hyperreactiviteit en inspanning

02-09-2016 om 18:17 uur

Hallo,

Even een korte vraag over inspanning bij de diagnose bronchiale hyperreactiviteit
Vanaf 2004 heb ik de diagnose en de laatste jaren best wel onder controle zonder medicijnen. De medicijnen die ik kreeg zoals QVAR 100 deden mijn altijd slechter worden en daarom stopte ik daar meestal mee na een week of drie.
Na het stoppen ging het dan weer beter. Nu wil ik wat aan conditie en kracht gaan doen dus heb ik een crosstrainer gekocht. Nu ben ik over het algemeen geen stilzitter, maar toch is zo'n 8 minuten op de trainer al genoeg om WEL een aanval uit te lokken. Ik heb het gevoel dat ik nu de zaak aan het triggeren ben, en dat ik beter kan stoppen. Ik moet er bij zeggen dat ik dit net 2 maal heb gedaan, maar wil niet met iets bezig zijn wat de situatie alleen maar verslechterd.

Mijn vraag: Ik lees op de meeste plaatsen dat inspanning wel goed is (met mate) maar moet je dan onder de "trigger" grens blijven? Het voelt als of de trigger niet juist is, maar het kan ook zijn dat als je even de trigger aanraakt en weer gaat rusten dat de trigger de volgende keer later komt. Ik hoop dat hier mensen zijn met ervaring en begrijpen wat ik zeg. Ik heb geen zin om hier mee gaan te experimenteren, maar het zou ook zonde zijn om te stoppen terwijl je juist wel de situatie kan verbeteren.

Login of registreer om te reageren
02-09-2016 om 18:31 uur

Bij mij verschilt het per keer hoeveel ik kan doen qua inspanning zonder klachten te krijgen. Heb je ook geen ventolin ofzo wat je kan puffen voor het sporten?

Login of registreer om te reageren
02-09-2016 om 20:10 uur

In het begin is veel medicatie de revue gepasseerd maar had het idee dat het niet zo gaf. Misschien toch maar weer eens Ventolin halen. Maar verbeterd of verslechterd sport nu BHR?

Login of registreer om te reageren
03-09-2016 om 12:59 uur

De dag erna ben ik slechter, en dat na 8 minuutjes inspanning. Als ik zou luisteren naar mijn lichaam zou ik dus niets moeten doen, maar dat is tegenstrijdig met " sporten is gezond "Is er iemand die nog wat kan toevoegen?

Login of registreer om te reageren
03-09-2016 om 13:31 uur

Sport is goed, vooral voor longpatiƫnten. Ook ik heb hyperreactief astma en heb een paar maanden geleden een revalidatie traject doorlopen. Ik heb daar geleerd dat als je wilt sporten dit heel rustig moet opbouwen en niet van niets ineens een wedstrijd wilt gaan doen. Dus begin eerst eens met gewoon buiten wandelen en mss wat fietsen. Een crosstrainer is behoorlijk zwaar en moeilijk in te stellen. Wanneer het wandelen en fietsen goed gaat kun je langzaam gaan uitbreiden met eerst eens 1 minuutje op de crosstrainer. Zo ben ik ook begonnen, maar ik ben een hardloper. Ik ben begonnen met wandelen op de loopband op een tempo van 4,0km/uur. Nu loop ik 15 min op 7,1 km/uur. En dat gaat goed. Ik moet er wel bij vermelden dat ik vooraf ventolin gebruik. En heel soms nadien ook nog. Succes ermee!

Login of registreer om te reageren
11-09-2016 om 14:12 uur

ik gebruik ventolin als ik ga sporten ik doet aan fitnes en heb ook last van inspannings astma maar de ene keer help de puf beter de anderen keer ik heb ook last van kramp tijdens het sporten maar dat minder leuk ^:)^

Login of registreer om te reageren
12-09-2016 om 10:05 uur

Ms is de crosstrainer niet de juiste inspanning voor jou. Ik heb ook astma, oa inspanningsastma en kan de crosstrainer ook niet goed volhouden, ben na 2 minuten echt helemaal op en super benauwd(met 2 pufjes salbutamol van te voren). Met de fysio dit besproken en nu gebruik ik de crosstrainer niet meer. Alleen de hometrainer en lopen gebruik ik voor de cardiotraining.
Jammer van je nieuw aangeschafte apparaat zeg! Zou het niet een idee zijn om eerst een poosje onder begeleiding te fitnessen en dan uitproberen wat wel werkt voor je, wat je wel vol kan houden... En n goede warming up is ook aanbevolen evenals je training opbouwen. Veel succes maar echt een pasklaar antwoord heb ik ook niet.

Login of registreer om te reageren
12-09-2016 om 11:19 uur

Wat Milly zegt herken ik ook. Ik kan prima roeien en fietsen en crosstrainer gaat ook goed maar ik kan totaal niet hardlopen, nog geen minuut houd ik dat vol dus dat doe ik niet meer.

Login of registreer om te reageren