grenzen verleggen ?

10-04-2017 om 11:21 uur

vraag mij af of het verstandig is om u eigen grenzen te verleggen , als je na een zwaardere training bv. bij het fietsen inspanningsastma krijgt ?

Login of registreer om te reageren
10-04-2017 om 12:43 uur

Beste Dries, met welk doel wil jij je grenzen verleggen?
Soms kom je er achter dat je lichaam een grens stelt, je kunt niet meer harder, sneller, hoger of langer.
Luister naar de signalen van je lichaam en neem die serieus.
Benauwdheid, pijn misselijkheid e.d. zijn allemaal signalen dat je voor dat moment (het kan op een ander moment misschien wel goed gaan) teveel van jezelf vergt.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Login of registreer om te reageren
10-04-2017 om 13:11 uur

Beste Dries,

Het is best lastig je een goed antwoord te geven op basis van zo weinig informatie. Je voelt over het algemeen zelf het beste hoever je kunt gaan. Het blijft natuurlijk altijd verstandig goed naar je lichaam te luisteren en niet door te gaan als je last hebt. Soms helpt het om met een fysiotherapeut samen te werken, als je je grenzen wilt verleggen en het lukt niet zelfstandig.

Als je inspanningsastma hebt, zijn er medicijnen (kortwerkende luchtwegverwijder) die je kunt inhaleren, een kwartier voor de inspanning. Als je dit nog niet gebruikt, overleg dit dan eens met je arts.

Verder zijn een goede warming-up en cooling down belangrijk ter voorkoming van extra klachten.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
13-04-2017 om 19:51 uur

Besten,
alvast bedankt voor antwoord .
Ben zelf al jaren een fervent wielertoerist en als je ziet welke progressie ik maakte is dat nu positief.
Van sinds mijn geboorte heb ik bronchitis astma en neem nu dagelijks 1x symbicort forte ,cetirizine en montelukast.
Duurtrainingen van meer of 3 uren maken mij beter maar moet ik wel soms eens bekopen met piepende adem of benauwde gevoel na de training of op bijna eind van de training .Bij die trainingen neem ik een goeie warming-up en neem ik ventolin als voorzorg .Krijg ik al een benauwd gevoel op het einde van de training of kuchend dan is cooling down zinloos voor mij. puffen met ventolin helpt ook niet dan ,de volgende dag zijn de klachten wel verdwenen .Dit gebeurd ongeveer +-5 keer per jaar,soms weet ik dat ik last zal hebben soms komt het onverwachts.Ben nu 50jaar en vraag mij wel af of ik gezond bezig ben ?
met vriendelijke groeten ,
Dries

Login of registreer om te reageren