Een wasdroger bij het saneren van knuffels en kleding.

17-01-2017 om 20:22 uur

Hoi allen,
Een poos geleden heb ik hier gemeld dat een wasdroger prima kan worden gebruikt in de strijd tegen huisstofmijten. Een wasdroger doodt de mijten in knuffels , beddegoed en kleding. Dat is heel handig voor spullen die je niet op 60 graden kan wassen maar wel in de droger kunnen. De temperatuur in de droger is hoger dan 60 graden. Dus dat werkt net zo goed.

Ik ben beniewd naar jullie ervaringen. Graag een reactie.

Login of registreer om te reageren
17-01-2017 om 22:16 uur

Krimpt de kleding dan niet?
Kun je het dan niet beter zo nu en dan naar de stomerij brengen?

Login of registreer om te reageren
18-01-2017 om 10:58 uur

Huismijt in kleding?? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Je kunt knuffels en wollen truien ook in de vriezer leggen, dat lijkt mij veiliger, zeker in het geval van een wollen trui.
Beddengoed kan prima op 60 graden en als je het daarna aan de waslijn droogt (indien mogelijk) en strijkt is elk mijtje wel het hoekje om hoor.
Ik vind een wasdroger heel handig in de winter, maar zodra het voorjaar wordt en droog blijft, gaat alles naar buiten, niets lekkerder dan fris gewassen en buiten gedroogd textiel. En het bespaart ook nog eens op je energiekosten!

Login of registreer om te reageren
18-01-2017 om 13:10 uur

60 gr is 60 gr lijkt mij en welke machine dan 60 gr geeft lijkt me niet uit te maken dus als iets niet tegen 60 gr kan in de wasmachine dan ook niet in de droger, lijkt me. Volgens mij, in een wasmachine spoelt het nog weg terwijl in een droger het rond dwarrelt in de trommel. Volgens mij is het niet de ultieme oplossing met de droger.

Login of registreer om te reageren
18-01-2017 om 16:07 uur

Veel wasgoed dat prima in de droger kan, mag niet in de wasmachine op 60 gr. Maar wol en tere weefsels mogen inderdaad niet in een droger. Katoen kan uitstekend in een droger en de meeste gemengde weefsels kunnen heel goed op een minder heet of een strijkvrij programma in een droger. Ook dan wordt de temp in de droger hoger dan 60 gr en gaan de huisstofmijten dood. De ergste schade aan kleding/stoffen ontstaat als je een maximaal heet en droog programma kiest.

Ik gebruik de droger ook droog om donzen kussens en dekbedden weer vrij van huismijten te krijgen. Door ze zonder te wassen een half uur in de warme droger te laten draaien. En ja, ik weet dat er speciale synthetische dekbedden en kussens en hoezen zijn tegen huisstofmijten. Maar dat beviel mij helemaal niet. Voor zover ik ervaren heb, slaapt er niets zo fijn als een donzen dekbed.

Login of registreer om te reageren
04-03-2018 om 08:27 uur

Voor alles wat niet op 60 graden kan worden gewassen zijn er alternatieven om knuffels en andere spullen te ontdoen van huisstofmijten. Een onderzoek van de universiteit van Otago met knuffels wees uit:
Ca. 95% gaat dood bij 30 graden wassen met eucalyptusolie,
95% gaat dood bij een nacht in de vriezer en
90% gaat dood bij een uur in een hete droger

Samenvatting: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1399-3038.2011.01144.x/full

Link naar rapprt (pdf):
https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.otago.ac…

Login of registreer om te reageren
07-03-2018 om 15:54 uur

60 graden water is niet hetzelfde als 60 graden lucht, helaas. Voor het doden van kleine beestjes en bacteriën met warme lucht heb je veel hogere temperaturen nodig. Droge lucht moet tenminste 120 graden zijn en dan duurt het heeeeeel veel uren.

Dit komt doordat je met water (en stoom) de eiwitten kan hydrolyseren en met lucht kan je de eiwitten oxyderen maar daar is veel meer energie en dus hogere temperaturen voor nodig.

Groeten,
Anne

Login of registreer om te reageren
19-03-2018 om 14:17 uur

gewoon op 60 graden wassen en drogen vooral beddengoed e.d..in mijn vorige huis kon ik wel mijn was buiten hangen maar nu niet meer maar wel een rekje op en kleinen balkon verder droog ik de was in de droogtrommel. :))

Login of registreer om te reageren