CT-Scan thorax. nodus rechter onderkwab.

10-08-2016 om 08:31 uur

Ivm terugkerend benauwd hebben ben ik voor second opinie en behandeling naar een andere longarts gegaan die eea eens uitgebreid ging onderzoeken. Oa een CTscan van mijn thorax werd er gemaakt zonder contrastvloeistof.(dd 27-05-2016)
Haar conclusie was een instabiel COPD Gold 1 en ipv de seretide 50/250 die ik af en toe gebruikte werd Foster nextthaler voorgeschreven indien noodzakelijk. Ik gebruik betablokker metoprolol ivm bloeddruk en oud hartinfarkt 3 jaar terug.
Bij toevals vervinding werd er via de ctscan een nodus rechteronderkwab, diameter 5 mm gevonden waarvoor vervolg CT volgens Fleischner criteria over 6 maanden werd afgesproken die plaats vindt in november as.
Longarts vertelde mij van het wette balletje in de longen, maar dat ik mij niet ongerust hoefde te maken.
Ikzelf ben gaan googelen en kwm uit dat gezien mijn rookverleden, 2004 gestopt met roken, ik een high risk patient ben(nodule 4 tot 6 mm) met vervolgscan na 6mnd en bij geen vergroting weer na 18/24 maanden.
Mijn moeder is overleden aan longkanker. Vader aan darmkanker. In onze familier(broers) hebben wij veel medische klachten geerfd.
Oa de longen, en darmen van vaders zijde,Op mijn verzoek reeds 10 jaar terug colonoscopie laten verrichten met resultaat poliepen. tussentijds drie maal een vervolg colonoscopie waarbij de vierde maal de darmen schoon zijn.
Ik ben nu bang dat er tav de nodus in de rechterlongkwab niet zo positief gedacht kan worden in de zin van...maak je niet ongerust. Ik zag bij de fleischner criteria( engels document) dat er typical PFN, atypical PFN waren, ( vormen van de nodus
die geen verder onderzoek behoefde) en bij non PFN ( mijn nodus denk ik) er wel risico was voor malagniteit.

Vraag aan de longarts: Heb ik reden voor ongerustheid?
Mag ik de Foster nexthaler wel gebruiken naast betablokker metoprolol 50 mg 1x daags?

groet

willem 46

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-08-2016 om 11:40 uur

Foster mag u gebruiken.

Ten aanzien van de nodus: wij zien geregeld dit soort nodi als toevals bevindingen op een CT, heel vervelend want je kan er dan enige maanden of soms langer geen 100% zekerheid over geven naar de patient toe. En de onzekerheid die dat bij mensen creeert is echt heel naar, alsof je in de wacht staat.
Op zich klinkt hetgeen u beschrijft mij heel logisch in de oren en denk ik dat de goede vervolg stap is genomen. De Fleischner criteria zijn er juist voor dit soort problemen.
In bijna alle gevallen levert de follow up geen groei en zijn het gewoon plekjes die 'bij je horen'..
Ik bergijp de onrust maar die kan niet weggenomen ben ik bang.

Login of registreer om te reageren
11-08-2016 om 14:36 uur

Laurien wordt hartelijk bedankt voor de reaktie.
Ik ben er toch mee geholpen.
Ook de laborant, die de CT scan uitvoerde vertelde achteraf dat deze plekjes vaak voorkomen en
meestal onschuldig blijken.
Ik ben nu wat meer gerustgesteld zodat ik wat minder wantrouwend naar de volgende CT scan toega.
Het wordt wat rustiger in mijzelf. De vraag blijft natuurlijk maar er is meer vertrouwen.
Nogmaals, vriendelijk dank.

Login of registreer om te reageren
14-06-2018 om 09:46 uur

Dag Laurien,

De onderzoeken zijn inmiddels zonder contrast vloeistof afgemaakt. De nodus,
was niet groter geworden en is inderdaad nu gewoon een plekje wat bij mij hoort.
Nogmaals,
mijn dank.

groet

Willem 46

Login of registreer om te reageren
16-06-2018 om 08:42 uur

Dag Willem,

Je hebt lang in onzekerheid gezeten, en dat is enorm moeilijk.
Dat het na zo lange tijd hetzelfde is gebleven is enorm goed nieuws!
Ik ben heel blij voor jou!

Ilse

Login of registreer om te reageren