts weer een longfunctietest. Bij de functieafdeling vertelden ze dat ik met de inhalers moet stoppen van tevoren. Dat moest ik in het verleden idd ook, maar dat was vóór mijn astma zo achteruit is gegaan. Ik zit nu op een onderhoudsdosis prednison van 10 mg, gebruik Foster, Spiriva, Qvar en Atrovent. Ik vind stoppen eng! Ik ben bang dat door hier mee te stoppen de astma weer verslechterd, en ik straks weer met een nog hogere dosis prednison eindig. En, ik heb het 's ochtends al zo benauwd... ik weet niet goed hoe ik de dag door moet komen zonder de inhalers.

Ik snap dat de test nodig is om een goed beeld te krijgen, maar als het een verslechtering van de astma oplevert hoeft het van mij eigenlijk niet zo...

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Tips, adviezen?

Login of registreer om te reageren
Moderator
19-05-2017 om 05:38 uur

Snap dat je er tegenop ziet. Ik zou het eens bespreken met de LA dan ik heb nl ook wel eens gehad dat ik niet hoefde te stoppen omdat het al zo slecht ging.

Login of registreer om te reageren
19-05-2017 om 06:12 uur

Bespreek het met je arts. Ik hoef ook nooit meer te stoppen met mijn medicatie.

Login of registreer om te reageren
19-05-2017 om 13:49 uur

Ik zou het t zeker aangeven. Ik snap je angst. Ik moest pasgeleden voor een onderzoek een longfunctie blazen. Ik mocht alle puffers wel gebruiken alleen het vernevelen 8 uur van tevoren stoppen. Ik heb de slechtste ooit geblazen en daarna gelijk astma van de rails.

Login of registreer om te reageren
19-05-2017 om 13:51 uur

Ik kwam daardoor wel in aanmerking voor chronische fysio sport. Dat is t enigste voordeel geweest.

Login of registreer om te reageren
19-05-2017 om 22:17 uur

Hoi, hoe bedoel je 'astma van de rails' @Emma25 ?
En @JoJ_91 ik heb die testen laatst ook weer gehad en moest ook doorgaan met de medicatie

Login of registreer om te reageren
19-05-2017 om 22:21 uur

@D01 ik heb heel erg moeilijk astma, daardoor was het gelijk van slag. Daar heb ik 3 weken last van gehad.

Login of registreer om te reageren
20-05-2017 om 08:52 uur

Dag JoJ_91, je gebruikt best wel geen kortwerkende luchtwegverwijders de dag van de longfunctietest aangezien dit je astma beter onder controle kan doen lijken dan het in werkelijkheid is. Mijn andere medicijnen mag ik zelf de laatste jaren wel gewoon doornemen.

Maar idealiter bespreek je dit best op voorhand met je longarts.

Succes!

Login of registreer om te reageren
20-05-2017 om 10:26 uur

Als ik je verhaal zo lees ben je niet bang voor de test zelf als wel het stoppen of voor de test het niet gebruiken van je medicatie en de gevolgen daarvan. Het is logisch dat je tegen de gevolgen opziet van het niet gebruiken van je medicaties. Je kan altijd vragen of je de longfunctie als eerste op de dag krijgt dan kan je daarna puffen. Ook zou ik het bespreken met je arts. Het niet gebruiken van de medicatie is vaak alleen op de dag zelf en voor de test, zelf maak ik altijd een afspraak om 8u30 of zelfs eerder als dat mogelijk is zit dan soms al om 7u30 in het ziekenhuis. Daarna kan je gelijk je medicatie weer innemen.

Heel veel sterkte en succes.

P.S. soms ben ik eerder bang voor de testen en de uitslag al weet ik meestal wel hoe het ervoor staat.

Login of registreer om te reageren
20-05-2017 om 10:36 uur

Ik zou t navragen bij je arts of t echt moet. Soms is dat nl wel t geval, zoals anderen ook schreven. Maar t kan ook zijn dat t gewoon volgens protocol tegen je gezegd is, terwijl je eigen longarts t nu niet zo belangrijk vindt.
Even over bellen of mailen lijkt me!
Succes

Login of registreer om te reageren
20-05-2017 om 14:44 uur

Ha allemaal, super bedankt voor het meedenken! Ben inderdaad bang voor de gevolgen van het stoppen van de medicijnen ( de test zelf is niet eng haha).

Het is net als wat Emma25 zegt, ik heb al zo'n moeilijk instelbare astma en tob nu al zo lang dat ik bang ben dat het door stoppen het weer slechter gaat.

Maar misschien is het inderdaad niet nodig om te stoppen. Kwam gisteren niet voorbij de assistente die zei: je moet echt stoppen voor de test... maar heb nu dus gewoon maar een belafspraak met de longarts gemaakt, kan ik het mooi aan hem vragen! En Marcus, ook hele goeie tip! Ga maandag even bellen met de poli of ik naar de ochtend kan met de test.

Login of registreer om te reageren