Mei 2017 - Maak jij gebruik van mantelzorg?

01-05-2017 om 11:31 uur

Ondersteuning is persoonlijk, van bijvoorbeeld helpen met aankleden tot het doen van een boodschap en koken. Kortom dagelijkse zaken! Vaak komt mantelzorg neer op iemand waar je mee samenleeft of dicht bij je staat. En soms regel je het via een organisatie die mantelzorg aanbiedt. Al met al kunnen veel longpatiënten niet zonder. Hoe geef jij aan welke hulp je nodig hebt of plezierig vindt. Weet jij hoe jouw mantelzorger hier tegen aankijkt. Praten jullie hierover? Hoe doen jullie dit samen?

Tips & adviezen
• Blijf praten met elkaar, met lotgenoten en bijvoorbeeld een medewerker van de Mezzo Mantelzorglijn, zie mezzo.nl
• Stap af en toe uit de zorgrol en doe samen iets leuks.
• Het is voor beiden fijn als het niet alleen eenrichtingsverkeer is, maar de ander ook iets terug kan doen.
• Schakel je omgeving in. Veel mensen willen graag helpen, maar weten niet hoe en wat.

Login of registreer om te reageren
01-05-2017 om 11:43 uur

Mooi topic! Mantelzorgers zijn goud waard. Ik vind het bijzonder om die wisselwerking tussen mantelzorger en patiënt te zien. Mooi om te zien hoe die zorg vanuit liefde ontstaat!

(Al vind ik soms wel dat niet alle zorg/belasting bij de omgeving hoort te liggen. Die verschuiving die nu plaatsvindt, waarbij de verpleegkundige meer een regie functie krijgt, ben ik het niet altijd mee eens.. ik heb niet voor niets voor verpleegkunde gekozen, ik wil mensen helpen. )

Login of registreer om te reageren
01-05-2017 om 13:57 uur

Beste advieslijn

Wat ik mis bij het stukje is dat veel gemeentes een mantelzorgcompliment hebben, die je als zorgvrager voor iemand kunt aanvragen.

Ik kon mijn man blij maken met vvv bonnen voor 100€.
Al is zijn hulp voor mij véél meer waard, dat is niet in geld of bonnen uit te drukken!

Ik heb hem privé tennislessen gegeven, lekker eruit en terugkomen met fijne verhalen. En twee nieuwe rackets. Ja het kostte iets meer maar boeie!

Groet Jippie

Login of registreer om te reageren
01-05-2017 om 17:13 uur

Ik maak niet echt gebruik van mantelzorg. Ik heb wel vrienden( buren) die helpen als ik het vraag. Verder komt mijn moeder ( 78 jaar) als ik te ziek ben om de straat op te gaan.

Ik zelf doe de administratie voor mijn moeder.

Mantelzorg goed dat het er is maar de overheid maakt het onderhand een verplichting een het is een ding wat ik absoluut niet wil dat mijn vrienden mij verplicht moeten helpen, heb liever gewoon gezonde aandacht van ze zonder het altijd over mijn ziekte te hebben.

Ik heb gekozen voor thuiszorg voor de persoonlijke verzorging en huishouding en ik vind dat deze wat meer waardering verdienen.

@jippie46 fijn dat je man op deze manier kan verwennen en lief dat hij voor je zorgt waar hij kan.

Login of registreer om te reageren
01-05-2017 om 18:10 uur
Reactie op puckie

Mantelzorg goed dat het er is maar de overheid maakt het onderhand een verplichting

Mantelzorg is een gotspe. Dat het woord al bestaat.
Gezien de immense belastingdruk in Nederland zou de overheid en de politiek toch op z'n minst als wederdienst de ouderen die dit land hebben opgebouwd een beetjes in bescherming kunnen nemen.

De overheid vindt het nu eenmaal belangrijker om geld over te maken aan Brussel en de rest van de wereld. Daar mag de Nederlandse burger best wel voor inleveren. Dat heet solidariteit.

Login of registreer om te reageren
03-05-2017 om 13:57 uur

Natuurlijk maak ik gebruik van Mantelzorg en bestond er vroeger het Mantelzorg compliment mijn partner zorgt af en toe voor mij maar ik soms ook weer voor haar. Afgelopen tijd ook af en toe wijkzorg erbij voor mezelf als zij weg was nu ben ik weer wat mobieler geworden en is de wijkzorg is voorbij. Via de bloemist laat ik regelmatig een bloemetje bezorgen of ik zeg neem een bloemetje voor jezelf mee dan bestel ik via het internet soms een leuke handgemaakte pottenbakkersvaas erbij of we regelen een weekend voor elkaar. Ook zorgen wij regelmatig voor mijn vader van 89 jaar die op dit moment ook weer wat extra zorg nodig heeft door de herdenkingsperiode die voor hem altijd iets zwaarder is. Maar ook dat de alzheimer steeds meer een prominentere plaats inneemt in zijn leven.

Login of registreer om te reageren
15-05-2017 om 12:33 uur

Ik heb zelf astma maar ik ben al heel erg lang mantelzorger van mijn zoon ik krijg wel een compliment van de gemeente en een leuke avond aan geboden :-h

Login of registreer om te reageren
20-05-2017 om 05:15 uur

Kijk dat is een goed initiatief van de gemeente zo een mantelzorg compliment.

Login of registreer om te reageren