Gebruik ventolin bij allergische reactie

23-09-2016 om 01:26 uur

hopelijk dat iemand mij een beetje kan helpen. Een aantal jaar geleden kreeg ik plotseling hooikoorts en astmatische reacties. Nadat mijn huisarts en een KNO arts geen flauw idee hadden wat het was en mij maar salbutamol sandoz gaven (en nu ventolin), ben ik zelf maar op zoek gegaan. Nu blijkt uit uitgebreide allergie tests dat ik benauwd wordt van kippeneieren en hooikoortsachtige reactie krijg van gluten (handig als je pasta eet).

Vanmorgen heb ik voor het eerst ventolin moeten gebruiken omdat ik gisteravond iets verkeerd heb gegeten. Maar de reactie van ventolin voelt heel naar.

ik vraag me heel erg af of ik überhaupt wel ventolin hiervoor moet gebruiken. Of moet ik gewoon anti histaminen slikken...?

Hebben meer mensen dit soort klachten na de "verkeerde" voeding.

Login of registreer om te reageren
23-09-2016 om 17:58 uur

Uhm... welke klachten krijg je dan? Voor de benauwdheid zal salbutamol zeker helpen, maar is t voldoende? Ws voelt t naar omdat je je gejaagd voelt en je hart snel klopt... Dat zijn bijwerkingen van salbutamol.
Maar bij allergische reacties is ook een anti histamine zinvol en noodzakelijk. Maar dat zul met je arts moeten bespreken welke je moet nemen. Zelf heb ik tavegyl voor nood en aerius als onderhoudsmedicatie.
Neem gewoon contact op met je arts en bespreek het voorval...

Login of registreer om te reageren
23-09-2016 om 19:59 uur

Ventolin gebruik je inderdaad als je benauwd wordt. Niet als je een (andere?) allergische reactie hebt. Het is geen anti allergie middel zoals Milly ook al schrijft.

Werd je benauwd of niet?

Login of registreer om te reageren
27-09-2016 om 21:21 uur

Goedenavond,

Ik ben voor super veel dingen allergische denk aan voedsel allergieën (noten pinda's soja kan nog wel even door gaan ) een tijd terug ook allergische astma erbij gekregen, heb nooit last van hooikoorts gehad maar bepaalde pollen prikkelde m'n longen zo erg dat ik er ook aan moest geloven, ventolin en foster gebruik in nu voor die allergische astma, maar als je echt door je voedselallergieen benauwd werd , zou ik toch echt aanraden om naar een allergoloog te gaan, want benauwdheid bij voedselallergie is toch wel iets anders dan astma en ik weet bijna zeker dat als je daar benauwd door word er meer aan de hand is, zwelling van je keel etc dus dan gaat die ventolin niet helpen.

En de antihistamine kan je proberen echter ik gebruik voor heftige reacties, zwelling van m'n lippen en keel, ernstige spontane huiduitslag , tavegil nadeel daarvan is dat als je het gebruikt je onwijs suf word, en zodra je denkt dat je een allergische reactie krijgt moet je gelijk die tavegil nemen anders werkt het niet. Ik heb ook altijd m'n epipen bij (adrenaline spuit) dankbaar dat ik z'n ding heb want heb hem al meerdere keren moet gebruiken helaas.

Nogmaals Ik zou echt je huisarts om een verwijzing vragen naar een allergoloog.

En probeer zo veel mogelijk dingen te mijden waar die bepaalde dingen in zitten waar je allergische voor bent, als je eenmaal een reactie hebt gehad kan je er van op aan dat de volgende reacties steeds erger worden.

Login of registreer om te reageren
28-09-2016 om 17:32 uur

Tavegyl ís een anti histamine...... En van een allergische reactie kan je ook alleen 'gewoon' benauwd zijn met bv uitslag erbij of jeuk, maar dan helpt salbutamol idd niet zo super. Bij mij komen dan de vernevelingen uit de kast en moet t uitwoeden zogezegd omdat t allergeen nog in je lijf zit. Dus zal de tavegyl ook daar voor werken....
Het voor iedereen anders zijn hoe die reageert natuurlijk!

Login of registreer om te reageren