Bronchiolitis

12-04-2017 om 20:37 uur

Geachte longarts,

Omdat informatie over de mogelijke gevolgen van een doorgemaakte bronchiolitis bij volwassenen lastig te vinden is, zou ik u willen vragen hier iets over uit te leggen of mij te verwijzen naar een artikel of website met betrouwbare informtie.

Mijn vragen:
- veroorzaakt bronchiolitis blijvende schade aan de bronchioles?
- raken de luchtwegen gevoeliger door bronchiolitis? Zo ja, is dit blijvend?
- kan er hyperreactiviteit/astma ontstaan na bronchiolitis?

Achtergrondinformatie: in juli 2017 werd bij mij bronchiolitis gediagnosticeerd door de longarts. Na behandeling prednisolon, behandeling met salbutamol, beclometason/formoterol en ciclesonide en azitromycine knapte ik langzaam weer op. Veroorzaker bleek een para-influenza virus te zijn.
Sinds deze ziekteperiode ervaar ik bij iedere verkoudheid een gevoel van kortademigheid en lokken sigarettenrook en sterke geuren droge hoestklachten uit. Voor deze ziekteperiode heb ik nooit longklachten gehad.

Ik hoop dat u mij kunt voorzien van nadere informatie. Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet, San

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-04-2017 om 19:47 uur

Beste San

Een bronchiolitis door een virus infectie is een goedaardige aandoening die volledig herstelt. De bronchiolitis zal vrij ernstig zijn geweest dat het heeft veroorzaakt dat u bij de longarts terecht gekomen bent en dat er waarschijnlijk een CT scan van de longen is gemaakt. De aandoening moet toch na een paar weken tot maanden over zijn. Dus om de eerste vraag te beantwoorden: geen blijvende schade.
De tweede vraag: de luchtwegen kunnen wel gevoeliger worden voor prikkels (hyperreactief) worden na een bronchiolitis. Dit gaat na een paar weken/enkele maanden weer over.
De derde vraag: er kan wel hyperreactiviteit ontstaan na een bronchiolitis. Dus een sterke reactie op prikkels zoals rook, koude lucht, sterke parfum en dergelijke. Er kan geen astma ontstaan na een bronchiolitis.

Ik ken geen websites over bronchiolitis of artikelen over bronchiolitis voor patienten.

Met vriendelijke groet

Serge van Wolferen

Login of registreer om te reageren
14-04-2017 om 07:49 uur

Beste dokter Van Wolferen,
Bedankt voor uw uitleg. Dit geeft wat meer duidelijkheid.
Kunt u mij verwijzen naar medische artikelen over Bronchiolitis?

Met vriendelijke groet, San

Login of registreer om te reageren
14-04-2017 om 08:27 uur

Hoi San,
Omdat je vraag al beantwoord is zal dit topic niet opnieuw bekeken worden door een longarts.

Login of registreer om te reageren