Turbuhaler

04-03-2017 om 12:08 uur

Tot nu toe had ik de novolizer en ik kreeg van de longarts nu de turbuhaler (Pulmicort)
Bij het eerste gebruik moest ik hem 2 x heen en weer klikken volgens de bijsluiter. Dat heb ik gedaan.
Maar ik lees nu de extra bijsluiter van de apo, daarin staat dat ik hem voor het eerste gebruik 3 x heen en weer moet klikken.
Hoe weet ik nu of hij goed werkt? Ik proef en voel niets nl.
Ook kun je geen streepjes of cijfertjes zien, dat zie je pas bij de laatste 20 inhalaties of zo.

Kun je een te hoge dosering binnenkrijgen als ik te vaak klik? Wie kan me vertellen hoe dit precies werkt want op de bijsluiter staat hier niets over, noch op internet.

Login of registreer om te reageren
04-03-2017 om 12:29 uur

Ik heb jaren een turbuhaler gebruikt en vond het heel fijn. Ik denk me te herinneren dat je pas een volgende dosis vrijgeeft nadat je geinhaleerd hebt maar als je het zeker wil weten zou ik even de apotheek bellen of langsgaan.

Login of registreer om te reageren
04-03-2017 om 12:50 uur

Bedankt Daantje, maar dat bedoelde ik niet. Mijn vraag is, moet je bij het eerste gebruik nu 2 of 3 maal klikken en wat is de consequentie als ik alsnog 3 x zou klikken voor de zekerheid. Krijg ik dan een driedubbele dosis binnen? M.a.w. heb ik de turbuhaler nu geactiveerd en hoe weet ik dat zeker en niet pas over 90 dagen?

Login of registreer om te reageren
04-03-2017 om 19:23 uur

Ik moest dat ik de turbuhaler had, 2x klikken. De turbuhaler geeft per keer een dosis af. Maar ik zou voor de zekerheid de apotheek even bellen.

Login of registreer om te reageren
04-03-2017 om 21:01 uur

Heb die ook gehad volgens mij was het 2x klikken zoals mamv2 ook zegt....maar voor alle zekerheid de apotheek even bellen.

Login of registreer om te reageren
04-03-2017 om 22:37 uur

Ik ben toch maar even gaan googlen en heb bij veelgestelde vragen een gouden tip gelezen die ik jullie niet wil onthouden.
Als je twijfelt of je turbuhaler geladen is, inhaler een keer met een zwart doekje tussen mond en haler.
Of laadt hem een keer en tik hem uit op een zwarte ondergrond.
Dat heb ik gedaan en er kwam een miniscule hoeveelheid fijn wit poeder uit.
Het is dus gelukt.

Maar wel vervelend dat de fabrikant zegt dat je tweemaal moet laten klikken en de apotheek zegt dat je het 3 x moet doen. Dat bracht me zo aan het twijfelen.

Login of registreer om te reageren
05-03-2017 om 08:47 uur

hoi Thirza
2 of 3 keer draaien zal niet uitmaken, omdat de turbohaler niet meer dan 1 dosis vrijgeeft. Hij moet even opstarten en daarom moet je 2x draaien (of 3 keer)
je hebt helemaal gelijk hoor, de apotheek mag best weten dat je aan het twijfelen bent gebracht door hun aanwijzingen die anders zijn dan de aanwijzingen van de fabrikant.

Login of registreer om te reageren
12-05-2017 om 15:59 uur

Beetje late reactie, maar ik had dit ook in eerste instantie. Toen ging ik nog een keer goed lezen; de bijsluiter geeft aan bij het eerste gebruik 2 keer klikken, en dan het normale stappenplan volgen. Het normale stappenplan begint vervolgens weer met 1 keer klikken. In totaal 3 dus.
De uitleg van de apotheek geeft aan drie keer klikken en verwijst dan door naar de stap waarbij je moet inhaleren.
Dus ze bedoelen hetzelfde, maar hebben het anders opgeschreven. Maar ik ben helemaal met jou en de anderen eens, het is ontzettend verwarrend en zou niet zo moeten!

Login of registreer om te reageren