wat is er aan de hand?

06-04-2017 om 20:33 uur

Mijn vragen zijn:
- Wat is uw indruk van onderstaand beeld?
- is het zinvol aanvullend op longfoto ook onderzoek van bloed of slijm te laten doen (om bijv longontsteking uit te sluiten)?

Ik hoop dat ik dit lange verhaal hier kwijt mag…

Al lange tijd (zeker laatste 15 jaar) last van hardnekkig maandenlang hoesten, over algemeen met (groen) slijm, meestal vanuit griep/verkoudheid. Veel last overdag (‘s nachts niet). Probeerde altijd zelfzorgmiddelen. Geen allergie (test is ooit gedaan) of roken (in ouderlijk huis en huis vriend wel stevig roken), af en toe houtbewerking, met veel stof (zonder bescherming). Conditie over algemeen goed, beweeg graag en veel. Fiets laatste jaren intensief door spits grote stad met veel verkeer.

Laatste ‘gewone’ hoestperiode duurde van begin september vorig jaar tot in december.

Begin februari dit jaar ineens een nieuw probleem: benauwdheid, bij inspanning. Werd gaandeweg heviger en frequenter, ook bij minder grote inspanning. Geen hoesten, wel vaker vermoeid.

Longfoto: slank hart, versterkte interstitiele tekening in beide longen, meest uitgesproken perihilair. In rechtermiddenveld twee densiteiten. Geen aanwijzingen hilaire lymfadenopathie, geen afgrensbare infiltratieve afwijkingen, geen verbreding mediastinum, hili opgebouwd uit vaten. Longcirculatie binnen norm. Huisarts verwijst naar longarts (afspraak is pas eind april).

Dan, begin maart: week lang koorts (normaliter bij griep maar een dag of 2), hoofdpijn, geen eetlust en opnieuw weer veel hoesten met (groen) slijm), ook wat diarree. Bij het minste of geringste benauwd, continu gevoel van uitputting. Nu ook wat geruis / licht gepiep en ‘s nachts ook hoest. M.n. na opstaan heel veel dik slijm, tweemaal ook een klein beetje bloed. De benauwdheid die eerst lager in de borstkas leek te zitten, is nu ook hoger voelbaar, met een onbehaaglijk gevoel onder het borstbeen.

2e longfoto: niks nieuws. Bij luisteren longen geluid zacht, moeilijk te horen. Huisarts schrijft 2x 1 inhalatie Salbutamol (100 pch) voor. Vanwege (angst voor) bijwerkingen tot nu toe 2x gebruikt, voor grotere inspanning (1e keer leek dat erg te helpen, 2e keer minder).

Na week koorts: minder grote pieken in vermoeidheid en benauwdheid, maar wel meer algemeen aanwezig, met en zonder inspanning (bij stilzitten en ‘s avonds soms ook zacht geruis en benauwdheid). Minder dan helft van gewone energie lijkt nog over. Na een langer durende fysieke bezigheid gauw half uur nodig om op adem te komen. Nog steeds verminderde eetlust (normaliter goede eter). Hoesten houdt zoals vanouds tot nu toe aan, met hele dag (groen) slijm.

Login of registreer om te reageren
07-04-2017 om 05:16 uur

Je zegt dat er ooit een allergietest gedaan is, allergieën bouw je op dus dat ie toen negatief was, zegt niets over nu.

Daarbij vraag ik me af hoe gezond het is om tijdens de spits door een drukke stad te fietsen vanwege uitlaatgassen die je inademt.

Login of registreer om te reageren
08-04-2017 om 09:02 uur

Is er ooit naar mogelijke aanwezigheid van sarcoïdose gekeken? Komt me angstvallig bekend voor!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-04-2017 om 06:52 uur

klinkt als tijd voor ene bezoek aan de longarts om alles netjes na te kijken en te onderzoeken met lab, kweken, longfunctie en evt een CT scan. Ventolin hoef je niets angstig voor te zijn en mag je tot 4 dd gebruiken. als het oplucht is dat meteen een deel van belangrijke info waar ook de longarts weer wat mee kan
sterkte

Login of registreer om te reageren