astma door SSRI antidepressiva - Beantwoord -

18-10-2016 om 16:03 uur

Mijn naam is Niels van Erp en ben 51 jaar oud en heb sinds 8 jaar astma.
Mijn astma wordt gekenmerkt dat ik niet tegen geurtjes, vocht en weerwisselingen kan en als ik benauwd ben kan ik ook niet tegen aardappel schillen en boontjes breken en doppen dat maakt me benauwder en moet er van hoesten.
De longarts beschrijft mijn astma dat mijn hersenen een signaal naar mijn longen geeft, waardoor ik benauwd wordt.
Want als ik benauwd ben dan blaas ik altijd een goede flow-meting op het ZH.
Allergieën heb ik geen.

Ik heb ook autisme.

Sinds 8 jaar heb ben ik ook begonnen met antidepressivum (Citalopram 60mg) en antipsychoticum (Risperidon 1mg),
Kort na de start van deze middelen heb dan astma gekregen.

Mijn vraag is of het mogelijk is dat ik astmatisch kan zijn door het gebruik van deze middelen?
Want deze beïnvloeden wel het brein en aangezien dat zelfde brein zegt dat ik benauwd moet worden?
In een rapport naar aanleiding van een cursus psychofarmacologie van de Master Medische Psychologie aan Tilburg University waar dit ook in beschreven staat .
link: http://psychopharmacologyuvt.pbworks.com/w/page/105861600/Astma%20en%20… 

Hierin wordt ook beschreven dat,
Uit onderzoek blijkt dat het toedienen van tianeptine (een TCA) bij kinderen met astma leidt tot een toename in longfunctie [80] en een abrupte verdwijning van astma-aanvallen [81]. Tianeptine verbetert de heropname van serotonine uit de synaptische spleet. De werking van tianeptine is dus tegengesteld aan de werking van SSRI’s en zorgt mogelijk daarom voor een afname van astmasymptomen.

Zelf ben ik erg benieuwd of dit voor mijn geval ook mogelijk kan zijn?

Ook heb ik diabetes zonder medicatie en die is denk ik ontstaan door medicatie van mijn astma en de psychiater?
Ik gebruik 2x2 serevent, salbutamol zo nodig ( maar zeker 7 keer per week) Risperidon 1mg en en 60mg Citalopram , en deze verhogen alle de bloedsuiker.
Misschien heeft U hier een idee over?

Dit alle bespreek ik ook met mijn huisarts en de longarts maar ik heb ook graag uw mening over deze materie.

met vriendelijke groeten Niels

Login of registreer om te reageren
19-10-2016 om 12:59 uur

Dag Niels
Welkom op dit forum.
Dat is nogal wat allemaal.
Ik hoop, dat je reacties krijgt op je vraag.
Het beste met je!
Lieve groet
Christiana

Login of registreer om te reageren
21-10-2016 om 10:35 uur

Hoi Christiana

Dat hoop ik ook.
want ik heb het al weer drie weken benauwd en de medicatie verhoging werkt niet afdoende.
En daar door kan ik niet veel doen want dat verergerd het alleen maar en dat frustreerd me erg wat weer niet goed is voor de benauwdheid.
Een geluk is dat de dagen snel voorbij zijn.
s'Nachts heb ik veel ondersteuning van mijn CPAP apparaat.
Dit is om ademstops bij slaapapneu op te vangen en dat helpt bij benauwdheid en wordt s'nachts dan ook niet wakker.
bedankt voor het schrijven groetjes niels

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
22-11-2016 om 08:46 uur

soms kunnen medicamenten van invloed zijn op het ontstaan en het beloop van astma. dat het medicijn er in zijn 1 tje verantwoordelijk voor is is minder waarschijnlijk. serevent is een medicijn wat voor iemand met astma niet het juiste medicijn is, het lijkt goed daar over te overleggen met je behandelend artsen.
In detail ken ik de relatie van uw medicijnen en de astma niet. Je klachten passen wel erg bij astma.

Login of registreer om te reageren
11-11-2020 om 19:59 uur

Nu zijn we vier jaar verder.
En wat blijkt astma en diabetes kun je van antidepressiva en antipsychotica krijgen.

Login of registreer om te reageren
02-01-2022 om 20:12 uur
Reactie op niels64

Nu zijn we vier jaar verder.
En wat blijkt astma en diabetes kun je van antidepressiva en antipsychotica krijgen.

Beste Niels,
Ben net gisteren een topic begonnen waarover een deel betreft de versterkte astma reacties op sertraline (een SSRI).
Dus uit mijn recente ervaring en opinie, ja geen goede combinatie.
Mvg.

Login of registreer om te reageren
19-01-2022 om 13:57 uur

Hoi, ik kreeg meer klachten van Quetapine en prozac

Login of registreer om te reageren
23-03-2023 om 12:14 uur

Hoi allemaal,

Nu 5 jaar later.

Ben 2 jaar zonder ggz medicatie geweest maar dat ging niet goed met mijn autisme.

Mijn longen wel tot dat ik hartritmestoornissen kreeg en ik longklachten kreeg van de hartmedicatie, die zijn gelukkig goed opgelost.

De GGZ medicatie is wel weer gestart met heel lage dosering plus een medicijn tegen epilepsie

En dat gaat nu redelijk goed.

Maar ben er wel achter gekomen dat mijn astma vaak getriggerd wordt door mijn autisme dat veel stress geeft.

Nieuwe forum ziet er goed uit.

Groetjes Niels 

 

 

 

 

Login of registreer om te reageren