Longontsteking baby 7 maanden..... duurt te lang .... ?

14-04-2017 om 20:24 uur

Beste Heer/Mevrouw,

Bij onze zoon ( 7 maanden oud) is 2 weken geleden een dubbele longontsteking geconstateerd, Hij krijgt hier voor sinds 14 dagen Augmentin ES (600 mg + 42,9 mg ) Antibiotica in vloeibare vorm 2 maal daag 2,5 ml. Plus 3 maal daags Pulmicort Budesonidum 0,125 mg/ml doormiddel van een inhalator . Hij heeft 14 dagen geleden CT scan gehad waarop bleek dat beide longen ontstoken waren. 7 dagen geleden nogmaals een CT hieruit kwam naar voren dat de rechterlong schoon is, de linkerlong is schoner als op de eerste scan. Vandaag nogmaals een CT scan de rechterlong is nog steeds schoon de linkerlong geen verschil ten opzichte van voorgaande scan. Hierop heeft de kinderarts vandaag besloten 2 maal daags Biofuroksym 350 mg toe te dienen doormiddel van injectie plus de kuur met de inhalator voort zetten. Dit wil zij voor zetten tot aankomende woensdag.

Graag hoor ik van een arts of de gevolgde behandelmethode wel de juiste is? tips ? aandachtspunten ? misschien alleen even gerust gesteld worden :)
Wij wonen in Polen en vind de beoordeling van een Nederlandse arts van erg grote waarde.
Ik ben nieuw op dit forum, maar na even rond gekeken te hebben en wat reacties van artsen gelezen vind ik dit echt geweldig goed initiatief!!
Gratis aardbeien voor de artsen!! ( wij hebben een aardbeienkwekerij) mocht 1 van de toevallig een keer in Polen zijn :)

Met vriendelijke groet,

Michel, Izabela en Alexander van Doorn
-

Login of registreer om te reageren
15-04-2017 om 05:26 uur

Nog wat toevoegingen:
Alexander heel deze periode een lichaamstemperatuur gehad tussen de 36,8 en 37,3 en was alleen de eerste 2 a 3 dagen van zijn longontsteking wat ziek, minder energie, verstopte neus en hoesten. Het hoesten heeft wat langer aangehouden maar is nu ook zo goed als verdwenen.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
18-04-2017 om 08:23 uur

Beste IzabelaKloskowska,

Op deze afstand zal het lastig zijn om te beoordelen of de behandelmethode de juist is / is geweest.
Wat opvalt is dat er in korte tijd vrij vaak een CT-scan is gemaakt; is dat niet een 'gewone' longfoto geweest? Indien er een echte longontsteking is geweest dan lijkt de behandeling met amoxicilline + clavulaanzuur (Augmentin) een op zich logische keuze. De combinatie met Budesonide is wat bijzonder, tenzij uw zoon ook benauwd was en er bijvoorbeeld nog een tweede medicijn via inhalatie (bijvoorbeeld salbutamol) zou zijn toegevoegd. Feit dat hij in de hele periode geen koorts heeft gehad vind ik ook bijzonder, dat zou je wel verwachten bij een infectie. Daarnaast kan de infectie ook veroorzaakt zijn door een virus; daartegen zullen de antibiotica niet helpen.
De behandeling met biofuroksym (cefuroxim in NL) kan een volgende stap zijn in de behandeling van een longontsteking, maar is wel uitzonderlijk, tenzij uw zoontje echt zieker wordt. Dit antibioticum wordt via een infuus toegediend. Is uw zoontje al die tijd in het ziekenhuis? Is de zwangerschap goed verlopen en is er bij de echo's niets bijzonders gezien?

Als ik het goed begrijp heeft u morgen weer een afspraak. Indien er toch nog wat afwijkingen op de foto te zien blijven, dan zou ik in een dergelijk geval wellicht eerst even afwachten om te zien hoe hij het doet; groei, ontwikkeling etc. Bij twijfel zou ik enige tijd een onderhoudsantibioticum geven ter voorkoming van nieuwe bacteriele infectie(s). Na enige tijd zou een CT scan gemaakt kunnen worden; dat 'enige tijd' is erg belangrijk omdat op korte termijn vaak nog afwijkingen te zien zijn die nog weer zullen verdwijnen.
Bij een eventuele volgende CT-scan zou ik gezien de leeftijd en de mogelijkheid dat er een aangeboren longprobleem zou kunnen zijn overwegen om een CT-scan met contrast te maken.

Ik hoop dat hij snel herstelt!

succes

Login of registreer om te reageren
18-04-2017 om 09:19 uur

Goede morgen Heer Roukema,

Allereerst vriendelijk bedankt voor u reactie.
Ik begrijp dat het voor u lastig is om een beoordeling te geven op afstand, echter is voor ons u reactie ( soort van second opinion) van grote waarde.
Het blijken inderdaad longfoto`s te zijn geweest, in de vorm van RTG P-A. ( wij hebben de fotos op cd)
Het 2e medicijn bij het gebruik van de inhalator is Berodual 0,5 mg + 0,25mg., dit heeft hij echter enkel de eerste 14 dagen van zijn behandeling gebruikt. De longontsteking kwam bij toeval aan het licht bij het bezoek aan de doktor, bij het luisteren van zijn zijn longen vond de doktor zijn zijn ademhaling niet zuiver. Na het maken van een longfoto bleken er op beide longen ontstekingen te zitten. Hij heeft heel de behandelperiode ook niet echt extreem gehoest, af en toe wel eens een wat droge hoest, wel wat verkouden.
Gister voor de eerste dag een wat nattere hoest, het lijkt er op dat er het eea aan het loskomen is.
Maar idd geen koorts gehad. Eet goed, slaapt goed.
Alexander is zijn gehele behandelperiode thuis, er komt een doktor assistente bij ons thuis om Biofuroksym 2 maal daags met een spuit in de buurt van zijn billen/onderrug toe te dienen.
De zwangerschap is zonder problemen verlopen, hebben ook geen opmerkingen ontvangen betreft longafwijkingen.
Hoe wordt de diagnose gesteld of de longontsteking ontstaan is door een bacterie of een virus ?
En wat veranderd er dan in de behandel wijze als het om een virus blijkt te gaan?

Groeten Izabela

Login of registreer om te reageren