Onbrize

22-03-2017 om 21:23 uur

Hallo,

Ik heb een vraagje over de nieuwe inhaler die ik gekregen heb van de longarts. Ik heb behoorlijk moeilijk instelbaar astma en daarom heb ik nu Onbrize gekregen. In de bijsluiter staat dat het niet bij astma gebruikt mag worden omdat de werking nog niet bekend is, maar ik neem aan dat (ook al is het voor COPD patiënten) het verder geen kwaad kan?

Maar mijn belangrijkste vraag gaat over het gebruik. Ik ben niet zo goed met poederinhalatoren volgens mij en de laatste dagen ben ik dus nu aan het tobben met de nieuwe inhaler. Ik stop de capsule netjes in de inhaler, maak de capsule kapot door de inhaler in te duwen en dan dus het inademen. In de bijsluiter staat dat je een soort rollend geluid moet horen. Ik weet hoe het moet klinken alleen het lukt me nooit in 1x... pas na 4 of 5 keer tobben krijg ik dat geluid. Ondertussen heb ik het idee dat de poeder niet in mijn longen komt maar in mijn keel of zo blijft steken want ik moet dan behoorlijk hoesten. Hoe krijg ik dat geluid wel in 1x keer... wie weet wat ik fout doe?

Ik twijfel of ik het goed doe. Ook omdat ik het de laatste dagen benauwder heb, heb het idee dat ik mijn inhalers 's ochtends niet heb gebruikt (wat ik dus wel doe). Wie heeft er ook ervaring met dit soort inhalers? En zijn er mensen met soortgelijke ervaringen? Ik heb een tijdje los Foradil en Beclometason gebruikt (de werkzame stoffen van Foster) en van de Foradil ging ik ook hoesten. En toen ik in het verleden de discus Seretide had ging ik ook hoesten.

Met aerosols heb ik die problemen niet. Maar de huidige medicijnen lijken niet goed genoeg te werken, vandaar de Onbrize en die is er alleen als poederinhalator. Zijn er meer mensen die daarvan gaan hoesten? Of tips hoe ik deze inhaler beter kan gebruiken?

Benieuwd naar jullie tips, adviezen en reacties. Bedankt alvast.

Login of registreer om te reageren
22-03-2017 om 21:31 uur

Ik zou ermee langsgaan bij de apotheek, daar kunnen ze je uitleg geven en kan je voordoen hoe je inhaleert en kunnen ze kijken of dat goed gaat.

Login of registreer om te reageren
23-03-2017 om 14:09 uur

Ik heb deze tijdens een revalidatie gehad, ik vond het geen fijne. Bij terugkomst moest ik er van m'n eigen longarts mee stoppen omdat het geen astma medicijn is.
Je moet t pilletje in t vakje leggen. Dicht doen en dan met de twee knijpertjes aan de zijkant inknijpen. Van tevoren in en uitademen ernaast en dan diep inhaleren. Als de capsule goed kapot is merk je dat je t poeder in ademt. Volgens mij ook even je adem vasthouden erna. Misschien idd even voor instructie naar de apotheek.

Login of registreer om te reageren
23-03-2017 om 14:13 uur

Dat hoesten had ik de eerste paar dagen, daarna ging t over.

Login of registreer om te reageren
01-05-2017 om 12:43 uur

Je post is al van maart en ik weet niet of het nog actueel is maar ik heb met Onbrez nu redelijk wat ervaring.

Allereerst is het weliswaar (nog) niet geregistreerd als astma medicijn maar dat wil niet zeggen dat je het er niet voor kunt gebruiken. Het is net als salbutamol ( Ventolin) een b2-sympathicomimeticum. Met een belangrijk verschil dat het veel langer werkt. Na 40 tot 50 uur is nog steeds de helft van de dosis die je hebt gebruikt aanwezig. Bij Salbutamol duurt dat maar 4 tot 6 uur.

Het kan dus een aanwinst zijn om Indacaterol (Onbrez) te gebruiken. Maar het is erg 'gebruiks-onvriendelijk'. Je moet eerst de inhalator openen, een capsule pakken (die niet op de grond laten vallen omdat ie uit je vingers glipt), in de inhalator doen en dan prikken enz enz. En daarbij kan het een en ander fout gaan.

Bij mij was het belangrijkste probleem dat de capsule vast bleef zitten of TIJDENS inhalatie plotseling los schoot. Dan weet je niet waar het poeder terecht komt. Zit het nu in je mond of in je longen? Dat leidde ertoe dat ik met extra zorg de capsule in de inhalator deed en die nog even met mijn vinger aandrukte...

En daar ging het fout!

Als je de capsule in het sleufje van de inhalator laat VALLEN en hem er in schudt als ie niet meteen goed zit, lukt het meestal wel. Verdeel dan het poeder dat je in de capsule ziet ook een klein beetje door zachtjes tegen de inhalator te tikken. Ik denk dat door de capsule aan te drukken met je vinger de capsule vast komt te zitten. Misschien door elektrostatische kracht of iets anders. En dan gaat het vaak mis. Dit probleem is er overigens nauwelijks met Seebri. Dat is dan ook een ander middel maar zit wel in net zulke malle capsules. Ik vind het een raadsel waarom ze die inhalator gebruiken want het is echt een belachelijk apparaat. Maar zowel Onbrez als Seebri zijn volgens mij wel erg goed. Ook bij astma.

Als je een combinatie van beide middelen gebruikt kan dat ook nog weer goed zijn voor je longen. Er zijn onderzoeken dat door beide middelen tegelijk te nemen de hyper-reactiviteit van je longen vermindert. Ik gebruik beide middelen nu een jaar of drie. De eerste dagen was het afschuwelijk. Het leek of de medicijnen niet werkten. Maar na 5 dagen was het effect goed. Mijn laatste longfunctie gaf aan dat ik zonder Ventolin net zo goed blies als vroeger na gebruik van Ventolin.

In december 2016 zijn inmiddels onderzoeken naar het gebruik van deze middelen bij astma afgerond. En de verwachting is dat in 2018 de combinatie samen met een inhalatie- corticosteroid als astma medicijn beschikbaar komt. Drie middelen in één dus.

En het is wel heel belangrijk om te noemen: Gebruik het ALTIJD in combinatie met een corticosteroïd. (dat geldt weer niet voor COPD patiënten)

Login of registreer om te reageren
04-05-2017 om 01:26 uur

Wow, bedankt voor je uitgebreide toelichting! Ben dus niet de enige die zo heeft lopen tobben met die malle capsules. Ik ben er na een maand mee gestopt omdat ik er een complete 'noodinhaler' bij heb leeg gekregen, zo benauwd.

Gisteren bij de longarts geweest en hij zei dat een optie nog was om Foster en Ombrize een tijdje samen te gaan gebruiken. Vond ik een goed idee. Blijft wel dat het tobben blijft om die capsules leeg te krijgen. Ik ga het iig weer proberen. Ik ga de inhaler even schudden om het poeder beter te verdelen. Ik laat weten of het werkt!

Login of registreer om te reageren
29-08-2017 om 21:59 uur

En hoe ging het? Bij mij gaat het soms nog fout hoor maar minder vaak. De Breezhaler is gewoon een erg dom ding. Je vraagt je af waarom een fabrikant dit ding in hemelsnaam aan de patiënt geeft.

Login of registreer om te reageren
31-08-2017 om 16:28 uur

Toch er mee gestopt. Ik gebruik nu Foster, Qvar, Spiriva.
Vind het inderdaad een onding...

Login of registreer om te reageren