Ondergrens vitamine-D

28-10-2016 om 15:08 uur

Ivm. chronische vermoeidheid heb ik een bloedtest ondergaan via de huisarts omdat hij vermoedde dat ik een vita-D tekort had. Het bleek dat de vastgestelde waarde 38 was en dat dat te weinig is.. Dus bijslikken. Nu is m'n waarde onlangs opnieuw onderzocht en bleek het 63 te zijn. Mooi toch. Dus even googlen en dan kom je, net als om het even welk ander onderwerp, terecht in een oerwoud van tegengestelde meningen en conflicterende onderzoeken.
Wat ik graag zou willen weten is welke onderwaarde voor Vita-D het meest algemeen aanvaard wordt?

Login of registreer om te reageren
28-10-2016 om 15:42 uur

Dit is ook afhankelijk van het lab waar de test is gedaan dus er is geen eenduidig antwoord.

Login of registreer om te reageren
28-10-2016 om 15:52 uur

Dag Daantje,
Ja daar was ik ook al achter. Het lab van mijn huisarts hanteert een onderwaarde van 50 maar ik heb ook gelezen (hier op dit forum nb.) dat er ook onderwaardes van 75 tot 80 worden gehanteerd.
Feit blijft dat ik chronisch vermoeid ben en dat dat kan liggen aan een chronisch tekort aan vita-D.
Ik kan natuurlijk aan zelfmedicatie gaan doen en een extra pilletje slikken maar is dat wel zo'n goed idee?
Indachtig het gegeven dat overdaad schaadt.
Voor zover ik het nu kan beoordelen is er in de medische wereld omtrent de onderwaardes voor vita-D op z'n minst discussie.
Daar zou ik wat meer van willen weten.

Login of registreer om te reageren
28-10-2016 om 16:42 uur

wat ook vaak voorkomt bij een vit D tekort is een vit B12 tekort, ook dit geeft vermoeidheid.

Login of registreer om te reageren
28-10-2016 om 17:23 uur

Overdosering is erg moeilijk bij vitamine D, de maximale dosering is in Europees verband vastgesteld op 4000 IE per dag, die slik je vast niet. Bloedwaarde bovengrens ligt rond de 250. Daar ben je ook nog lang niet.

En ja, in Nederland is de (minimum) advies waarde zo her en der opgehoogd tot 75, artsen zijn wat (onterecht in dit geval) conservatief en dit advies is nog niet overal doorgedrongen.

Onder andere Saltro schrijft in de bijsluiter dat een waarde van 75 prima is als ondergrens. Klinisch chemicus Dr. Jos Wielders van Meander MC is een voorvechter van een hogere waarde. Een van zijn publicaties is https://www.ntvg.nl/system/files/publications/a1810.pdf of https://www.meandermc.nl/wps/wcm/connect/www/db740183-42eb-4036-b48f-87…

Kortom, je kunt prima bijslikken, het gaat je helpen. Zeker met de donkere wintermaanden in aantocht! Je doet geen vitamine D uit de zon meer op, die staat daarvoor te laag als hij schijnt. Met bewolkt weer doe je zeker geen vitamine D op. ;) Let op: de waarde daalt (!) in de winter als je niet bijslikt.

Laat vooral ook je B12 eens onderzoeken zoals Emsepems al aangeeft. een tekort daaraan kan ook een bron van vermoeidheid zijn.

Login of registreer om te reageren
28-10-2016 om 17:41 uur

Als je extra slikt dan voorgeschreven zou ik dat wel doorgeven aan je arts anders gaat die er ten onrechte vanuit dat je bloedwaarde voldoende stijgt bij de dosering die is voorgeschreven.

Overigens is het zo dat als je bijslikt, je lichaam eerst gebruikt wat nodig is om je goed te voelen en daarna pas je bloedwaarde stijgt.

Login of registreer om te reageren
30-10-2016 om 11:11 uur

Krijg sinds ongeveer een half jaar vitamine injecties D en B12 het bevalt prima soms doe ik dat zelf soms mijn partner. Regelmatig wordt mijn bloed gecontroleerd op de diverse waarden. De aanleiding was neuropathie en vermoeidheid.

Login of registreer om te reageren
30-10-2016 om 11:21 uur

Dank voor de reacties, allemaal.
Moet me nog wel door de onderzoeken van @horta heenwerken maar wel al "gescanned".
Ik zal iig. de B12-waarden bij m'n huisarts opvragen.

Login of registreer om te reageren
31-10-2016 om 09:12 uur

Hallo Balling,

Je stelt een terechte vraag. Als je googelt kom je inderdaad in een oerwoud aan informatie. Aangezien het een medische vraag betreft is het goed om deze aan je huisarts te stellen bij een eerstvolgend bezoek. Evt. Kun je je vraag stellen aan de longarts op dit forum.

Met vriendelijke groet,
De advieslijn

Login of registreer om te reageren
13-03-2018 om 20:54 uur

Hey mijn vit d waarde bedraagde -17.
Is dit levensbedreigend?

Login of registreer om te reageren