Zo bang

17-04-2017 om 10:13 uur

Ik wordt met de dag moeier en benauwder ik voel met de dag achteruitgang niet verkouden of iets...morgen weer een spirometrie test maar ben bang dat ik in 3 maand erg achteruitgegaan ben...wat een slopende ellende

Login of registreer om te reageren
17-04-2017 om 18:26 uur

@caro72
Dezelfde klacht hoor ik de laatste periode van meer mensen. Moe, benauwd, zelfs van personen die normaal gezond zijn en geen enkele longaandoening hebben. Gewoon doen die test, dan weten de medici tenminste hoe ze je kunnen helpen om je weer beter te gaan voelen. Laat ons weten hoe de uitslag was!

Login of registreer om te reageren
17-04-2017 om 22:41 uur

Ik blijf het herhalen...verdiep je eens in de hennepzaadolie, cbd en wietolie. Gewoon doen! Tik even in bij Google!!!

Login of registreer om te reageren
11-05-2017 om 12:49 uur
Reactie op Reuzenkakatoe

@caro72
Dezelfde klacht hoor ik de laatste periode van meer mensen. Moe, benauwd, zelfs van personen die normaal gezond zijn en geen enkele longaandoening hebben. Gewoon doen die test, dan weten de medici tenminste hoe ze je kunnen helpen om je weer beter te gaan voelen. Laat ons weten hoe de uitslag was!

De waardes waren hoger nu als in januari.... (ik beetje blij)maar de longarts zei dat de test onbetrouwbaar was omdat ik vol met angsten zit en aan het hyperventileren was nou dat schoot ook niet op ...moet eerts van hem aan de ad voor angsten en deprie zijn geestelijk wat stabieler worden en na een psycholoog augustus weer blazen

Login of registreer om te reageren
11-05-2017 om 15:04 uur

@caro72
Wat de longarts (mogelijk) bedoelt maar wat hij een beetje kortaf zegt, is dat je longfunctie momenteel een te positief beeld geeft als gevolg van de extra oefening die je borstspieren krijgen door de hyperventilatie. Om een echt goede meting te krijgen moeten je longen tot rust komen zodat ze op een normaal tempo werken. Dat betekent dat je waarden een ietsje slechter uit zouden kunnen vallen nadat je een tijdje niet meer hebt gehyperventileerd. Geen paniek, dat betekent alleen dat je voordeel zou hebben van fysiotherapie. Fietsen of soortgelijke fysiotherapie is immers veel gezonder dan hyperventileren. Het enige dat de longarts van je vraagt is een stabiele situatie. Pas dan kan hij een betrouwbare meting doen en een goede diagnose stellen. Neem je AD pilletjes volgens voorschrift en doe wat de psycholoog je zal adviseren. Volgens mij kan je longarts fysio voorschrijven. Na een aantal afspraken die je bijna zeker zelf moet betalen, wordt de fysio vanuit het basispakket door je verzekeraar vergoed. Voorwaarde daarvoor is wel dat de fysiotherapeut een goede, betrouwbare longmeting en een fysio-verwijzing aan de verzekeraar kan overleggen. Het is mogelijk dat de arts het nog te vroeg vindt voor fysio, omdat ook fysio weer een te optimistische longwaarde kan veroorzaken. Hoe onlogisch alles ook lijkt, zie ik precies wat de medici willen. Ze willen een nulmeting, een uitgangssituatie in rust zodat ze alle toekomstige ontwikkelingen kunnen vergelijken met de nulmeting / het ijkpunt.
Eerst je angsten en hyperventilatie verhelpen. Dat is echt veel belangrijker dan het lijkt. Mijn geheugen begint me in de steek te laten maar ik herinner me dat ik hetzelfde al eens heb uitgelegd aan jou of aan iemand anders in dezelfde situatie. Geen paniek, beetje vertrouwen.

Login of registreer om te reageren
13-05-2017 om 09:52 uur

@caro72
Het beginnen bij een fysio om te sporten voor copd is niet goedkoop. De eerste 20 keer moet je zelf betalen (dit is iets meer dan 600 euro, maar kan het jaar erop aan belasting opgegeven worden) en dan wordt het vergoed uit het basispakket, wat wil zeggen dat je dus ieder jaar eerst je eigen risico betaald. Dus het sporten bij de fysio kost je 385 euro per jaar. Vergelijk je dit met een sportschool dan ligt het natuurlijk aan het pakket dat je bij de sportschool neemt, maar stel sporten voor 30 euro per maand, dan ben je ook per jaar 360 euro kwijt. Voor mij werkt de fysio beter, want dan heb ik een stok achter de deur omdat je verplicht bent om afspraken te maken. Sportschool moet je zelf heen en dat gaat bij mij 3x goed en dan denk ik..................ja zal wel. Ik ben begonnen met 2x per week sporten en nu sport ik 1x per week en als ik merk dat de conditie wat minder wordt, zoals nu (ben wat benauwder door allergieën) dan ga ik weer even een tijdje 2x per week sporten. Ben hier goed vooruit gegaan met conditie en ook snel!!

Wat betreft de hyperventilatie, het schijnt heel normaal te zijn bij copd als je ook hyperventilatie hebt. Ik heb het zelf ook en het is heel belangrijk om te weten dat het geen kwaad kan en hoe je het zelf het beste onder controle kunt houden. Ik ben niet voor AD, heb het jaren geslikt en je krijgt er alleen maar problemen bij, zoals hoger gewicht, wat voor je copd ook niet prettig is enz. Een fysio kan ademhalings oefeningen met je doen en jij zelf kan je negatief denken omzetten in positief denken. Dat kun je allemaal zelf, daar heb je geen psycholoog voor nodig (is genoeg te vinden op internet hierover) en als je dan toch aan het zoeken bent, zoek dan eens naar CHV. Dit betekent chronische hyperventilatie, dit kwam ik 2 weken geleden tegen en als ik dat 35 jaar geleden had geweten dan had ik mezelf een hoop ellende kunnen besparen.
Je kent je eigen lichaam het beste en je hebt daar een heel verleden mee, dus vertrouw dan ook op je eigen kunnen dat je het weer allemaal onder controle kunt krijgen.

Login of registreer om te reageren
13-05-2017 om 09:56 uur

@caro72
En idd wietolie is een goede optie, zoals Laurina al aan gaf.
Probeer eens iets en grijp niet meteen naar AD.

Login of registreer om te reageren