Inspanningsastma

13-05-2017 om 07:10 uur

Hoi allemaal,

Een paar maanden geleden ging ik naar de huisarts.
Ik vertelde dat ik eigenlijk heel mijn leven al snel buiten adem ben bij sporten,
ik vooral niet tegen intensieve inspanning kan (kan er achteraf heel moe van zijn en blijven) en daardoor dat liever vermijdt.
Nu ik verder van de stad woon en ik een aantal heuvels op moet fietsen, heb ik daar best
wel last van, en merk dat ik steeds vaker de bus pak, terwijl ik liever gewoon zou kunnen fietsen.

Ik vroeg me af of het aan een slechte conditie zou liggen (lijkt me sterk als ik zoveel en ver fiets), of aan mijn hart/longen.
Mijn huisarts stuurde me door naar de longarts (hij dacht aan inspanningsastma), en daar kreeg ik een aantal testen, waaronder een histamine-provocatietest. Dat vond ik een nare test, ik reageerde er heftig op met hoesten en voelde dezelfde benauwdheid als bij inspanning. Nu denkt de longarts dat ik niet-allergisch astma heb, en heb medicijnen gekregen.

Nu vind ik astma ergens best lastig te plaatsen. Tijdens inspanning merk ik zeker dat ik snel buiten adem ben, altijd al gehad, maar dat is het wel zo'n beetje. Ik weet ook niet goed hoe benauwdheid nou precies voelt, al denk ik dat ik dat dus voelde tijdens de histamine-provocatietest en ik herkende dat gevoel.

Ik ben benieuwd of anderen zich in mijn verhaal herkennen. Ik heb namelijk geen last van een piepende ademhaling, en hoesten doe ik ook niet vaak bij inspanning. Hoe kan dit astma zijn vraag ik mij af? Een hele lichte vorm?

Ik ben benieuwd wat de medicijnen gaan doen en of ik verschil ga merken.

Login of registreer om te reageren
Moderator
15-05-2017 om 18:23 uur

Hopen dat je medicijnen gaan helpen. Wat heb je gekregen voor medicijnen?

Login of registreer om te reageren
17-05-2017 om 17:39 uur

Hoi,
Ik herken je verhaal ergens wel.
Ik heb zelf onlangs ook te horen gekregen dat ik niet-allergisch astma heb, maar ik hoest niet, piep niet, niks. Ik heb alleen de hele dag het gevoel dat ik meer moeite moet doen om adem te halen (de ene dag meer dan de andere, soms ook een periode niet. Ik vermoed dat bij mij luchtdruk en luchtvochtigheid de grote boosdoeners zijn). Soms voelt het als een band om je borst heen waardoor je je longen niet helemaal kunt vullen, soms voelt het alsof je luchtpijp dichtgeknepen wordt, soms voelt het alsof je keel/luchtpijp vol zit met slijm.

Astma is soms moeilijk te plaatsen, omdat de symptomen bij iedereen anders zijn. En ook hoe heftig je reacties zijn, verschilt per persoon en per situatie. Iedereen heeft zijn eigen vorm van astma, de overeenkomst is dat onze longen overdreven reageren op bepaalde prikkels. Die prikkels zijn dan ook weer voor iedereen anders.

Ik hoop dat je medicijnen verschil gaan maken voor je. Ik ben zelf ook pas twee weken met m'n nieuwe medicijnen begonnen, dus ik ben ook erg benieuwd of ik binnenkort verschil ga merken. Wat ik zelf met inspanning merk is dat geleidelijke opbouw prima gaat (kan 10 kilometer rustig hardlopen), maar van een plotselinge sprint ben ik snel buiten adem. Als ik een goede, lange (!) warming-up heb gedaan, gaat het sprinten wel beter. Ik zou zeker blijven fietsen, in beweging blijven is heel belangrijk! Misschien een fiets met meer versnellingen, zodat je rustiger de heuvels op kan? Of een elektrische?

Login of registreer om te reageren
29-06-2017 om 07:58 uur

Vorige jaar stelde longarts vast dat ik een lichte vorm van astma had. Daar heb ik medicijnen voor gekregen. Op zich hielpen die wel, maar bij inspanningen of sporten had ik altijd voor een extra pufje nodig. Bij een lange wandeltocht moest ik ook steeds extra puffen onderweg.

Eind vorig jaar was ik op controle bij de huisarts en gezien dat ik zo vaak extra pufjes nam heeft hij een andere puffer voor geschreven die bedoelt is voor iemand met inspanningsastma, want mijn huisarts vermoed dat ik dat heb. Sindsdien gaat het met inspanningen een heel stuk beter. Ook geen extra pufjes meer nodig tijdens een lange wandeling.

Qua fietsen doe ik nu het meeste op een electrische (vouw-)fiets. Dat helpt best wel heel goed om voldoende te blijven bewegen met astma en dat zonder al te zware inspanning. Mocht je gaan voor een nieuwe fiets ga dan zeker eens een proefrit maken met een electrische fiets om eens het verschil te ontdekken als je er nog geen ervaring mee hebt. Of wellicht als je tijdens je vakantie ook een stuk wil fietsen huur dan eens een electrische.

Leer trouwens zelf goed je lichaam kennen tot welk inspanningsniveau je gewoon nog prima kan sporten zonder dat je te erg buiten adem raak. Zelf ervaar ik dagelijks verschil tot hoe ver ik dan kan gaan. Fiets of loop dan tot de grens aan. Waarschijnlijk als je regelmatig blijf bewegen dan blijft je conditie beter en zal het sporten ook beter gaan en kan je langer doorgaan tot een bepaald inspanningsniveau. Voor je astma is het ook essentieel om te blijven sporten. Zeker met inspanningsastma.

Login of registreer om te reageren