Luchtkwaliteit?

11-08-2016 om 13:29 uur

Beste mensen,
misschien hebben jullie mijn eerdere topic gelezen "wat is wijsheid" en lazen jullie daar dat we ons huis verkocht hebben en op zoek zijn naar een ander huis. Door mijn ziekenhuisopname van een ruime 6 weken en mijn revalidatie is hier nog niet echt veel van gekomen en begint de tijd te dringen. Om een lang verhaal weer kort te maken, in onze eigen woonplaats kunnen we niets nieuws kopen omdat eenvoudigweg te duur is. We kunnen niet echt weg uit Zuid - Holland omdat we nog met werk en een studerende dochter zitten. Nu zien we regelmatig leuke, niet al te dure en goed formaat woning die we zoeken, maar deze staan dan in Spijkenisse, Krimpen aan de Lek en dat soort plaatsen die allemaal in of bij Rotterdam en het Botlek gebied liggen.
Zijn er mensen hier op het forum die daar (of in die omtrek) wonen en dus uit ervaring kunnen vertellen of het wel of niet verstandig is om daar te gaan wonen.

Ik heb COPD 3 en heb zoals ik boven aan gaf pas ruim 6 weken in het ziekenhuis gelegen, in eerste instantie omdat ik de griep en een longontsteking had, toen deze echter weg waren gaven mijn longen het op en moest ik aan de beademing.
Hier heb ik ruim een week aan gelegen, bij prikkels van buitenaf verkrampten mijn longen en de artsen konden niet vinden waar dat aan lag. Uiteindelijk zij ze toch rustig geworden en ben ik van de beademing afgehaald, waarna ik op de IC heb gelegen en later op de gewone afdeling. Nu ben ik thuis aan het revalideren en al gaat het langzaam, daar was al voor gewaarschuwd omdat mijn conditie voor de ziekenhuisopname al niet denderend was, ik ga wel goed vooruit. Af en toe een stapje terug maar dat hoort er ook bij. Dit even in het kort zodat jullie weten hoe of wat met mijn longen.

Groetjes, Henriëtte.

Login of registreer om te reageren
11-08-2016 om 14:31 uur

Kijk goed hoe de wind vaak staat en hoe die plaatsen dan liggen ten opzichte van grote wegen, vervuilende industrie en bijvoorbeeld Rotterdam airport.

Ik woon zelf al jaren in Rotterdam en volgens mijn longarts is eigenlijk heel de randstad slecht dus als je daaraan gebonden bent kan je alleen letten op de dingen die ik hierboven noem.

Login of registreer om te reageren
11-08-2016 om 16:39 uur

Hai Daantje,

hartelijk dank voor je antwoord. Ik vind het een geweldige tip en zou daar niet aan gedacht hebben.

Groetjes, Henriëtte.

Login of registreer om te reageren
15-08-2016 om 10:47 uur

Hoi Henriette,

Als je echt dicht bij de Botlek/Vondelingenplaat gaat wonen dan kun je de industrie regelmatig goed ruiken. Er is geen constante stank, maar er hangt wel vaak een lichte geur en af en toe waait er echt een sterke (zwavel)geur over. Als het erg stinkt dan ruik je dit doorgaans maar kort. Dit geldt bijvoorbeeld voor het noorden van Spijkenisse/Hoogvliet en voor Pernis. Schiedam en Vlaardingen liggen met de zuidkant tegen hetzelfde industriegebied aan, dus ik kan me voorstellen dat de situatie daar vergelijkbaar is. Naarmate je verder van de Botlek weggaat ga je het al snel minder ruiken.

Plaatsen als Krimpen a/d Lek liggen denk ik ver genoeg weg, maar daar ben ik nooit geweest dus daarover kan ik niets uit ervaring vertellen.
Als je meer informatie wilt over de luchtkwaliteit in de regio en over hoeveel overlast de bewoners ervaren, dan kun je misschien eens informeren bij de Milieudienst Rijnmond: DCMR. Zij monitoren en handhaven o.a. de luchtkwaliteit en stankoverlast in de regio.

Login of registreer om te reageren
16-08-2016 om 09:44 uur

Hai Solstice,

dank je voor je antwoord. Ik ben al wezen kijken op diverse websites. Goed dat ze er zijn, maar zij geven een beeld per uur/dagdeel en dat zegt dus niets over de algemene kwaliteit. Ik denk dat ik er maar gewoon uit die buurt moet blijven.

Groietjes, Hënriette.

Login of registreer om te reageren
20-10-2022 om 08:43 uur

Hi,

Mijn ouders woonden in Rozenburg en zijn naar Ridderkerk verhuisd en daar voelt mijn moeder met COPD (bronchieen) zich veel beter.
Zelf woon ik bij zee, in Oostvoorne erg fijn. (copd long emfyseem gold 3)

groetjes,
Chasmaine

Login of registreer om te reageren